Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

Wat is een domeinnaam?

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam (domein) is het adres waar je website of webshop op te bereiken is. Bijvoorbeeld www.websitelatenmakenzwolle.nl of www.expedient.nl. Zoals je kunt zien eindigen de domeinnamen op .nl. Het achtervoegsel van een domeinnaam wordt ook wel de domeinextensie genoemd.

Streepjes in een domeinnaam

Over dit onderwerp zijn de meningen erg verdeeld, die één zegt geen streepjes en de ander zegt dat het geen enkel probleem is.

Zelf zijn wij van mening dat een domeinnaam met streepje niet erg handig is en zelfs nadelig kan werken voor je bedrijf of organisatie.

Stel dat je concurrent de domeinnaam heeft geregistreerd zonder streepje, dan zullen potentiële klanten eerder geneigd zijn om een domeinnaam zonder streepje in te typen, i.p.v een domeinnaam met streepje.

Voorbeeld:

  • www.mijn-eigen-website.nl
  • www.mijneigenwebsite.nl

Wanneer je echt en alleen aan online marketing wilt gaan doen en dus goed gevonden wilt worden in Google, dan kun je er wel voor kiezen om de gewenste domeinnaam met 1 streepje te registreren. Sla hier echter niet in door!

Een domeinaam als nieuwe-fiets-kopen-in-hartje-amsterdam.nl is iets wat je dus absoluut niet moet doen om dat dit erg ‘spammerig’ overkomt.

7 Krachtige domeinnaamtips

1. Het is allereerst belangrijk om te weten wat jij wilt uitstralen met je domeinnaam. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen, dan is het verstandig om in ieder geval het woord fietsen in je domeinnaam te verwerken. Momenteel heeft dit namelijk nog steeds invloed op de vindbaarheid van je website. Tevens is het direct duidelijk wat er binnen jouw webshop te koop is.

2. Registreer geen extreem lange domeinnaam. De reden dat je geen lange domeinnaam moet registreren is puur om het feit dat dit moeilijk is door te geven. Als je bijvoorbeeld een domeinnaam als barbequewinkeluithethartjevanAmsterdam.nl zou registreren, dan kun je ervan uitgaan dat mensen dit niet gaan onthouden. Kies dus voor een domeinnaam die kort, maar krachtig is.

3. Het gebruik van de juiste extensie is ook belangrijk bij het registreren van een domeinnaam. Wanneer jouw website voornamelijk actief zal zijn in de Nederlandse markt, dan is het verstandig om de .nl extensie vast te leggen. Heb jij plannen om in de toekomst internationaal te gaan met jouw bedrijf? Dan raad ik je aan om ook direct de .com extensie te registreren. Wil je er helemaal zeker van zijn dat niemand anders er met jouw goede domeinnaam vandoor gaat? Registreer dan ook direct de .net extensie en de .org extensie. Deze extensies zijn namelijk de nummers 3 en 4 om goed mee te scoren binnen de Nederlandse variant van Google.

4. Moet mijn domeinnaam dan echt mijn core-business omschrijven? Natuurlijk is dit niet verplicht, het geeft alleen duidelijkheid aan potentiële klanten en bezoekers. Toen Facebook en Twitter werden opgericht, wist niemand nog wat het precies inhield. Omdat deze bedrijven zo bekend zijn geworden hoeft er niemand meer te vragen wat de inhoud van deze domeinnamen zijn. Echter zijn deze bedrijven het uiterste van het uiterste, gaat het jou lukken om zo bekend te worden…?

5. Zijn de meeste domeinnamen al bezet? En wil je toch het belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam? Dan is het verstandig om gebruik te maken van een creatieve domeinnaam checker. Hier vul je het belangrijkste zoekwoord in, waarnaar je vervolgens op zoek domeinen klikt. Er verschijnen nu tal van potentiële domeinnamen met daarin het belangrijkste zoekwoord.

6. Kies altijd voor een domeinnaam die makkelijk te onthouden is. Een domeinnaam die makkelijk te onthouden is heeft zo zijn voordelen. Mensen zullen je domeinnaam namelijk sneller doorgeven en niet zo snel vergeten.

7.  Kies voor een domeinnaam die eenvoudig te spellen is. Een domeinnaam met daarin woorden die je op meerdere manieren zou kunnen schrijven is dus niet echt handig. Als een domeinnaam op meerdere manieren te spellen is, dan kan het verstandig zijn om ook deze domeinnamen  te registeren. Als mensen het verkeerd intypen dan kun je het domein automatisch door laten linken naar het juiste domein. Op deze manier ben jij er zeker van dat jouw bezoekers niet op de website van de concurrent terechtkomen.