“Wil jij beter gevonden worden in Google, maar weet je niet precies hoe? Lees dan snel verder..”

Bekijk de video: SEO voor beginners in minder dan 10 minuten

 

De vraag: “hoe wordt mijn website beter gevonden op Google?” is afhankelijk van vele factoren. hoe wordt mijn website beter gevonden op googleOm jou te helpen om je website beter vindbaar te maken in Google, hebben we nog 5 handige tips voor je die je direct zelf kunt toepassen.

Maar voordat we deze tips met je doornemen, is het belangrijk dat je eerst wat achtergrondinformatie hebt over het vindbaar maken van je website.

Als de exacte formule door Google zou worden vrijgegeven, dan zou het voor webmasters wel erg makkelijk worden om bovenaan in Google te komen.

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart en neemt tal van aandachtspunten met zich mee die belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je website of webshop.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat SEO (ook wel search engine optimization of zoekmachine optimalisatie genoemd) over het algemeen een tijdrovende klus is. Echter is het wel zo dat wanneer je éénmaal bovenaan staat, je ook daadwerkelijk ‘wonderen’ kunt verwachten.

Afhankelijk van de concurrentie, kan het maanden, tot zelfs wel een jaar duren voordat je een toppositie in Google hebt weten te bemachtigen.

Wil je bijvoorbeeld goed scoren op de zoekterm “autoverzekering” dan mag je er vanuit gaan dat het wel een jaar kan duren voordat jouw website in de top 10 van Google komt. Er zal dagelijks unieke content geplaatst moeten worden en je dient relevante kwaliteits-links van andere website te krijgen.

Ook is het belangrijk dat de fundering van je website goed in elkaar steekt, zodat Google je website makkelijk kan Crawlen en indexeren. Heeft Google om wat voor reden dan ook geen toegang tot je website, dan ga je natuurlijk nooit een goede positie binnen de zoekmachines behalen.

Door een hele lijst met belangrijke seo-factoren direct op het begin goed te doen, zul je merken dat je website steeds beter gevonden gaat worden in de zoekresultaten. Echter, moet je geen gebruik maken van technieken die op de korte termijn effectief zijn, maar op de lange termijn zeer nadelig voor je zouden kunnen gaan uitpakken.

Zo is het volproppen van zoekwoorden binnen een pagina geen goed idee. Houd er dus altijd rekening mee dat je waarde biedt aan je bezoekers, en niet gaat schrijven voor de zoekmachines.

Ik wil beter gevonden worden in Google

Hoe wordt mijn website beter gevonden op Google (5 tips)

Tip 1: Zoekwoorden onderzoek en Concurrentie Analyse

Voordat je een website laat maken is het verstandig om eerst een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit te laten voeren. Door middel van een zoekwoorden onderzoek krijg je namelijk een goed beeld van de markt waarin je wilt gaan opereren.

Hierbij kun je denken aan het maandelijkse zoekvolume omtrent een bepaald onderwerp, en kun je een goede inschatting maken van hoe hoog de concurrentie zal zijn. Daarnaast kun je ook precies zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om te vinden waar hij of zij naar op zoek zijn.

Een ander groot voordeel van een zoekwoorden onderzoek is het goed kunnen bepalen van de navigatiestructuur. Naar welke onderwerpen is jouw doelgroep op zoek en welke zoektermen gebruiken ze in Google om meer over dit onderwerp te weten te komen?

Alvorens je een website laat maken, is het dus verstandig om aan de hand van de belangrijkste zoektermen de categorieën te bepalen.

Wanneer uit het zoekwoorden onderzoek is gebleken dat jouw doelgroep voornamelijk spreekt over een poezenbank i.p.v. een kattenbak, dan is het wellicht verstandig om deze zoekterm te gebruiken voor een categorie.

Daarnaast is het wel zo dat Google steeds slimmer is geworden, en het onderscheidt tussen een poezenbak of een kattenbak al wel kan maken.

Echter is wel belangrijk dat je binnen jouw website dezelfde taal spreekt als jouw doelgroep. Dit zorgt namelijk voor een stukje betrouwbaarheid en autoriteit.

Is de concurrentie omtrent een bepaald onderwerp laag, dan kun je er vanuit gaan dat je binnen 2 a 4 maanden goede resultaten zult behalen.

Wil je echter de strijd aangaan binnen een competitieve markt? Dan zul je al gauw rekening moeten houden met 6 tot 12 maanden en soms nog langer. Daarnaast zul je dagelijks actief bezig moeten zijn met jouw website om zodoende een perfecte reputatie op te bouwen in de ogen van Google.

