Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

Zo bepaal je de waarde van jouw website

 

“Wat is mijn website waard, en voor hoeveel geld kan ik hem eventueel verkopen?”

Heb jij het idee om jouw website te verkopen of ben je gewoon benieuwd naar de waarde van jouw website? Lees dan snel verder en ontdek hoe je de waarde van jouw website kunt bepalen.

Waarde website bepalen

Zo bepaal jij de waarde van jouw website

Bezoekers

Het aantal maandelijkse bezoekers is natuurlijk erg belangrijk voor de waardebepaling. Doorgaans zal een website die al redelijk wat bezoekers heeft, sneller verkopen dan een website waarbij dit niet het geval is.

Echter wil het niet altijd zeggen dat een website met duizenden bezoekers per maand, meer waard is dan een website met tientallen of honderden bezoekers per maand. Je doet er dus goed aan om de bezoekers goed te analyseren en de statistieken te documenteren.

Hoe gedragen de bezoekers zich? Via welke kanalen komen de bezoekers binnen? Zijn het wel echte bezoekers of zijn het robots? Hoelang blijven de bezoekers op de website en zijn het wel relevante bezoekers die geïnteresseerd in jouw product of dienst.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een website 5.000 bezoekers per maand heeft, maar dat slechts 1 of 2 personen overgaan tot de aanschaf van een product of dienst. Daarentegen kan het zijn dat een soortgelijke website slechts 150 bezoekers heeft, maar dat meer dan de helft hiervan klant word.

Voorbeeld:

Website + veel bezoekers + weinig verkopen = Lagere vraagprijs
Website + weinig bezoekers + veel verkopen = Gemiddelde vraagprijs
Website + veel bezoekers + veel verkopen =  Hogere vraagprijs

Winst

Om een goede inschatting te kunnen maken van hoeveel geld jouw website waard is, is het belangrijk om te kijken naar de maandelijkse nettowinst. Met andere woorden: Wat levert mijn website maandelijks op, en zit er wel of geen stijgende lijn in het aantal verkopen.

Wanneer jouw website inkomsten begint te genereren, dan is het verstandig om deze verkoopstatistieken direct bij te houden en te documenteren. Op deze manier kun je precies zien of er een stijgende lijn in het aantal verkopen zit. Ook eventuele toekomstige kopers zullen om deze statistieken vragen, alvorens ze een bod uitbrengen op jouw website.

Berekening: Jouw website maakten de afgelopen maanden een nettowinst van €500 per maand. Op jaarbasis levert de website je dus €6.000 op (eventuele marketingkosten en tijd zijn in deze berekening niet meegenomen). Dit kan een goede indicatie geven van wat jij voor jouw website kunt vragen, namelijk €6.000. Je krijgt dus voor één jaar vooruitbetaald.

Let er wel op dat je na 1 jaar dus geen inkomsten meer zult genereren. Je verdient dus in 1 keer snel geld, maar na 2 jaar had je dus €12.000 kunnen verdienen, na 3 jaar €18.000 etc.

Ga je voor de lange of korte termijn?

Voorbeeld:

Vraagprijs op basis van winst = Maandelijkse nettowinst x 12 = Vraagprijs

Leeftijd

Nog een belangrijk punt om de waarde van jouw website te bepalen is de leeftijd. Met andere woorden: Hoelang staat jouw website al online. Een wat oudere website heeft doorgaans al een reputatie opgebouwd in Google, en zal dus al een betere positie in de zoekresultaten hebben. Ook zal een oudere website al wat meer naamsbekendheid hebben opgebouwd. Dit komt de vraagprijs ten goede.

Voorbeeld:

Oudere website = Hogere vraagprijs

Tijdsinvestering

Een vraag die vaak wordt gesteld tijdens de verkoop van een website is, hoeveel tijd moet ik er maandelijks insteken om dezelfde omzet te behouden? Een website waar maandelijks weinig tijd ingestoken hoeft te worden is voor veel kopers erg aantrekkelijk. Tijd is geld, en een website met weinig onderhoud geeft natuurlijk meer ruimte voor eventuele andere projecten.

