Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

Wat is een conversie?

Een conversie is een specifieke actie die een bezoeker dient uit te voeren binnen een website of shop. Een veel gewenste conversie is bijvoorbeeld een online bestelling laten plaatsen of het laten inschrijven op een nieuwsbrief. Daarnaast zijn conversies onder te verdelen in micro en macro conversies.

conversie

Micro en Macro Conversies

Het verschil tussen een micro(klein) en macro(groot) conversies zit hem voornamelijk in de inspanning die een bezoeker moet doen. Zo is het aanmaken van een account, waarbij contact en adresgegevens opgegeven dienen te worden, duidelijk een macro conversie.

Het bezoeken van een productpagina waarbij de bezoeker slechts één keer hoeft te klikken, is duidelijk een micro conversie. Een goede manier om beide van elkaar te onderscheiden is dus door te kijken naar de moeite die de bezoeker moet doen om de voor jou gewenste doelstelling uit te voeren.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een micro conversie, vaak leidt tot een een macro conversie. Dit heeft voornamelijk te maken met feit dat de bezoeker bewust of onbewust al is begonnen aan een bepaald proces (customer journey).

Heb jij bijvoorbeeld een webshop, en geef je de bezoeker de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief om zodoende 10% korting te krijgen? Dan kun je er vanuit gaan dat wanneer ze naam + e-mailadres hebben achtergelaten, ze hoogstwaarschijnlijk ook zullen overgaan tot de aanschaf van een product. Ze hebben tenslotte al eerdere stappen ondernomen.

Wat is het conversiepercentage?

Het conversiepercentage (ook wel conversieratio genoemd) is de verhouding tussen het aantal bezoekers op je website, en het aantal behaalde doelen(conversies).

Stel je bent een stukadoor, en je hebt een website waarmee je zoveel mogelijk offertes wilt ontvangen. Op deze website komen 100 bezoekers per maand, waarvan 10 bezoekers daadwerkelijk een offerte aanvragen. Het conversiepercentage is dan 10%.

Wat is een goed conversiepercentage?

Een goed conversiepercentage is geheel afhankelijk van van de branche en de concurrentie binnen de sector. Zo ligt de conversieratio van een webwinkel doorgaans hoger dan die van een website.

Dit heeft voornamelijk te maken met de bewuste koopintentie die een webwinkelbezoeker heeft. Een goed conversiepercentage voor een webshop ligt rond de 3 á 4%, die van een website ligt beduidend lager, namelijk tussen de 1,5 á 2%.

Hoe kan ik mijn conversieratio verbeteren?

Om bezoekers te laten converteren is het belangrijk dat je het ze zo makkelijk mogelijk maakt. Zorg er dan ook voor dat er niet te veel afleiding en/of ruis op een pagina hebt, maar richt je volledig op het belangrijkste doel (less is more). Heb je bijvoorbeeld een Facebook widget op jouw website staan, dan kan het maar zo zijn dat bezoeker een bekende ziet en vervolgens naar Facebook gaat en niet meer terug komt. Killing voor jouw conversieratio dus!

Tip: Om de conversieratio van jouw website of shop te verbeteren, is het belangrijk om te achterhalen waar eventuele knelpunten liggen. Dit kun je doen door gebruik te maken van Google Analytics.

Wanneer eventuele knelpunten zijn opgelost, kun je bepaalde elementen van een pagina tegen elkaar gaan testen en optimaliseren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een heatmap of A/B splittest uit te voeren. Middels een A/B test je 2 pagina’s met daarop verschillende elementen tegen elkaar af. De pagina die zorgt voor de meeste conversies blijft over. Ook deze pagina kun je weer tegen een andere pagina testen om zodoende een nog hoger conversiepercentage te behalen.

7 Krachtige Tips om jouw conversieratio te verhogen:

  • Zorg ervoor dat jouw website of webshop snel inlaadt.
  • Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk, verwijder afleiding of ruis.
  • Toon (positieve) klantbeoordelingen om het vertrouwen van de bezoeker te verhogen.
  • Zorg voor een duidelijke CTA button, en test of een andere kleur zorgt voor een hoger conversiepercentage.
  • Maak gebruik van een chatfunctie om bezoekers direct een passend antwoord te kunnen geven.
  • Maak visueel zichtbaar waar een bezoeker in het bestelproces is. Hoeveel stappen moeten ze nog?
  • Wees zo relevant mogelijk, en geef de bezoeker precies waarnaar hij of zij op zoek is.

Nuttig artikel? Deel het!

Vond je dit artikel nuttig? Dan zouden wij het erg waarderen wanneer je dit zou willen delen op social media.