Waarom je reviews op je webshop moet tonen
Wanneer jij op dit moment nog geen klantbeoordelingen binnen je webshop toont, dan ben je een dief van je eigen portemonnee en laat je simpelweg geld liggen.
Waarom klantreviews zo belangrijk zijn en waarom je het eigenlijk vandaag nog zou moeten toepassen ontdek je in dit artikel.
Productreview
Je hebt eigenlijk twee soorten reviews, namelijk de productreview en de webshopreview. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het bij een productreview om de beoordelingen van een bepaald product.
Deze beoordelingen kun je bijvoorbeeld tonen op de productpagina van je webshop en geven eventuele nieuwe bezoekers net dat zetje in de rug om tot de gewenste aankoop over te gaan.
Uit onderzoek is gebleken dat ruim 90 procent van het aantal mensen die wel eens een online aankoop doet, recensies als zeer nuttig ervaren. Daarnaast laat ruim 75 procent van de online winkeliers zich beïnvloeden door de zowel negatieve, als positieve beoordelingen van andere.
Webshopreview
Wanneer we het hebben over een webshopreview, dan hebben we het voornamelijk over de beoordeling van de dienstverlening van een webwinkel. Met andere woorden: wat vonden mensen die mij voor gingen van de dienstverlening van deze webwinkel.
Het benodigde product gewoon vanaf je bank bestellen is natuurlijk erg makkelijk, maar lang niet altijd veilig. Omdat we zo nu en dan wel eens een ‘fake email’ krijgen die zogenaamd afkomstig zou zijn van onze bank en tv-programma’s zien die gaan over oplichting op het internet, zijn mensen wat argwanend en voorzichtiger geworden met het doen van een online aankoop.
Dit is natuurlijk een goede zaak, maar om deze ‘angst” te doorbreken en tegelijkertijd vertrouwen op te bouwen bij je bezoekers is het tonen van klantbeoordelingen een must.
Ik wil een webshop laten maken
Negatieve reacties
Een veelgehoord argument die wij regelmatig voorbij horen komen is dat webshopbezitters bang zijn voor negatieve reacties.
“Ik heb een slecht cijfer gekregen, nu kan ik het wel vergeten.” Dit is natuurlijk onzin, sterker nog het is bewezen dat wanneer je af en toe een slechte reactie krijgt dit zelfs ten goede komt aan het aantal verkopen binnen je webshop.
Een webshop met alleen maar tienen kan ook voor argwaan zorgen en dus de verkoop negatief beïnvloeden. Mocht het zo zijn dat iemand een negatieve reactie achter heeft gelaten, dan heb je bij bijvoorbeeld Kiyoh standaard 2 weken de tijd om dit te om te zetten naar een positieve reactie.
Bekijk hier de video:
Daarnaast zou het wel eens kunnen voorkomen dat een ‘nepklant’ of concurrent een negatieve reactie achterlaat. Mocht dit bij jou het geval zijn, dan kun je hier gewoon een melding van maken.
Hun zullen vervolgens gaan verifiëren of dit een echte of neppe klant is geweest. Mocht het geen echte klant zijn, dan wordt de beoordeling niet gepubliceerd. Wees dus absoluut niet bang om voor eventuele negatieve reacties.
Reageren op klantbeoordelingen
Daarnaast is het tegenwoordig ook gewoon mogelijk om op klanbeoordelingen te reageren:
Willem: “Mijn pakketje was afgeleverd op het verkeerde adres 18 a i.p.v op 18. Nu moest ik 500 meter lopen om het pakketje op te halen.”
Webshopeigenaar: “Beste Willem, Erg vervelend om te horen dat uw pakketje op het verkeerde adres is afgeleverd. Wij hebben direct contact opgenomen met onze pakketdienst en ze hebben er direct een melding van gemaakt! Echter wanneer het pakketje is verstuurd, zijn wij afhankelijk van onze pakketdienst. Onze excuses voor het ongemak.”
Wanneer je het op deze manier doet is het een win-win situatie. Je biedt je oprechte excuses aan en eventuele nieuwe potentiële klanten kunnen precies zien hoe jij omgaat met de afhandeling van eventuele problemen.
Dit zorgt voor vertrouwen en de bezoeker zal sneller geneigd zijn om ook gewoon een bestelling te plaatsen.
Hoe krijg je meer reviews?
Er zijn meerdere effectieve methodes om meer klantbeoordelingen te krijgen binnen je webwinkel. De eerste, en misschien wel de meest simpele methode is door er simpelweg om te vragen.
Heeft er een bestelling plaats gevonden? Vraag 2 dagen na ontvangst van het product om de dienstverlening te beoordelen. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door simpelweg te vragen of het product goed is bevallen en/of ze eventueel nog vragen hebben over het product.
Daarnaast kun je aangeven dat je het erg zou waarderen wanneer ze een beoordeling achter zouden laten en daarmee andere te helpen bij het maken van de juiste keuze.
Daarnaast kun je er ook voor kiezen om iets weg te geven of een bepaalde korting te geven wanneer ze een beoordeling achterlaten. Ga je bezoekers echter niet omkopen door ze alleen korting te geven wanneer ze een positieve reactie achterlaten.
Zoals eerder besproken is het hebben van negatieve reacties ook belangrijk voor de conversie binnen je webshop.
Het effect op je positie in Google
Nog een groot voordeel van het toepassen van klantbeoordelingen binnen je webshop, is een betere positie in Google. Wanneer er regelmatig nieuwe beoordelingen bijkomen, dan zal dit zeker een positief effect gaan hebben op je positie in Google.
Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat je webshop niet stil komt te staan, en dat je webshop regelmatig wordt voorzien van nieuwe verse content. Klantbeoordelingen worden dan ook gezien als nieuwe verse content die automatisch wordt geleverd door je eigen klanten (ook wel user generated content genoemd).
Ook hier kunnen we weer spreken van een win-win situatie. Nieuwe verse content en een betere positie in Google. Wat wil je nog meer?!
Wanneer beginnen met het tonen van reviews?
Is je webshop pas net online en ben je nog niet helemaal zeker van het feit dat alles naar behoren werkt? Draai dan eerst een aantal maanden proef en controleer of je in de praktijk geen fouten tegenkomt die kunnen leiden tot negatieve reacties.
Wanneer je een stuk of 25 succesvolle bestellingen hebt gedaan en de reacties van klanten over het algemeen lovend waren, dan is dit het juiste moment om te starten met het verzamelen en tonen van klantbeoordelingen.
De voordelen op een rijtje.
- Een stijging van het aantal verkopen binnen je webwinkel
- Je bent transparant naar je klanten toe
- Klanten kunnen zien hoe jij omgaat met eventuele problemen
- Een betere positie in Google
- Je webwinkel blijft up-to-date, zonder dat je er iets voor hoeft te doen
- Automatisch of handmatig vragen om een beoordeling
- Potentiële klanten zullen je sneller vertrouwen en overgaan tot koop
- Waardevolle feedback en tips van je eigen klanten
- Gele sterren in Google Ads.