bovenaan in googleBovenaan in Google

Wil jij bovenaan in Google komen, maar heb je eigenlijk geen flauw idee hoe?

Heb jij de afgelopen tijd honderden artikelen over SEO gelezen, maar wil het je ondanks al je inspanningen maar niet lukken om bovenaan in Google te komen?

Dan hebben wij de oplossing!

Wij zijn geen SEO bedrijf die je binnen 2 weken een toppositie in Google zal garanderen.

SEO bedrijven die dat wel doen maken vaak gebruik van ‘illegale technieken’ die kunnen leiden tot een vaste lage positie, en soms zelfs tot een volledige verwijdering uit de zoekresultaten.

Wij bieden dan ook geen korte termijnstrategieën aan. Wij houden ons liever bezig met een lange termijnstrategie waardoor je jaar in jaar uit kunt profiteren van een toppositie in Google.

Vanzelfsprekend zal dit op de lange termijn dus gaan zorgen voor een vaste stroom aan gratis bezoekers.

Je website vandaag al beter vindbaar maken? Lees dan snel verder en ontdek hoe ook jij hoog in Google kan komen…

Inhoud van deze pagina:

Wat is SEO nou echt?
Wat zijn on-page factoren
Wat zijn off-page factoren
Video: Hoe zoeken werkt
Hoe krijgen wij jou hoog in Google?
Hoe werkt ons zoekwoorden onderzoek?
Hoe hoog is de concurrentie binnen jouw markt of niche?
De structuur en het technische gedeelte van je website
Hoe wij jou kunnen helpen om goed gevonden te worden

Wat is SEO nou echt?

Zoals je wellicht al op honderden andere websites hebt gelezen staat SEO voor Search Engine Optimization, naar het Nederlands vertaald; zoekmachine optimalisatie.

Anno 2017 gaat het niet meer zozeer om het veelvuldig verwerken van zoekwoorden in een artikel, maar is het belangrijk dat je gaat denken in onderwerpen.

Daarnaast moet je ervoor gaan zorgen dat jouw website de beste antwoorden geeft op de vragen waar jouw doelgroep op Googled. Met andere woorden: zorg ervoor dat de bezoeker na het bezoeken van jouw website echt een passend antwoord heeft gekregen op zijn of haar vraag.

SEO (zoekmachine optimalisatie) is een tak binnen internetmarketing, en kunnen we onderverdelen in twee categorieën. We spreken dan van on-page en off-page factoren.

On-page factoren

De on-page factoren hebben we zelf in de hand en kunnen dus geoptimaliseerd worden. Door pagina’s op de juiste manier te optimaliseren kun je aan Google laten weten wat het onderwerp van een bepaalde pagina is, en dat je op de zoekwoorden omtrent dat onderwerp graag gevonden wilt worden.

Zo wordt er gekeken welke zoekwoorden er in de META-titel gebruikt worden (de advertentietitel die je in Google ziet), worden er synoniemen gebruikt, worden er tussenkoppen gebruikt (h1,h2,h3,h4) en zijn bepaalde pagina’s met elkaar verbonden door middel van interne links?

voorbeeld titel en meta omschrijving

Zoals je kunt zien zijn dit een aantal punten binnen de on-page factoren die we zelf kunnen aanpassen. In tegenstelling tot de aanpassingen die we zelf kunnen doorvoeren, hebben we de off-page factoren niet zelf in de hand.

Off-page factoren

De off-page factoren hebben we dus ‘niet’ zelf in de hand. We zijn hiermee afhankelijk van andere websites en/of mensen die jouw website aanbevelen aan andere mensen.

Dit gebeurd doorgaans door middel van een linkverwijzing van een andere website (backlink) of door een aanbeveling op social media (likes & Shares).

Hoewel de meningen hierover nogal verschillen, maar iedereen eigenlijk wel weet dat het aantal inkomende links erg belangrijk zijn voor je positie in Google, is het dus verstandig om je hier bewust van te zijn.

Het verzamelen van backlinks naar je website wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Dit houd in dat er een link op een externe website komt te staan, die verwijst naar jouw website.

Hoe meer links van relevante en hoge kwaliteitswebsites je krijgt, des te hoger zal jouw website uiteindelijk scoren op de voor jou relevante zoektermen/onderwerpen.

Bekijk ook even onderstaande video, zodat je precies weet hoe zoeken werkt.

Video: Hoe zoeken werkt door Matt Cutts

Ondertiteling nodig? Klik rechtsonder op het tandwieltje en zet ‘ondertiteling aan’.

Is dit alles?

In een notendop is dit dus eigenlijk waar zoekmachine optimalisatie (SEO) om draait.

Echter is dit wel erg kort door de bocht, en ook deze twee factoren zijn weer onder te verdelen in ruim 200 andere factoren. Al deze factoren bepalen dus de rangschikking van jouw positie in Google en worden door Google weer gerangschikt op prioriteit.

Aan de hand van een algoritme bepaald Google welke factoren het meeste invloed en/of effect hebben op je positie in Google. Deze factoren hebben ieder weer een eigen hoogte van prioriteit.