Voorbeeld:

Website + veel onderhoud = Lagere vraagprijs
Website + weinig onderhoud = Hogere vraagprijs

Inhoud

Als het goed is heeft jouw website inhoud. Hiermee bedoelen we voornamelijk teksten, afbeeldingen, video’s, pdf-bestanden en wellicht ook audiobestanden. Daarnaast heb je waarschijnlijk een logo laten maken, en heb je een ontwerp of template gekocht. Dit heeft jou tijd en geld gekost, en dat wil je natuurlijk verrekenen met de uiteindelijke verkoopprijs.

Potentiële kopers zullen hier uiteindelijk alleen extra voor willen betalen. Als de website winstgevend is of kan worden. Wanneer de website geen bezoekers heeft, en geen verkopen genereert, dan zullen ze in de meeste gevallen weinig waarde hechten aan het feit dat jij hier veel tijd en geld in hebt gestoken.

Natuurlijk zijn er uitzonderlijke gevallen te benoemen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat iemand een bepaald product wil gaan verkopen en dat jij hier de perfecte website voor hebt gemaakt. Wanneer jij hebt bijgehouden hoeveel tijd en geld je er tot dusver hebt ingestoken, dan kun je hiermee de gewenste vraagprijs onderbouwen. Je kunt bijvoorbeeld laten zien hoeveel geld je hebt gestoken in het laten schrijven van artikelen en dat je geld hebt uitgegeven aan rechtenvrije afbeeldingen.

Voorbeeld:

Website + waardevolle inhoud/content = Hogere vraagprijs

Potentie

Een website zonder bezoekers en omzet kan waardevol zijn wanneer de potentie hoog is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een website nog niet goed word gevonden in Google, omdat er simpelweg nog niks aan zoekmachine optimalisatie is gedaan. Wanneer een potentiële koper precies weet hoe hij de vindbaarheid moet vergroten, dan is dit voor hem een unieke kans. Neem ook dit punt mee tijdens de waardebepaling van jouw website.

Voorbeeld:

Website + veel potentie = Hogere vraagprijs

Social media

Is jouw website gekoppeld aan één of meerdere social media accounts met veel volgers? Dan kun je meer vragen voor jouw website. Het is overigens wel belangrijk dat dit echte volgers zijn en dat deze zorgen voor interactie. Een Facebook account met 50.000 volgers lijkt natuurlijk heel veel, maar wanneer jij iets op Facebook post en je krijgt maar 10 likes, dan kunnen potentiële kopers ervan uitgaan dat het merendeel geen echte mensen zijn.

Voorbeeld:

Website + social media accounts + veel ECHTE volgers en interactie = Hogere vraagprijs

Klantenbestand

Heb jij in de loop der tijd producten verkocht via jouw website? Dan beschik je hoogstwaarschijnlijk over een klantenbestand. Een website die al een klantenbestand heeft opgebouwd is natuurlijk erg waardevol voor eventuele potentiële kopers. Om een klantenbestand op te bouwen heb je waarschijnlijk al redelijk wat tijd en geld geïnvesteerd in bijvoorbeeld de marketing. De nieuwe koper begint dus al met een voorsprong.

Voorbeeld:

Website + Klantenbestand = Hogere vraagprijs

E-maillijst / Nieuwsbrief

Net als een klantenbestand is een opgebouwde mailinglijst ook waardeverhogend voor jouw website. Echter zitten hier wel een aantal haken en ogen aan. Het gaat er niet zozeer om hoeveel inschrijvers je op jouw e-maillijst hebt, maar meer om de kwaliteit van deze inschrijvers. Wanneer jij een goede band hebt opgebouwd met jouw inschrijvers, dan is dat natuurlijk erg waardevol. Zo kan een lijst met 500 inschrijvers veel waardevoller zijn dan een lijst met 10.000 inschrijvers.

Voorbeeld:

Website + e-maillijst met kwalitatieve inschrijvers = Hogere vraagprijs

Conclusie

Hoeveel geld jouw website exact waard is blijft dus een beetje gissen. Het is maar net wat “de gek ervoor geeft”. Echter hopen wij dat je door middel van deze checklist tot een reële vraagprijs kunt komen. Heb je nog geen eigen website? Kom vandaag nog in actie en neem direct contact met ons op.