Zo bouw je een goede reputatie op bij Google
Een goede reputatie opbouwen bij Google is één van de belangrijkste punten waar jij rekening mee moet houden wanneer je goed gevonden wilt worden met je nieuwe website. Hoe dat precies in zijn werk gaat lees je in dit artikel.
Het laten maken van een website begint in de meeste gevallen met het vastleggen van een geschikte domeinnaam die vervolgens gekoppeld zal worden aan een server. Je website moet tenslotte via een internetadres te bereiken zijn. Hier begin je eigenlijk al met het opbouwen van een goede reputatie binnen Google.
Omdat Google relevantie en gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan, is het belangrijk dat uw website altijd snel wordt ingeladen. Een trage website is namelijk één van de grootste ergernissen op het internet.
Een website die langzaam inlaadt zal dus ook bijna nooit bovenaan in Google komen te staan, omdat de bezoeker dit kan ervaren als een slechte ervaring met Google. Natuurlijk zul je niet na één keer direct een andere zoekmachine gaan gebruiken, maar als alle websites die op de eerste positie staan traag zouden inladen wellicht wel.
Mijn website staat online, hoe nu verder?
Nu je nieuwe website op het internet is terug te vinden, is het belangrijk dat je volgens de richtlijnen van Google te werk gaat. Als jij je structureel houdt aan deze richtlijnen, dan zul je uiteindelijk een goede positie in de zoekresultaten behalen. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?
Bij iedere nieuwe website die online wordt gezet krijgt Google een in de meeste gevallen een seintje om de nieuwe website op te nemen binnen haar index. Vanaf dit moment begin je helemaal onder aan de ladder en zul je stap voor stap omhoog moeten klimmen.
De eerste stap is het aanmaken van een over ons en contactpagina (ook wel Google love pages genoemd), hiermee geef je namelijk aan wie je bent en hoe je te bereiken bent voor eventuele potentiële klanten. Nu deze pagina’s zijn aangemaakt, kun je gaan nadenken over hoe je jouw website perfect kunt laten aansluiten op datgene waarnaar de bezoeker op zoek is.
Relevantie en gebruiksvriendelijkheid
Door bezoekers exact te geven waarnaar ze op zoek zijn, zul je merken dat Google dit gaat waarderen en je dus een betere positie gaat geven op relevante zoektermen. Zorg er dus altijd voor dat je artikelen plaatst die antwoord geven op de zoekterm waar mensen binnen uw branche op zoeken.
Stelt je eens voor dat iemand een website wil laten maken, dan wil diegene natuurlijk weten waar hij aan toe is met betrekking tot de kosten, hoelang het duurt voordat zijn website online staat en je wil natuurlijk weten hoe hij eruit kan komen te zien.
Door met je website een zo duidelijk antwoord te geven de vragen die een bezoeker heeft, zul je merken dat je een betere positie gaat behalen.
Maar niet alleen de relevantie van een website is belangrijk, ook de gebruiksvriendelijkheid speelt een belangrijke rol. Als jouw website niet gebruiksvriendelijk is, omdat deze bijvoorbeeld vol zit met fouten, dan is dit erg vervelend voor de bezoeker. Zorg er dus altijd voor dat linkjes, foto’s, video’s en knoppen goed werken.
Het regelmatig toevoegen van verse content aan je website
Omdat een nieuwe website vaak nog weinig inhoud heeft, is het belangrijk om zeker op het begin regelmatig verse content toe te voegen. Door regelmatig een nieuw informatief artikel te plaatsen ziet Google dat je website niet stil staat en dus up-to-date blijft.
Je doet er dus goed aan om minimaal 1 keer per week nieuwe content toe te voegen. Vaker is natuurlijk beter, maar zorg er wel voor dat jij waarde biedt aan je bezoekers en niet gaat schrijven om het schrijven.
Verstuur een sitemap via Google Search console
Een sitemap is een bestandje waar alle pagina’s van jouw website in worden opgenomen. Door deze te verzenden via de Google search console bespaar je Google een hoop zoekwerk. Ook zul je merken dat nieuwe pagina’s sneller zullen worden opgenomen binnen de zoekresultaten, wat dus weer kan resulteren in meer bezoekers.
Houd je aan de richtlijnen van Google
Door je te houden aan de richtlijnen van Google en geen “illegale technieken” (Black hat Seo) gaat gebruiken, zul je merken dat jouw website steeds beter gevonden haat worden. Google is steeds beter in staat om trucjes te herkennen waarmee website-eigenaren proberen een hogere positie de zoekresultaten te behalen. Hieronder een een aantal punten waar jij absoluut niet mee bezig moet gaan.
- Honderden backlinks kopen
- Je teksten volproppen met zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden
- Schrijven voor de zoekmachines en niet voor je bezoekers
Lees ook: Meer richtlijnen voor webmasters
Wij hopen dat jij door middel van dit artikel een beeld hebt gekregen van hoe je een goede reputatie op kunt bouwen binnen Google. Ben je echter benieuwd naar wat je direct kunt verbeteren om hoger in Google te komen? Klik hieronder op de paarse knop om een gratis websitescan aan te vragen.