Zo is het hebben van unieke en waardevolle content op je website één van de belangrijkste on-page factoren (met unieke content bedoelen we teksten, afbeeldingen, audio-bestanden en video’s die op geen enkele andere website terug te vinden zijn).

Je kunt dus wel stellen dat het hebben van unieke  en waardevolle content op je website hoog in de prioriteits-top 200 van Google’s algoritme staat (top 3).

Wanneer we deze top 3 verder ontleden, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het hebben van kwalitatieve linkjes van andere relevante websites ook in deze top 3 terug te vinden is. Deze factor is dus één van de belangrijkste uit de off-page factoren.

Hoe krijgen wij jou bovenaan in Google?

Voordat wij überhaupt overgaan tot het optimaliseren van je nieuwe website of webshop, zullen wij eerst kijken naar de mogelijkheden binnen jouw markt of niche. Is er überhaupt wel een markt voor jouw product of dienst?

Wees gerust want in 9 van de 10 gevallen zullen er altijd mensen zijn die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Om jouw doelgroep daadwerkelijk te kunnen bereiken is het dus belangrijk om te weten welke zoektermen jouw doelgroep intypt in Google.

Om hier achter te komen is het verstandig dat wij eerst een uitgebreid markt en zoekwoorden onderzoek uitvoeren.

Zoekwoorden onderzoek en doelgroep bepaling

Een zoekwoorden onderzoek uit laten voeren om er achter te komen wat jouw doelgroep intypt in Google.

Door middel van een zoekwoorden onderzoek krijg je inzicht in de belangrijkste zoektermen die jouw doelgroep gebruikt om tot een oplossing voor zijn of haar probleem te komen.

Wanneer de belangrijkste zoektermen eenmaal bekend zijn, zullen wij kijken naar het volume op deze zoektermen.

Met andere woorden; hoe vaak wordt er maandelijks op deze zoektermen gezocht en hoeveel bezoekers mag je verwachtten wanneer wij jouw website bovenaan in Google hebben weten te krijgen.

Daarnaast geeft een zoekwoorden onderzoek je inzicht in zoektermen waar je misschien zelf in eerste instantie niet eens aan had gedacht.

Onderzoeksresultaten meest gebruikte zoekwoorden:

Uit onderzoek is gebleken dat slechts 30% van de zoekmachinegebruikers gebruik maakt van de zogenaamde shorttail keywords.

Hiermee worden de korte zoekopdrachten die mensen intypen in Google bedoelt (1 a 2 zoekwoorden).

Doorgaans hebben de shorttail keywords het hoogste zoekvolume, maar daarmee ook direct de hoogste concurrentie.

Vaak is het dus niet raadzaam om de focus te leggen op deze zoektermen.

Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de concurrentie op deze zoekwoorden moordend is en vaak een veel groter budget hebben dan jij als startende ondernemer.

De overige 70% maakt dus gebruik van de zogenaamde longtail keywords (3 of meer zoekwoorden). Hieronder een voorbeeld van de zogenaamde short tail en long tail keywords.

Short Tail-keywords: (Snel) afvallen (30%)

Long Tail-keywords: (Snel) afvallen in een week met shakes (70%)

Wellicht betrap je jezelf er ook wel eens op dat je steeds langere zoektermen gebruikt in Google om zodoende een passend antwoord te krijgen op je vraag.

Je hebt geen zin om te zoeken, je wilt gewoon zo snel mogelijk een passend antwoord op je vraag. Dit is dus precies wat jij met je eigen website moet doen om bovenaan in Google te komen.

Google is zich hier ook van bewust, en voert dus constant algoritme updates door om de bezoeker een zo relevant en passend mogelijk antwoord te geven.

Dit is dan ook precies de reden waarom Google zo groot is geworden, ze geven je bijna altijd een passend antwoord op je vraag.

Maar hoe zorgen wij er dan voor dat Google jouw website gaat zien als het beste antwoord op een bepaalde vraag die gesteld wordt in Google?

Met andere woorden: hoe zorgen wij ervoor dat jouw website bovenaan in Google komt te staan?

Hoe hoog is de concurrentie binnen jouw markt of niche?

Na een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uitgevoerd te hebben en nu we precies weten waar de kansen binnen jouw markt of niche liggen, zullen we de hoogte van de concurrentie gaan bepalen.

Wie zijn je grootste concurrenten? Wat doen jouw concurrenten goed of fout op het internet? Wat kunnen wij beter doen om de concurrentie te verslaan?

Inzicht krijgen in deze statistieken kan dus erg waardevol zijn voor je eigen bedrijf of organisatie.

Daarnaast is een goed begin het halve werk en kunnen wij een goede inschatting maken van de mogelijkheden en het tijdsbestek dat wij denken nodig te hebben om jouw website bovenaan in Google te krijgen.

Maar is het selecteren van de juiste zoekwoorden, een concurrentieanalyse laten uitvoeren, en de on-page en off-page factoren dan het enige wat belangrijk is om bovenaan in Google te komen? Het antwoord hierop is NEE!

