Zoekmachine optimalisatie voor webshops
Zoekmachine optimalisatie voor webshops werkt eigenlijk precies hetzelfde als voor websites, alleen zijn de doelstellingen van een webshop heel anders. Een online winkel heeft vanzelfsprekend het doel om zoveel mogelijk producten te verkopen, maar om dit voor elkaar te krijgen heb je bezoekers nodig.
Je kunt er voor kiezen om te adverteren via het advertentienetwerk van Google, maar je kunt er ook voor kiezen om gratis bezoekers uit Google te krijgen door middel van zoekmachine optimalisatie voor webshops. Hoe dit precies in zijn werk lees je in dit artikel.
Lees verder om er achter te komen hoe ook jij meer gratis bezoekers naar je webshop kunt krijgen.
Maak gebruik van unieke product omschrijvingen
Aangeleverde product omschrijvingen gebruiken van de leverancier is een slecht idee, mits je de allereerste bent die ze publiceert. Wil je echt goed scoren binnen de zoekmachines, dan is het schrijven van unieke product en meta-omschrijvingen de eerste stap in de goede richting. Bekijk hieronder het voorbeeld:
Zoals je kunt zien zijn er meerdere webshops die allemaal dezelfde omschrijvingen gebruiken en dat er enkele resultaten zijn weggelaten door Google. De bovenste webshops hebben dus geluk gehad en de webshops die weggelaten zijn weten dat er werk aan de (web)winkel is.
Stop producten niet te ver weg binnen je webshop
Hoe dieper een product of pagina binnen je webshop staat, des te minder waarde heeft deze pagina voor Google. Om een voorbeeld te geven:
http://mijnwebsite.nl/(1 laag diep)hoofdcategorie/(2 lagen diep)subcategorie/(3 lagen diep)productnaam/
Zoals je kunt zien is het (3)product iets verder weggestopt binnen de webshop en heeft daardoor dus iets minder waarde.
Tevens is het ook belangrijk dat je webshop beschikt over zoekmachine vriendelijke URL’s. Om het wat duidelijker te maken gebruiken we de webshop van Zalando.
Stap 1: https://www.zalando.nl/
Stap 2: https://www.zalando.nl/zomerjurken/
Stap 3 :https://www.zalando.nl/king-louie-margritte-gina-korte-jurk-groen-kl221c039-m11.html
Zoals je kunt zien is de categorie weggelaten in de URL, dit zorgt dus voor een korte en zoekmachine vriendelijke URL.
Optimaliseer de afbeeldingen van jouw producten
Binnen je webwinkel bevinden zich vanzelfsprekend producten en daar horen natuurlijk afbeeldingen bij. Om meer bezoekers naar je webshop te krijgen is het verstandig om je afbeeldingen te optimaliseren, zodat je ook gevonden gaat worden in Google afbeeldingen. Hoe dat precies in zijn werk gaat lees je hieronder:
Om aan Google duidelijk te maken wat de afbeeldingen precies inhouden, is het verstandig om gebruik te maken van de juiste bestandsnaam, de title en de alt tag.
Zoals je op de afbeelding hieronder kunt zien is de bestandsnaam appels.jpg, de alternatieve tag “appels” en hebben we de afbeelding een title meegegeven genaamd appels.
Door afbeeldingen op deze manier te optimaliseren, zul je merken dat jouw producten ook binnen de Google afbeeldingen gevonden gaan worden.
*Update: Google en partners zijn al enige tijd bezig om computers afbeeldingen te laten herkennen aan de hand van patronen. We kunnen er dus vanuit gaan dat het optimaliseren van afbeeldingen in de toekomst niet meer nodig zal zijn.
Neem productvideo’s op en plaats deze op de product pagina
Omdat het belangrijk is dat je webshop wordt voorzien van unieke en waardevolle content, kunnen productvideo’s een waardevolle toevoeging zijn voor je webwinkel. Dit zorgt niet alleen voor betere posities in de zoekresultaten, maar het zal ook de gebruiksvriendelijkheid en je conversiepercentage doen verhogen.
Verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers dan is het voor bezoekers erg waardevol wanneer ze deze grasmaaiers in actie te zien zijn.
Door aan het eind van de video alle specificaties, voor en nadelen te benoemen geef je de bezoeker een perfect beeld van het product dat ze binnen je webshop kunnen bestellen.
Bezoekers zullen dit zeer waarderen en hoeven daarvoor niet meer naar een fysieke winkel te gaan om het product te bekijken.
Nuttige tip: Alles wat je in de video hebt verteld kun je natuurlijk uitschrijven en weer gebruiken binnen op de product pagina van je webshop. Op deze manier heb je dus een waardevolle video en een uniek artikel over het product.
Hulp nodig bij het vindbaar maken van jouw webshop?
Wij ondersteunen en adviseren webshopeigenaren om beter gevonden te worden in Google. Hulp nodig bij het vindbaar maken van jouw webshop? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.