Wat is Google Analytics?

Wanneer jouw website helemaal klaar is, wil je natuurlijk dat hier zoveel mogelijk bezoekers op terechtkomen. Maar hoe kun je zien hoeveel bezoekers erop je website komen, waar de bezoekers vandaan komen en welke doelgroep je website bezoekt? Google heeft hiervoor een handig bezoekersstatistieken programma ontwikkeld. Genaamd Google Analytics. Om gebruik te maken van Google Analytics dien je eerst een account aan te maken. Eenmaal ingelogd kun je vervolgens een koppeling maken met jouw website. Op deze manier kan het statistiekenprogramma communiceren met je website en kun je dus bezoekers gaan meten en bekijken.

Google Analytics dashboard

Waarom is Google Analytics belangrijk?

Als je een website beheert is het belangrijk om te weten of je website wel of niet goed loopt. Als je hier nooit naar kijkt, kom je er op een gegeven moment misschien wel achter hoe weinig mensen jouw website eigenlijk bezoeken. Wanneer de bezoekersaantallen laag zijn, dan weet je dat er werk aan de winkel is om deze aantallen te verhogen. Daarom is het belangrijk om regelmatig je website te controleren door middel van Google Analytics.

De functies van Google Analytics

De reden dat Google Analytics een belangrijke tool voor website of webshopeigenaren is geworden komt door de vele beschikbare functies. Hieronder een overzicht van de meest belangrijke functie van Google Analytics:

Algemene informatie

–          Aantal bezoeken op de website (alleen vanaf de meting)

–          Aantal paginaweergaves (alleen vanaf de meting)

–          Aantal pagina’s per bezoek

–          Hoeveel tijd de bezoeker besteedt op de website

–          Nieuw bezoekpercentage

Informatie over de bezoekers

–          Locatie van de bezoeker (landelijk maar ook stedelijk)

–          Het gemiddelde aantal bounces (Website verlaten na het bekijken van een pagina)

–          Terugkerende bezoekers

–          Remarketing (doelgroep)

Informatie over de browser van bezoeker

–          Schermkleuren en schermresolutie van de bezoeker

–          Verbindingssnelheid van de bezoeker

–          Browser die de bezoeker gebruikt

–          Besturingssysteem die de bezoeker gebruikt (zoals IOS of Android)

Het bezoekersverkeer

–          Referrals (mond-tot-mondreclame)

–          Direct verkeer (via de zoekbalk de URL van de website intypen)

–          Via zoekmachines

–          Online campagnes (E-mail, banners, Google Ads

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is een percentage van bezoekers die maar één pagina hebben bekeken en daarna de website verlaten. Wanneer een specifieke pagina binnen jouw website of webshop een hoog bouncepercentage heeft, dan is het belangrijk om te achterhalen waarom een bezoeker afhaakt. Mist er wat op de pagina? Zijn de afbeeldingen niet goed? Is er te weinig productinformatie of is de pagina erg traag? Onderzoek op welk punt de bezoeker is afgehaakt en los het onderliggende probleem op.

Echter hoeft een bounce niet altijd negatief te zijn. Het kan namelijk zijn dat een bezoeker direct heeft gevonden waar hij of zij naar op zoek was. Een bezoeker kan bijvoorbeeld op zoek zijn geweest naar de contactgegevens van onze website. Nu hoeft de bezoeker geen andere pagina’s door te zoeken en komt meteen op de juiste pagina terecht. De bezoeker heeft de informatie gekregen die hij of zij wilde en verlaat de pagina.

Google kan dit zien als een bounce, dus het is aan jou om dit goed uit te zoeken. Dit kost natuurlijk tijd, maar dit levert wel de benodigde verbeteringen voor jouw website op.

Lees ook het artikel over het bouncepercentage?

Privacy

Er moet altijd rekening gehouden worden met de privacy van een bezoeker. De bezoeker kan zelf kiezen of hij gevolgd wil worden op de webpagina’s of niet. In programma’s zoals Google Analytics worden geen namen van bezoekers gehanteerd, dit blijft privé. Het apparaat waarop de bezoeker zit wordt wel meegenomen. Maar sommige mensen willen alsnog niet op een website gevolgd worden. Die kunnen dan de cookies op een website weigeren.

Het bericht van cookies kun je krijgen wanneer je een website bezoekt. De meeste klikken automatisch op accepteren zonder het door te lezen. In de cookiemelding staan de voorwaarden van de website. Een van die voorwaarden is het accepteren dat de website-eigenaar kan zien wat het bezoekersgedrag is op de website. De bezoeker kan zelf kiezen welke cookies hij of zij accepteert en welke niet.

Zie ook: Een website laten maken inclusief Google analytics