Hoe werkt Google webmastertools (search console)
Door gebruik te maken van Search Console (voorheen Google webmaster tools), zul je merken dat je website steeds beter gaat presteren. Door gebruik te maken van deze gratis dienst van Google krijg je inzicht in de belangrijkste verbeterpunten binnen je website. Zo krijg je de mogelijkheid om de gezondheid optimaal te houden en direct in te spelen op mogelijke fouten.
Uw website aanmelden bij Google webmaster tools (Search Console)
Laten we beginnen met de aanmelding en de verificatie binnen Search console Als je bent ingelogd met je Gmail account, dan krijg je de mogelijkheid om je website toe te voegen.
Het verifiëren is bedoelt om er zeker van te zijn dat je de eigenaar bent van de door jouw aangemelde website. Op deze manier weet Google zeker dat je de eigenaar bent en niemand anders er met je websitegegevens vandoor gaat. Hieronder vind je een aantal methodes waarmee je jouw website kunt verifiëren.
Hoe verifieer ik mijn website bij Google
- Je kunt je website verifiëren door een html-bestand te uploaden naar Google.
- Je kunt je website verifiëren door middel van een html-Tag. Deze dien je te plaatsen in devan je website. Heb je geen idee hoe dit moet? vraag het dan even aan je website bouwer.
- Ben je in het bezit van een Google Analytics account? Dan kun je je website heel eenvoudig verifiëren door het tabje verifiëren met Analytics aan te vinken.
- Ook bestaat er de mogelijk om te verifiëren aan de hand van de Google Tag Manager.
Sitemap uploaden naar Google
Binnen de Google webmastertools krijg je de mogelijkheid om een sitemap te verzenden naar Google. Het is verstandig om dit direct te doen. Aan de hand van deze Sitemap geef je aan Google door welke pagina’s zich binnen je website bevinden.
Op deze manier zullen pagina’s makkelijker te controleren zijn en zal het ervoor zorgen dat alle pagina’s goed worden opgenomen in de zoekresultaten.
De meeste CMS-systemen maken gebruik van een automatische sitemap generator, is dit niet het geval dan kun je hier een sitemap generen.
Welke zoektermen gebruiken mijn bezoekers ?
Het kan erg nuttig zijn om te weten welke zoektermen bezoekers intypen, voordat ze op je website terecht zijn gekomen. Deze zoektermen kun je terugvinden door in de Google webmastertools naar het tabje zoekopdrachten te gaan.
Welke websites linken er naar mijn website?
Websites met een slechte reputatie worden door Google vaak laag in de zoekresultaten geplaatst en in het uiterste geval zelfs verwijdert. Om er zeker van te zijn dat deze websites niet naar jouw linken, is het verstandig om in de gaten te houden welke websites er momenteel naar je toe linken. Door op het Tabje – Zoekverkeer – Links naar uw website te klikken, krijgt u een duidelijk overzicht.
Fetchen als Google
Wil je zeker weten dat alle pagina’s binnen je website gecrawld worden en/of dit op de juiste manier gebeurd? Dan kun je Google een handje helpen door binnen de webmastertools (Search Console) gebruik te maken van de functie “fetchen als Google”.
Als je een sitemap hebt verzonden, dan is het altijd even afwachten wanneer Google je nieuwe pagina’s heeft “ontdekt” en toe gaat voegen aan haar index. Door te fetchen als Google zul je merken dat wanneer je de nieuwe pagina url’s hebt ingevoerd, deze eigenlijk binnen 1 minuut al terug te vinden zijn in de zoekresultaten. (Mits deze aan de richtlijnen voldoet)
Nadat je de nieuwe url hebt ingevoerd gaat Google bezig met het ophalen van je nieuwe pagina. Dit is over het algemeen binnen 10 seconden gebeurd. Krijg je vervolgens de statusmelding voltooid, dan kun de nieuwe pagina ook daadwerkelijk gaan indienen bij de index van Google. Krijg je een foutmelding? Controleer dan even of je de / (schuine streep) ervoor hebt staan. (Deze staat er namelijk al)
Je krijgt nu 2 opties:
“Alleen deze url crawlen” deze vink je aan als je wilt dat Google alleen deze URL opnieuw gaat crawlen. Deze optie moet je echter alleen gebruiken als je er zeker van bent dat de desbetreffende url niet al geïndexeerd is. Dit kun je controleren door het volgende in Google in te typen.
site:http://mijneigenwebsiteurl.nl
“Deze URL en de bijbehorende rechtstreekse links crawlen” deze vink je aan als je wilt dat ook bijbehorende pagina’s gecrawld gaan worden. Heb je bijvoorbeeld de afgelopen maanden artikelen geschreven die binnen één categorie vallen en wil je zeker weten dat ook die geïndexeerd worden, dan je kun je het beste deze optie kiezen. Let wel: Dit kun je maandelijks slechts 10 keer doen.
Voor meer informatie over “fetchen als Google” lees je hier.
Een professionele website laten maken en deze laten koppelen aan de Google Webmaster Tools? Neem dan gerust contact met ons op om geheel vrijblijvend een afspraak in te plannen. De koffie staat al klaar!