Zoals je eerder hebt kunnen lezen bepaald Google je positie op ruim 200 factoren. We zullen je de hele lijst met factoren op dit moment besparen, maar zullen nog een tweetal belangrijke factoren met je doornemen.

De structuur en het technische gedeelte van je website moet goed zijn!

Het is voor zowel de bezoeker als voor Google erg belangrijk dat je website eenvoudig en logisch in elkaar steekt.

Een uitstekende gebruikerservaring is dan ook zeker iets waar je direct vanaf het begin rekening mee moet houden. Het is niet alleen voor jezelf belangrijk om te weten welke pagina’s er met elkaar verbonden zijn, het geeft ook duidelijkheid aan je bezoekers.

Een duidelijke structuur helpt de bezoeker namelijk beter te vinden waar hij of zij naar op zoek is. De meest gebruikte structuur voor websites en webshops is dan ook de boomstructuur. Een voorbeeld zie je hieronder:

boomstructuur

Wanneer je een heldere en duidelijke structuur hebt aangebracht binnen je website of webshop, is het belangrijk dat Google ook bij alle content op je website kan komen. Met andere woorden; het is belangrijk dat Google al je content kan herkennen en indexeren.

Heb je dus een website met allemaal mooie animaties, gekke geluiden en flitsende knoppen die gebruik maken van Javascript of Flash, dan zal bovenaan in Google komen erg lastig worden.

Een belangrijke factor om goed gevonden te kunnen worden is dus de technische kant van je website. Hoe is het gebouwd? Zit je website vol met fouten die je posities negatief beïnvloeden? Kan Google überhaupt wel bij de inhoud van je website?

Ook op deze vragen kunnen wij jou een passend antwoord geven.

 Wat kom je zoal te weten door middel van onze SEO Analyse ?

  • Maakt mijn website gebruik van zoekmachine vriendelijke URL’s? – De URL is het adres van een pagina op een website. Deze is zichtbaar in de adresbalk en in de statusbalk van de browser. Dit is één van de belangrijkste onderdelen met betrekking tot zoekmachine optimalisatie.
  • Zoekwoorddichtheid en over optimalisatie? – Zoekwoorddichtheid is de Nederlandse vertaling van het Engelse woord keyworddensity. Door een woord vaak te herhalen op een pagina kan de nadruk op dat woord gelegd worden. Wanneer het belangrijkste zoekwoord TE vaak terug komt in de tekst, dan ziet Google dit als keyword spamming. Google kan dit makkelijk achterhalen en zal je hier mogelijk voor straffen. Het is dus belangrijk om rekening te houden met over-optimalisatie.
  • Maak je gebruik van een XML sitemap? – Een sitemap zorgt ervoor dat Google jouw pagina’s makkelijk kan indexeren. In deze XML sitemap bevinden zich alle pagina’s die binnen jouw website te vinden zijn. Als je een nieuw artikel hebt geschreven, dan wordt deze direct opgenomen in de sitemap. Zoekmachines controleren deze sitemap om te zien of er nieuwe pagina’s bij zijn gekomen. Je bent er op deze manier van verzekert dat je nieuwe pagina ook daadwerkelijk wordt geïndexeerd door Google.
  • Hoe zit het met de interne linkstructuur? – Door pagina’s tekstueel met elkaar te verbinden, ontstaat er een zogenaamde interne linkstructuur. Dit is bevorderlijk voor de gebruiksvriendelijkheid en draagt bij aan de vindbaarheid van je website.
  • Bevat iedere pagina wel een unieke meta-description? – De meta-description vat de inhoud van een bepaalde pagina samen in een kort bericht van maximaal 160 karakters. Deze meta-beschrijving vind je terug in de zoekresultaten.
  • Zijn je afbeeldingen wel SEO vriendelijk? – Door afbeeldingen te optimaliseren zal je merken dat je ook bezoekers gaat trekken vanuit Google Afbeeldingen. Als men binnen ‘Google afbeeldingen’ op de afbeelding klikt, dan worden ze  automatisch doorverwezen naar jouw website. Een interessante methode dus om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Kunnen jullie mij helpen om bovenaan in Google te komen?

Wij zullen niet met iedereen in zee gaan! Wanneer wij tijdens ons marktonderzoek tot de conclusie komen dat een SEO-abonnement voor jou niet winstgevend zal zijn, dan kunnen wij helaas niks voor je betekenen.

Echter zullen wij altijd denken in mogelijkheden en niet zozeer in beperkingen.

Het kan dus maar zo zijn dat wij een andere aanpak meer geschikt vinden om jouw website of webshop tot een succes te maken.

Wanneer jij niet binnen 2 weken tijd een toppositie in Google verwacht en liever kijkt naar een oplossing voor de lange termijn, dan zien wij een samenwerking absoluut zitten.

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Bekijk onze SEO pakketten.

Hoe goed scoor jij momenteel in Google?

Ontdek wat je kunt verbeteren! Scan nu je website..