Tip 2: Zorg voor unieke titels en meta-omschrijvingen

Zorg er altijd voor dat je de titel en de meta-omschrijving correct hebt ingevuld. Deze 2 elementen zie je namelijk terug in de zoekresultaten van Google, en geven bezoekers een duidelijke beschrijving van waar de pagina over zal gaan.

Verwerk hier dus altijd het belangrijkste zoekwoord in. Probeer ook een beetje te variëren met de titel en meta-omschrijving om te kijken of er op de 1 vaker wordt geklikt als op de ander.

titel en meta omschrijving

 

 

Tip 3: Unieke en waardevolle content

Wanneer je aan mij zou vragen wat die ene gouden tip is om beter gevonden te worden in Google, dan is het waardevolle, unieke en rijke content. Met content bedoel ik: teksten, afbeeldingen, video’s, pdf-bestanden en audiobestanden. Ik zal het hieronder even nader toelichten…

Waardevolle content wil zeggen dat jij waardevolle informatie geeft aan jouw bezoekers en/of doelgroep. Ook hiervoor kunnen we het uitgebreide zoekwoorden onderzoek gebruiken.

Is er bijvoorbeeld gebleken dat jouw doelgroep op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar probleem, dan kun je hier een waardevol artikel over schrijven.

Wil je bijvoorbeeld een webshop beginnen in fietsbanden, dan kan het zeer waardevol zijn voor jouw doelgroep om een artikel of video te maken waarin je stap voor stap uitlegt hoe je het beste een fietsband kunt plakken.

Binnen dit waardevolle artikel kun je vervolgens weer een linkje plaatsen naar de producten binnen jouw webshop.

Unieke content wil zeggen dat je geen content van andere websites kopieert en zelf unieke content creëert. Google is gek op unieke content en zal je dan ook rijkelijk belonen met een goede positie in de zoekresultaten.

Maar alles is al gezegd en geschreven op andere websites, hoe kom ik aan unieke content?” Een goede tip is dan ook om de top 5 concurrenten in Google te bekijken en bij jezelf na te gaan wat hun goed of fout doen.

Word een bepaald onderwerp niet echt duidelijk toegelicht door jouw concurrenten? Dan kun je ervoor zorgen dat je het net even iets uitgebreider en duidelijk verwoord.

Mocht jezelf niet zo’n tekstschrijver zijn, dan kun je er altijd nog voor kiezen om het uit te besteden aan een tekstschrijver. Jij doet de research, en hun maken er waardevol en uniek artikel van.

Zorg er dus altijd voor dat je unieke teksten plaatst en geen teksten kopieert van andere websites.

Ook is het belangrijk dat artikelen handige tips of informatieve lijstjes bevatten. Hier zijn bezoekers vaak naar op zoek, en zullen jouw informatie als zeer waardevol ervaren. Hierdoor zal het artikel sneller worden gedeeld op social media en zullen andere webmasters sneller geneigd zijn om een linkje te plaatsen naar het artikel.

Rijke content wil zeggen dat een artikel rijk is aan verschillende soorten media (afbeeldingen, video’s, pdf-bestanden en audiobestanden). Wanneer jij jouw bezoekers voorziet van een artikel met rijke content, dan is er ook voor ieder wat wils.

Zo geeft de ene bezoeker de voorkeur aan video, en de andere bezoeker leest liever. Op deze manier bedien je vrijwel iedere bezoeker binnen jouw doelgroep.

Tip 4: Ververs regelmatig je website

Heb jij nog voordat je website online staat 25 artikelen geschreven? Publiceer ze dan niet allemaal in 1 keer, maar plaats ze bijvoorbeeld om de 3 dagen. Op deze manier trakteer jij jouw bezoekers regelmatig op nieuwe verse informatie.

Ook Google zal dit opmerken en je dus steeds meer vertrouwen. Het is namelijk zo dat wanneer jouw website pas net online staat, Google nog niet precies weet wat ze van je website moeten vinden.

Je doet er dus goed aan om de content up-to-date te houden en regelmatig nieuwe verse content toe te voegen.

Tip 5: Search console en een XML-Sitemap

Is jouw website of webshop voor een groot deel klaar? Meld hem dan aan bij Google middels Search console. Dit is eigenlijk de enige manier om te communiceren met Google.

Wanneer Google problemen met jouw website of webshop ondervind, dan zullen ze jou hier een berichtje sturen en vragen om het op te lossen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw website ‘gezond’ blijft, en voldoet aan de laatste richtlijnen. Direct aanmelden via search console doe je hier.

Wij hopen dat je een passend antwoord hebt gekregen op de vraag; hoe wordt mijn website beter gevonden op Google. Is dit niet het geval en denk je extra hulp nodig te zijn? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

Hoe goed scoor jij momenteel in Google?

Ontdek wat je kunt verbeteren! Scan nu je website..

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie