Wat is een unique selling point?

unique selling point

Een USP (Unique Selling Point of unique selling proposition) is een unieke eigenschap of voordeel van een product of dienst, waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van concurrenten die gelijkwaardige producten of diensten aanbieden binnen een specifieke markt. Elk bedrijf zou eigenlijk moeten beschikken over een Unique Selling Point, oftewel een USP.

Als jij een bedrijf begint binnen een beconcurrerende markt, dan zul jij je op een bepaalde manier moeten onderscheiden. Jij moet er tenslotte voor zorgen dat een klant voor jou kiest, en niet voor de concurrent. Een USP kan de doorslag geven!

Waarom zijn unique selling points belangrijk?

Als je als bedrijf geen USP hebt, dan heb je niks om je te onderscheiden. Een nieuwe potentiële klant zal in de meeste gevallen meerdere bedrijven met elkaar vergelijken, en de grootste voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

Als de concurrentie wel duidelijke USP’s heeft, dan kan dit voor een potentiële klant net dat benodigde duwtje in de rug zijn. Met een USP wil jij jouw doelgroep laten zien dat jouw product of dienst het beste is, en dat ze voor jou moeten kiezen.

USP Bedenken

Als je een USP wilt bedenken moet je naar vele aspecten van het bedrijf kijken. Daarnaast is het belangrijk dat je goed (voor)onderzoek doet. Je wilt namelijk niet allemaal dezelfde USP’s hebben als je concurrenten.

Voordat je dan ook begint moet je eerst goed kijken naar wie je directe concurrenten zijn, en wat hun te bieden hebben. Ook wel concurrentieanalyse genoemd.

Een veelgemaakte fout is namelijk dat bedrijven niet naar hun concurrenten kijken, en zich daardoor niet op een unieke manier kunnen onderscheiden.

Als volgt moet jij gaan kijken naar wie jouw doelgroep is en wat zij van jou verwachten. Stel je wilt een supermarkt beginnen in een wijk met voornamelijk gezinnen met een laag inkomen.

De USP van jouw concurrent kan zijn dat zij een topservice bieden (voordeel), maar dat mede daardoor de prijzen van de producten een stuk duurder zijn (nadeel).

Je kunt er dus voor kiezen om een iets mindere service te bieden dan de concurrent, maar hierdoor wel de goedkoopste kunt zijn (USP). Op deze manier speel je perfect in op de behoefte van jouw doelgroep, en heb je direct een USP waarmee jouw supermarkt zich kan onderscheiden.

Unique Selling Point Voorbeelden:

  • De beste kwaliteit websites
  • Goede service
  • Gratis verzending binnen Nederland
  • Gratis retourneren
  • 7 dagen per week bezorging
  • Achteraf betalen
  • 24/7 telefonisch bereikbaar
  • Voor 23:59 uur besteld, morgen gratis bezorgd
  • Beste webwinkel 2018
  • De goedkoopste van Nederland
  • Gegarandeerd de laagste prijs
  • Persoonlijke levering