Wat is een heatmap?

Een heatmap geeft middels warmtebeelden weer welke handelingen bezoekers op een webpagina uitvoeren. Op deze manier krijg je een goed beeld van waar bezoekers op klikken, tot hoever ze scrollen en hoe ze zich door een webpagina bewegen.

Een heatmap laat een weergave zien met daarop gekleurde vlakken. Deze vlakken geven weer welke elementen op een webpagina de meeste aandacht hebben gekregen en welke elementen juist meer aandacht verdienen.

heatmap voorbeeld

Waarom een heatmap gebruiken?

Veel websites maken gebruik van een heatmap om het gedrag van hun bezoekers te analyseren. Middels warmtebeelden krijg je een goed beeld welke elementen binnen een website wel of niet zorgen voor de gewenste conversies. Zo kun je op eenvoudige wijze zien welke onderdelen op een webpagina veel aandacht hebben gekregen, en welke onderdelen juist meer aandacht verdienen.

Als bijvoorbeeld uit een heatmap-analyse is gebleken dat alle aandacht van de bezoeker naar een specifieke afbeelding gaat, en daarmee belangrijke elementen worden genegeerd, dan kan ervoor gekozen worden om een minder opvallende afbeelding te plaatsen of deze zelfs te verwijderen. Ook kan het wenselijk zijn om een duidelijke Call to action button te plaatsen op plekken die goed bekeken worden.

Verschillende soorten heatmaps

1. Scroll heatmap

Middels een Scrollmap kan het scrollgedrag van een bezoeker gemeten en geanalyseerd worden. Mede hierdoor kun je zien tot waar op de pagina de bezoeker komt. Scrollen ze door tot het einde van de pagina of haken ze halverwege af?

scrollheatmap

2. Click heatmap

Een Clickmap geeft alle klikken weer die bezoekers op een specifieke pagina maken. Op deze manier kun je precies zien waar op wordt geklikt, en hoe vaak dat is gebeurd. Ook is het een uitstekende manier om te zien waar eventuele knelpunten binnen een specifieke pagina liggen.

clickheatmap

3. Move heatmap

De move en/of bewgingsheatmap is alleen beschikbaar op desktop-apparaten en laat zien hoe bezoekers met hun muis over het scherm bewegen.

moveheatmap

Het doel van een heatmap

Het belangrijkste doel van het gebruik van een heatmap is een zo hoog mogelijk conversiepercentage behalen. Ontdek waar de knelpunten binnen jouw website of webshop liggen, en speel hier vervolgens op in. Hierdoor kun je jouw website verbeteren en proberen mensen langer geïnteresseerd te houden.

Het gebruik

Het testen, afstellen en aanpassen op basis van de verkregen data uit een heatmap stopt eigenlijk nooit. Wanneer je wijzigingen aanbrengt binnen jouw website, is het belangrijk om deze te blijven gebruiken om de gebruikersinteractie te controleren. Dit is niet iets dat je één keer instelt, maar een continu proces van optimaliseren en verbeteren. Als je denkt dat je klaar bent, doe het dan nog een keer. Je zult al snel merken dat er nog meer geanalyseerd en geoptimaliseerd kan worden.

Welke software kan ik het beste gebruiken?

Wij zijn erg te spreken over de software van hotjar. Hiermee beschik je over voldoende middelen om een goed beeld te krijgen van het gedrag van jouw bezoekers.