25 Tips om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
Aan de hand van deze 25 tips zul je merken dat de gebruiksvriendelijkheid van je website/webshop met 200% zal verbeteren. De gebruiksvriendelijkheid van je website is één van de belangrijkste punten waar rekening mee gehouden dient te worden om de vooropgestelde doelen binnen je website of webshop te behalen.
Om deze doelen te behalen, zullen we de belangrijkste gebruiksvriendelijkheid-tips met je doornemen.
1: Zorg er zeker in deze tijd voor dat je website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten (mobile responsive). Om iedere bezoeker een positieve gebruikerservaring te geven, is het belangrijk dat de website zich automatisch aanpast aan het formaat van het apparaat waarmee de gebruiker jouw website bezoekt.
2: Controleer regelmatig of alle linkjes binnen jouw website nog wel correct werken. Het zou namelijk erg zonde zijn als de bezoeker het product niet kan bestellen door een kleine technische fout.
3: Zeg precies wat de bezoeker moet doen binnen je webshop. ” Klik op de groene knop om naar de winkelwagen te gaan”
4: Plaats duidelijke call tot action buttons die een duidelijk contrast geven ten opzichten van de rest van je website.
5: Zorg ervoor dat alle pagina’s vanaf de homepage te bereiken zijn in maximaal 3 klikken.
6: Een trage website of webshop wordt door veel internetgebruikers gezien als één van de grootste ergernissen op het internet. Bespaar dus niet op de hosting.
7: Vermijd pop-ups die moeilijk weg te klikken zijn.
8: Maak gebruik van breadcrumbs, zodat de bezoeker precies kan zien waar hij zich bevind.
9: Plaats altijd een contactpagina in het navigatiemenu en zorg ervoor dat deze vanaf iedere pagina te bereiken is.
10: Maak gebruik van tussenkoppen om het de scannende bezoeker makkelijk te maken.
11: Maak alleen de benodigde invoervelden verplicht.
12: Je website moet in iedere browser goed worden weergegeven. Bekijk in je Google Analytics account welke browsers je bezoekers gebruiken om jouw website te bekijken. Zorg er in ieder geval voor dat jouw website goed wordt weergegeven in de belangrijkste browsers.
13: Als je een product op voorraad hebt, laat dit dan altijd duidelijk zien in je webshop.
14: Vermeld altijd direct de verzendkosten. Door de verzendkosten direct te vermelden voorkom je verwarring tijdens het bestelproces.
15: Stel de bezoeker direct op de hoogte van de betaalmogelijkheden.
16: Heb je een webwinkel? Zorg er dan voor dat je klanten een recensie achter kunnen laten over de dienstverlening van je webshop. Bij nieuwe bezoekers zorgt dit voor vertrouwen en zullen dan ook sneller de stap zetten om ook een bestelling te plaatsen.
17: Vermeld altijd de voordelen en geef aan waarom ze het product bij jou moeten bestellen en niet bij de concurrent.
18: Plaats een 404 pagina op je website die linkt naar de homepage.
19: Maak gebruik van witregels tussen de teksten. Door voldoende witregels te gebruiken zul je merken dat bezoekers je teksten sneller zullen lezen.
20: Probeer niet altijd uniek te zijn met het design van je website. Bezoekers zijn in de loop der jaren gewend geraakt aan bepaalde elementen binnen websites. Maak hier dus verstandig gebruik van en maak het niet al te ingewikkeld.
21: Wil je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Geef gratis iets weg en je zult merken dat het optin-percentage aanzienlijk zal toenemen. Denk hierbij aan een gratis E-book of een korting op een eerste bestelling.
22: Gebruik een domeinnaam die makkelijk te onthouden is. Soms kom je ze nog wel eens tegen, domeinnamen met meerdere streepjes in een domeinnaam. Als ze een aantal weken nog eens terug denken aan je website, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk zijn vergeten dat er tussen ieder woord een streepje had gemoeten.
23: Zorg voor een rustgevende achtergrond kleur. Een witte of grijze achter grond met daarop zwarte letters, leest over het algemeen het prettigst.
24: Gebruik op uitgaande links altijd de html code ” target=”_blank”>. Dit zorgt er namelijk voor dat de website wordt geopend in een nieuw venster. Zo is de bezoeker niet direct van jouw eigen site verdwenen als hij de pagina per ongeluk weg klikt.
25: Plaats altijd een terug button op je website of webshop.
Hulp nodig bij het gebruiksvriendelijk maken van je website of webshop?