Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek geeft jou inzicht in welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt om een gewenst product of dienst op het internet te vinden. Tevens krijg je een goed beeld van hoe jouw doelgroep communiceert en wat de online potentie is binnen jouw markt.

Waarom is een zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Het is belangrijk dat de pagina’s binnen jouw website of webshop relevant zijn, en perfect aansluiten bij de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt in Google. Je wilt tenslotte dat jouw potentiële klanten binnen jouw website of webshop vind waar hij of zij naar op zoek was. Wanneer jij dezelfde taal spreekt als de doelgroep, dan zullen jouw bezoekers dit ervaren als herkenbaar en betrouwbaar.

Een ander groot voordeel van een zoektermen onderzoek is dat je de navigatiestructuur goed kunt bepalen en inrichtten. Met een navigatiestructuur bedoel ik voornamelijk de hoofd en subcategorieën binnen een site of shop. Wanneer jouw bezoekers moeten gaan zoeken naar een bepaald product dat jij in een verkeerd benoemde categorie hebt geplaatst, dan zorgt dit natuurlijk voor frustratie. Ook zal je conversiepercentage hierdoor een stuk lager zijn.

Hoe gaat een zoektermen onderzoek in zijn werk?

Wanneer jij online een product of dienst wilt gaan aanbieden, dan zijn er meerdere manieren om te achterhalen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt in Google. Hoe dit precies in zijn werk gaat ontdek je hieronder…

1. Pak pen en papier

Een goede manier om te bepalen welke zoektermen of onderwerpen voor jou website interessant zijn, is door simpelweg pen en papier erbij te pakken. Denk bij jezelf na “wat zou ikzelf intypen in Google om mijn product of dienst te vinden?”.  Ben je bijvoorbeeld een fysiotherapeut gespecialiseerd in het behandelen van knieklachten, dan is het onderwerp “Pijn in knie bij traplopen” wellicht geschikt voor een pagina binnen jouw website.

2. Vraag het aan je doelgroep

De meest effectieve manier is om het simpelweg te vragen aan jouw doelgroep. Benader eens 15 mensen met knieklachten, en stel ze de vraag “Wat zou jij intypen in Google om van jouw knieklachten af te komen”. Je zult je verbazen hoeveel van deze mensen op een andere manier zoeken naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Waardevolle informatie dus!

3. Maak gebruik van forums

Binnen jouw branche of niche zijn waarschijnlijk tientallen forums te vinden. Op forums vind je doorgaans vele discussies van mensen die een oplossing zoeken voor zijn of haar probleem. Een uitgelezen mogelijkheid om te achterhalen hoe de doelgroep zijn of haar probleem beschrijft. Daarnaast zul je ook hier weer tal van nieuwe zoekwoorden ontdekken.

4. Reacties op artikelen

Veel websites bieden bezoekers de mogelijkheid om een reactie achter te laten op een door hun geschreven artikel. Ga binnen jouw branche of niche op zoek naar relevante websites en bekijk de reacties die zijn achtergelaten. Kom je nieuwe benamingen tegen? Schrijf ze direct op!

5. Maak gebruik van Google suggest

Een uitstekende manier om potentiële zoekopdrachten te vinden is door gebruik te maken van Google suggest. Voor in de zoekbalk van Google een zoekterm in en druk vervolgens op spatie. Je zult zien dat Google zelf nieuwe suggesties geeft. Deze woorden/zinnen kun je dus verwerken binnen een artikel.

Google-suggest

Klik op de afbeelding om te vergroten

Wil je nog meer gerelateerde zoekopdrachten vinden in Google? Maak nogmaals gebruik van de zoekbalk in Google en voer vervolgens een zoekterm in bijvoorbeeld: “Last van knie”. Scroll vervolgens helemaal naar beneden tot onderaan de pagina. Ook hier zul je nog meer zoekopdrachten vinden.

Gerelateerde zoekopdrachten vinden in Google

Klik op de afbeelding om te vergroten

6. Zoekwoordplanner van Google Adwords

Update: De exacte maandelijkse zoekopdrachten zijn vanaf nu alleen nog zichtbaar als je een lopende Adwords campagne hebt draaien.

De zoekwoordplanner van Google is eigenlijk DE manier om inzicht te krijgen in welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt in Google. Wanneer jij beschikt over een gmail account dan kun je een eerste adwords campagne aanmaken. Wanneer je alle stappen hebt doorlopen krijg je de mogelijkheid om gebruik te maken van de zoekwoordplanner.

Zorg er altijd voor dat je aan linkerzijde (Targeting) de instellingen op Nederlands hebt staan. Op deze manier krijg je een goed beeld van het zoekpotentieel  binnen Nederland.

Het maandelijkse zoekvolume word momenteel getoond in ranges. Bijvoorbeeld 100 – 1k. Wanneer je exact wilt weten hoe vaak er maandelijks op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, dan moet je een draaiende adwords campagne hebben draaien.

Google adwords zoekwoordplanner

Klik op de afbeelding om te vergroten

7. Yoast Suggest

Ben je van mening dat je na het toepassen van bovenstaande methodes nog niet alle zoekwoorden hebt gevonden? Maak dan gebruik van de handige suggest tool van Joost de valk. 

Keyword: Vul een zoekterm in

Language: Selecteer de taal

Query verzenden

yoast google suggest expander

Klik op de afbeelding om te vergroten

Hulp nodig?

Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het zoekwoorden onderzoek? Neem gerust contact met ons!





Wij hechten veel waarde aan persoonlijk contact en willen je vragen om hieronder aan te geven wanneer je bij eventuele vragen het beste bereikbaar bent.