niche-betekenisNiche betekenis

De marketingterm niche binnen de internetmarketingwereld wil zeggen dat je op zoek gaat naar een specifieke deelmarkt binnen een grote markt om zodoende een gerichte doelgroep te bereiken met jouw product of dienst.

Met andere woorden; je richt je op een specifieke groep mensen die echt behoefte hebben aan jouw product of dienst.

Op deze manier kun je heel gericht ondernemen en je specialiseren binnen een grote markt.

De consument zal dan ook sneller geneigd zijn om naar een specialist te stappen die zich echt heeft gespecialiseerd in een bepaald probleem of oplossing voor zijn of haar probleem.

Grote bedrijven zoals bol.com bieden duizenden producten aan maar zijn eigenlijk nergens echt in gespecialiseerd.

Wanneer jij je dus echt gaat richten op een niche, en jezelf specialiseert in een bepaald product, dan kun je echt een autoriteit gaan worden binnen een specifiek deel van een beconcurrerende markt.

De volgende uitspraken heb je wellicht al eens voorbij zien komen:

“Je moet een niche zoeken want dan scoor je sneller in Google”

“Met een niche heb je minder last van hoge concurrentie”

“Met een niche is je doelgroep veel specifieker en zullen ze sneller overgaan tot koop”

Al deze uitspraken zijn naar mijn mening waar. Echter is het niet altijd verstandig om te kiezen voor een niche omdat je ook rekening moet houden met het aantal bezoekers dat je maandelijks nodig hebt om winstgevend te kunnen zijn op het internet.

Zonder bezoekers kun je vanzelfsprekend niks verkopen of aanbieden. Daarom is het altijd belangrijk om te kijken naar het aantal maandelijkse zoekopdrachten op bepaalde zoektermen binnen jouw niche.

Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek kan dan uitkomst bieden.

Op deze manier krijg je namelijk een goed beeld van hoe vaak er maandelijks op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en/of het dus winstgevend kan zijn om daar de focus op te leggen.

Daarnaast kom je ook veel nieuwe zoekwoorden tegen waar je in eerste instantie niet eens aan had gedacht.

Je niche onder de aandacht brengen

Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer je zoekwoorden weet te vinden waar maandelijks veel op wordt gezocht en waarbij er nog helemaal geen concurrentie is.

Echter is dit in de meeste gevallen niet realistisch.

Omdat een niche zeer specifiek is en je je voornamelijk richt op een bepaalde doelgroep, kan het in sommige gevallen nog wel eens lastig zijn om winstgevende zoekwoorden te vinden.

Wanneer je een nieuw product op de markt wilt brengen die gericht is op een specifieke doelgroep, dan weet zeker op het begin nog helemaal niemand van je product af.

Er zal dan ook vrij weinig op Gegoogled worden op de naam van jouw product. Echter zijn er nog voldoende zoekwoorden te bedenken die met jouw product of dienst te maken kunnen hebben.

Wanneer je meer naamsbekendheid voor je product wilt creëren, zul je rekening moeten houden met een marketingbudget en goed moeten nadenken welke marketingkanalen je wilt gaan inzetten om jouw product of dienst te positioneren binnen jouw niche.

Wil je bijvoorbeeld gaan adverteren door middel van Google Adwords, offline marketing (flyers, mond op mond reclame, bestickering) of wil je advertentieruimte gaan inkopen op een grote relevante website?

Om succesvol te zijn binnen jouw niche is het dus verstandig om eerst een goed marktonderzoek uit te voeren. Op deze manier kom je er achter waar de kansen binnen jouw niche liggen en ontdek je wie jouw doelgroep is.

Waardevolle informatie over je doelgroep zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Interesses
  • Koopgedrag
  • Opleidingsniveau
  • Welke taal spreken ze, welke woorden gebruiken ze

De voordelen van een niche

  • Minder concurrentie
  • Een specifiekere doelgroep
  • Sneller bovenaan in Google
  • Koopgerichte bezoekers

Veel nichewebsites kunnen 1 grote website vormen

Om een goed voorbeeld te geven van een website die groot is geworden door gebruik te maken van niches is Coolblue.

Hier is voor ieder specifiek product een apart domeinnaam geregistreerd en deze vervolgens met elkaar samengesmolten tot 1 groot web. Achter iedere domeinnaam zit een specifieke website, maar bevindt zich wel op de thuisbasis van Coolblue.

Hoe vind ik een goede niche?

Een goede niche vinden is eigenlijk makkelijker dan je in eerste instantie zult denken. Kijk bijvoorbeeld eens om je heen als je gaat shoppen of wanneer je in de auto zit. Je zult zien dat je veel niches tegenkomt die wellicht interessant kunnen zijn om te vermarkten op het internet.

Voorbeelden van nichemarkten

Om het voor jou zo duidelijk te maken hebben wij een overzicht met niches voor je. In dit overzicht houden we rekening met (A: Grote markt – B: Niche – C: Micro-niche)

Afvallen – Snel afvallen – Snel afvallen in een week

Dating – Speed daten – Speed daten voor hogeropgeleiden

Financiën – Investeren – handelen – daghandelen

Voeding – Gezond eten – Gezond eten tijdens zwangerschap

Auto’s – Auto verkopen – Auto verkopen voor export

Boeken – tweedehandsboeken – tweedehandsboeken online verkopen

Dieren – honden – hondentraining – Jack Russel trainingsboek

Elektronica – Tv’s – Samsung lcd televisie – Samsung lcd televisie met standaard

Telefoon – telefoonaccessoires – telefoonhoesjes – telefoonhoesjes voor een iphone

Telefoons – Mobiele telefoons – Samsung – Samsung galaxy s7 kopen

Hobby – Spel en strategie – Schaakborden – Schaakborden van glas

Kleding – Vrouwenkleding – Vintage kleding

Modelbouw – Vliegtuigen en Helicopters – Drones – goedkope drones met afstandsbediening kopen

Hobby – Breien en haken – Breiwol – Rode breiwol

Sieraden – Kettingen – Gouden kettingen – Gouden kettinghangers met amulet

Horloges – herenhorloges – Seiko herenhorloges

Brillen – zonnebrillen – zonnebrillen op sterkte

Watersport en boten – Surfen – kitesurfen

Hengelsport – Vishengels – vliegvishengels – vliegvishengels met molen

Tuin – Grasmaaiers – Elektrische grasmaaiers

Fietsaccessoires – Fietstassen – Zwarte dubbele fietstassen

Muziek – Instrumenten – Gitaren – Gitaarhoezen

Zoals je kunt zien kun je dus steeds dieper binnen een markt gaan om zodoende een geschikte niche over te houden.

Een niche website laten maken

Heb je een goede niche gevonden? Dan is het wellicht tijd om jouw product of dienst online te gaan vermarkten. Dit kun je het beste doen door middel van een nichewebsite. Hiermee leg jij de focus op de belangrijkste en meest relevante zoektermen binnen jouw niche. Omdat een niche over het algemeen weinig concurrentie met zich meebrengt, kun je snel goede resultaten verwachten.

Zo is het veel makkelijker scoren in Google en zul je dus sneller in de top 3 van Google komen te staan. Vanzelfsprekend zal dit dus gaan leiden tot meer gratis bezoekers en het aantal verkopen van je product aanzienlijk doen verhogen.

Een niche website laten maken in Zwolle? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.