Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

De conversie van uw website verhogen

De conversie van uw website verhogen

Een bezoeker is tegenwoordig steeds sneller afgeleid en besluit overal het algemeen binnen een paar seconden of ze op je website zullen blijven of niet. Het is daarom van belang dat het direct duidelijk is wat ze kunnen verwachten.

Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een pakkende headline of een vanzelfsprekende domeinnaam. Maar ook kleuren kunnen de aandacht van de bezoeker trekken. Het is daarom van belang dat je goed nadenkt over het uiterlijk en de doelen die jij wilt bereiken met je website of webshop.

Wil jij bijvoorbeeld dat bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Dan is het verstandig om dit duidelijk te maken door bijvoorbeeld een duidelijke call to action button te plaatsen.

Zorg er altijd voor dat deze CTA button een duidelijk contrast geeft ten opzichten van de rest van de website. Maar ook een opmerkelijke afbeelding of een gratis product of korting wil over het algemeen goed werken.

Meer tips nodig voor het verkrijgen van meer inschrijvingen op je nieuwsbrief?  Lees dan het artikel over email marketing.

De conversie verhogen door de juiste doelgroep te bepalen

Om een hogere conversie te behalen met jouw website, kan het erg nuttig zijn wanneer je weet wie de doelgroep is. Door dezelfde taal te spreken als je doelgroep, zul je zichtbaar betere resultaten behalen.

Een korte checklist: Stel de juiste vragen om jouw doelgroep te bepalen!

  • In welke leeftijdscategorie valt mijn doelgroep?
  • Wat is het geslacht van mijn doelgroep?
  • Welk opleidingsniveau heeft mijn doelgroep?
  • Waar bevinden mijn bezoekers zich ( School, werk)?
  • Welke websites bezoekt mijn doelgroep regelmatig ?
  • Welke taal spreekt mijn doelgroep?
  • Welke zoektermen gebruikt mijn doelgroep voordat ze op mijn website terecht komen?

Ik kan me goed voorstellen dat het soms lastig is om achter deze informatie te komen en daarom raden wij jou aan om deze website eens te bezoeken. Op de Homepage krijg je de mogelijkheid om een website adres in te vullen waarnaar je vervolgens wordt doorverwezen naar de “doelgroeps-pagina”. Vul bijvoorbeeld eens Facebook.com in.

de juiste doelgroep bepalen

Zoals je kunt zien wordt er precies aangegeven wat de doelgroep is van de desbetreffende website. Op deze manier kom je er achter komen wat de doelgroep is van de grotere relevante websites binnen jouw branche.

Nu we wat meer te weten zijn gekomen over de doelgroep, is het verstandig om deze informatie direct toe te passen. Dit kun jij bijvoorbeeld doen door teksten te schrijven die speciaal gericht zijn op vrouwen tussen de 20-35 jaar, die voornamelijk op hun werk zitten.

Ook kan het handig zijn om te weten welke websites je doelgroep bezoekt, voordat ze op je eigen website terecht komen. Aan de hand van deze statistieken kun jij bijvoorbeeld navragen of er advertentie mogelijkheden zijn.

Nu we een duidelijk beeld hebben van onze doelgroep, is het belangrijk om er achter te komen wat de grootste conversie valkuilen zijn. Hieronder 8 tips die jouw conversie aanzienlijk zullen doen verhogen.

8 Handige Conversie Optimalisatie Tips

1. Maak direct duidelijk wat jouw USP (unique selling point) is. Dit kan een gratis verzending boven een bepaald bedrag zijn, een 30 dagen niet goed geld terug garantie of een bepaalde korting bij een eerste bestelling.

2. Probeer zoveel mogelijk klantbeoordelingen te krijgen en plaats deze op een overzichtelijke plaats binnen je website of webshop. Tegenwoordig is het namelijk zo dat bezoekers meer vertrouwen hebben in de ervaringen van andere klanten dan in hetgeen dat de verkoper vermeld.

3. Maak het bestelproces zo makkelijk mogelijk voor de bezoeker. Regelmatig zien we webshops voorbij komen waarbij de bezoeker eerst zijn email moet verifiëren voordat ze een bestelling kunnen plaatsen. Zorg er dus altijd voor dat je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt.

4. Voorkom onduidelijkheid op de bestelpagina. Zoals je bij het eerste punt heeft kunnen lezen is het belangrijk dat je aangeeft wat de voordelen zijn ten opzichten van de concurrentie. Door dit op een overzichtelijke plek (bijvoorbeeld in de Sidebar) te vermelden, zul je merken dat de bezoeker minder snel zal twijfelen of ze het product wel of niet in jouw webshop moeten moeten bestellen.

5. Vermeld direct de verzendkosten om verrassingen tijdens het bestelproces te voorkomen. Vaak lijkt een product erg goedkoop te zijn maar blijkt er achteraf nog verzendkosten bij te komen. Dit is natuurlijk erg slecht voor het conversiepercentage. Maak dit dus direct duidelijk.

6. Geef altijd de betaalmethodes weer. Door direct aan te geven wat de betaalmogelijkheden zijn, voorkom je verwarring tijdens het bestelproces. Om een zo hoog mogelijk conversie percentage te behalen is het verstandig om zoveel mogelijk betaalmethodes aan de bieden. Zeker voor de Nederlandse markt is het een must om in ieder geval IDEAL aan te bieden, maar ook bankoverschrijving en Paypal worden regelmatig gebruikt.

7. Maak gebruik van een duidelijk call-to-action button. Maak de kleur van jouw CTA button altijd opvallend en zorg ervoor dat dit een echte eye-catcher is. De meest gebruikte kleuren die zorgen voor een hoge conversie zijn: Oranje, Blauw, Groen en Rood.

8. Verzamel e-mailadressen en houdt je klanten op de hoogte . Zorg er altijd voor dat bezoekers hun een e-mailadres achterlaten om ze op de hoogte te houden van hun bestelling en tijdelijke aanbiedingen (single-optin). Het is namelijk erg prettig om op de hoogte gehouden te worden van je bestelling.

Heb jij hulp nodig bij het verhogen van je conversie? Stuur ons dan gerust een mailtje voor een passend advies op maat.

 

Neem contact met ons op

Nuttig artikel? Deel het!

Vond je dit artikel nuttig? Dan zouden we het erg leuk vinden wanneer je dit zou willen delen op social media.