De verschillende website structuren

Een uitstekende website beschikt over een uitstekende websitestructuur! Maar wat is nou de meest ideale sitestructuur voor mijn website of webshop? En hoe zorg ik er nou voor dat mijn bezoekers precies vinden wat ze zoeken?

Lees snel verder en ontdek welke verschillende soorten websitestructuren er zijn, en welke je het beste toe kunt passen op jouw eigen website.

Navigatie en website structuur

De structuur van je website is één van de belangrijkste dingen waar je bij zowel een nieuwe als bestaande website goed over na moet denken.

Je kunt het een beetje vergelijken met de ‘ruggengraat’ en/of ‘bouwtekening’ voor je website. Zonder een goede bouwtekening wordt het bouwen van een goed gestructureerde website dan ook een stuk lastiger.

Het is niet alleen voor jezelf belangrijk om te weten welke pagina’s er met elkaar verbonden zijn, maar het geeft ook duidelijkheid aan je bezoekers.

Een duidelijke structuur helpt de bezoeker namelijk beter te vinden waar hij of zij naar op zoek is. Daarnaast is het voor jezelf ook belangrijk om te weten welke pagina’s met elkaar in verband staan.

Het kan namelijk wel eens voorkomen dat er een pagina verwijderd moet worden. Het is dan wel prettig als je precies weet welke pagina’s daar allemaal naar toe linken en binnen welke categorie er dus een puzzelstukje ontbreekt.

Op het internet zijn dan ook tal van website structureren te vinden, maar de meeste zitten erg ingewikkeld in elkaar, en zijn absoluut niet geschikt voor je website of webshop.

Het is natuurlijk belangrijk dat je de juiste keuzes maakt om optimaal gevonden te worden in de zoekmachines.

Daarnaast wil je natuurlijk niet dat er pagina’s helemaal achterin je website weggestopt zitten. Dit kan er namelijk voor zorgen dat onderliggende pagina’s niet of nauwelijks gevonden worden in de zoekresultaten.

De belangrijkste website structuren

Om het voor jou zo overzichtelijk mogelijk te houden(wat uiteindelijk ook het doel is van een goede sitestructuur) beperken we ons hier tot de vier belangrijkste structuren. Let op: De juiste structuur is voor een groot deel afhankelijk van de doelstellingen van je website of webshop.

1. De piramidestructuur

De piramidestructuur is een veelvoorkomend en typerende structuur die voornamelijk wordt toegepast bij bijvoorbeeld ‘visitekaartje websites’. Vanzelfsprekend staat bovenaan de piramide de voorpagina (homepage) met daaronder een aantal pagina’s die op hun beurt weer eigen pagina’s bevatten.

Vaak zijn het de over ons, diensten en contactpagina’s die binnen de piramidestructuur worden toegepast. Een prima structuur dus voor websites met niet al teveel pagina’s die binnen een enkele klik vanaf de homepage bereikbaar moeten zijn.

Piramidestructuur

2. De lineaire structuur

Bij de lineaire variant is er vrijwel geen of weinig structuur. Vrijwel alle pagina’s staan in één lijn met elkaar verbonden. Wanneer je op een website komt waarbij de lineaire structuur is toegepast, zul je merken dat het eigenlijk een eenrichtingsweg is waarop je eigenlijk alleen maar rechtdoor kunt.

De bezoeker begint op de homepage, en wordt vervolgens bij de hand genomen door een soort stappenplan. De bezoeker krijgt bijvoorbeeld een aantal vragen die ze moeten beantwoorden, voordat ze bij het uiteindelijke antwoord (doel) komen.

De lineaire structuur is zeer geschikt voor bezoekers die absoluut geen zin hebben om een hele website door te spitten op zoek naar het juiste antwoord. Deze sitestructuur is overigens alleen effectief wanneer de bezoeker echt geïnteresseerd is in hetgeen dat jij ze te bieden hebt.

Wanneer dit niet het geval is, zul je merken dat ze je website tijdens het ‘stappenplan’ vroegtijdig zullen verlaten.

lineaire structuur

voorbeeld-lineaire-structuur

3. De boomstructuur

De boomstructuur is één van de meest gebruikte websitestructuren en zeer geschikt om informatie te delen. Deze structuur is dus ook zeer geschikt voor mensen die een eigen blog willen beginnen en veel informatie willen delen over verschillende onderwerpen binnen een bepaalde categorie.

Aan de homepage hangen pagina’s (in de vorm van categorieën), die op hun beurt weer gekoppeld zijn aan verschillende pagina’s en/of blogartikelen.

boomstructuur

4. De matrixstructuur

De matrixstructuur wordt veelal toegepast voor webwinkels en is opgebouwd als een soort tabel. Veel pagina’s zijn met elkaar verbonden. Wanneer de bezoeker op zoek is naar een specifiek product kan hij een selectie maken uit een productcategorie. De matrixstructuur is dus zeer geschikt voor webshops met veel gegevens en producten.

Wanneer je een shop hebt met duizenden producten, zul je rekening moeten houden met gebruik van subcategorieën. Let er overigens wel op dat je niet te diep gaat binnen je shop! Bijvoorbeeld homepage-hoofdcategorie-subcategorie- sub-sub categorie – product.

Probeer producten binnen de sub-sub categorie zoveel mogelijk onder te verdelen in subcategorieën. Op deze beperk je het aantal klikken dat de bezoeker moet maken. Dit is niet alleen beter voor de gebruikerservaring en het conversiepercentage, maar ook voor je vindbaarheid in de zoekmachines.

matrixstructuur

Let ook op de interne linkstructuur

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het belangrijk dat pagina’s onderling met elkaar verbonden zijn. Dit kan bijvoorbeeld door een footer of navigatiemenu, maar ook door het aanbrengen van een interne linkstructuur.

In dit geval bedoelen we het klikbaar maken van bepaalde woorden, die gekoppeld zijn aan een achterliggende pagina. Vaak zijn deze klikbare woorden te herkennen aan hun blauwe kleur (voorbeeld: niet klikbaar).

Wij willen eigenlijk iedereen aanraden om deze ‘interne linkstructuur’ toe te passen binnen je eigen website of shop. Je zorgt namelijk voor een uitstekende gebruikerservaring en biedt de bezoeker de mogelijkheid om meer informatie te krijgen over hetzelfde relevante onderwerp. Daarnaast zorg je er ook voor dat webcrawlers (spiders), alle pagina’s binnen je website goed kunnen vinden en indexeren.

Wanneer je een woord klikbaar maakt, is het wel belangrijk dat de achterliggende pagina ook daadwerkelijk relevant is aan het klikbare woord. Als ik bijvoorbeeld de woorden “website laten maken” klikbaar maak, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk terecht komt op een pagina waar informatie te vinden is over het laten maken van een website. Kies de klikbare woorden dus zorgvuldig.

De voordelen van interne links (klikbare woorden)

  • Onderliggende pagina’s zijn zowel voor de bezoeker, als de spider makkelijker te bereiken.
  • Een goede gebruikerservaring omdat je de bezoeker de mogelijkheid biedt om meer informatie te vinden over een bepaald onderwerp.
  • Je zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven.
  • Je kunt er mee aangeven welke pagina’s voor jou het belangrijkste zijn.
  • Het is beter voor de vindbaarheid in Google.