Wat is user generated content?

User generated content (UGC) is inhoud dat door een gebruiker en/of bezoeker wordt gecreëerd.  Voorbeelden hiervan zijn reacties onder blogartikelen en klantbeoordelingen. User generated content is dus extra informatie dat aan een bestaand medium wordt toegevoegd. Hierdoor ontstaat er extra waarde voor en door bezoekers.

user generated content

Hoe zorg je voor user generated content op jouw website?

Omdat user generated content door jouw bezoekers wordt gecreeerd, zou je verwachten dat je hier zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Niets is minder waar. Een uitstekende manier om dit voor elkaar te krijgen is door er simpelweg om te vragen.

Wanneer jij een waardevol artikel hebt geschreven, en deze nog waardevoller wilt maken door bezoeker gegenereerde content, dan doe je er verstandig aan om aan het eind van het artikel bezoekers te vragen om een reactie achter te laten. Op deze manier motiveer jij jouw bezoekers.

Wanneer jij jouw bezoekers niet om een reactie wilt vragen, dan kun je er ook voor kiezen om het artikel zo te schrijven dat het reacties ‘uitlokt’. Heb je zelf een sterke mening over een bepaald onderwerp, en ben je bewust van het feit dat de meningen over dit onderwerp sterk verdeeld zijn, dan kun je ervan uitgaan dat er reacties geplaatst zullen gaan worden.

Daarnaast kun je jouw bezoekers ook belonen voor het achterlaten van een reactie of beoordeling. Heb je bijvoorbeeld een e-book, whitepaper of een handige checklist gemaakt? Geeft deze dan gratis weg aan iedereen die een waardevolle reactie heeft achter gelaten.

Wat zijn de voordelen van user generated content (UGC)?

Beter vindbaar in de zoekresultaten (SEO)

Gebruiker gegenereerde inhoud heeft een aantal grote voordelen voor jouw website. En dan met name voor jouw positie in de zoekresultaten. Wanneer jij een uniek artikel hebt geschreven dat verschillende soorten content bevat (teksten, afbeeldingen, videos, pdf-bestanden), dan is UGC natuurlijk een extra waardevolle toevoeging voor het artikel (en dus ook voor zoekmachines als Google).

Een artikel dat up-to-date gehouden wordt, zal door zoekmachines erg gewaardeerd worden. Op deze manier blijven bezoekers op de hoogte omtrent het laatste nieuws, en blijft het artikel door de jaren heen relevant.

Het is helemaal geweldig wanneer er een discussie op jouw website ontstaat en bezoekers op elkaar gaan reageren. Dit zorgt automatisch voor gratis extra informatie, gecreëerd door de bezoeker zelf (user generated content).

Bezoekers en zoekmachines zullen het artikel dus steeds meer gaan waarderen en je hoger positioneren in de zoekresultaten. Wil je het helemaal perfect doen, dan doe je er goed aan om het artikel ook te delen op social media.

Klantbeoordelingen die zorgen voor meer omzet en winst

Klantbeoordelingen behoren ook tot de categorie user generated content, simpelweg omdat het de bezoekers zijn die een review achterlaten. Voordat bezoekers daadwerkelijk overgaan tot actie (conversie), zijn ze vaak op zoek naar een bevestiging dat de mensen achter de website te vertrouwen zijn.

Het geeft een vertrouwd gevoel en het toont aan dat er eerder mensen zijn geweest die ‘zaken’ hebben gedaan met de desbetreffende partij achter een website of shop.

Wanneer je op jouw website vele positieve klantbeoordelingen ontvangt, dan zal je zien dat het conversiepercentage sterk zal stijgen. Met andere woorden; mensen zullen sneller geneigd zijn om over te gaan tot de aanschaf van jouw product of dienst. Nog een extra groot voordeel dus!