Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

Wat is het bouncepercentage?

bouncepercentage

Wanneer een bezoeker slechts één webpagina bezoekt, en deze vervolgens direct weer verlaat, dan noemen we dit een bounce. Het bouncepercentage (bounce rate) van een specifieke pagina is te bekijken in Google Analytics.

 “In Analytics wordt een bounce specifiek berekend als een sessie waarin slechts één verzoek aan de Analytics-server wordt geactiveerd, zoals wanneer een gebruiker één pagina op uw website opent en vervolgens de website verlaat zonder voor die sessie enig ander verzoek aan de Analytics-server te activeren.” – Bron: Google Analytics Help

Is een hoog bouncepercentage altijd een slecht teken?

Wanneer je het bouncepercentage van jouw webpagina’s analyseert, dan kan het voorkomen dat deze bij sommige pagina’s erg hoog is. Echter is dit niet altijd slecht teken. Het kan namelijk zijn dat een bezoeker direct heeft gevonden waar hij of zij naar op zoek was. Wat juist goed is!

Toch kunnen wij ons goed voorstellen dat wanneer iemand jouw website bezoekt, je niet wilt dat hij direct weer weggaat. Je hebt tenslotte tijd, geld en energie gestoken in het binnenhalen van deze bezoeker.

Het is dan ook belangrijk om voor jezelf te bepalen wat het doel van een specifieke pagina is. Wat wil je bereiken? Wat wil je dat deze bezoeker op de pagina doet? Wil je jouw bezoekers een bepaalde actie uit laten voeren of is het direct geven van een passend antwoord op een specifieke vraag de gewenste doelstelling.

De gewenste doelstelling bepalen

Je kunt ervoor kiezen om direct in de eerste alinea van een pagina een passend antwoord te geven. De bezoeker zal hierdoor direct vinden waar hij of zij naar op zoek was. De bezoeker zal de pagina in de meeste gevallen tevreden verlaten. Google is hier groot fan van, omdat jij een relevant en passend antwoord hebt gegeven op de vraag van een bezoeker.

Wil je echter dat een bezoeker langer op een specifieke pagina blijft (omdat je wilt dat er verderop de pagina nog een bepaalde actie wordt uitgevoerd), dan kun je ervoor kiezen om de bezoeker “warm” te houden en het antwoord uitgebreider toe te lichten in het artikel. Op deze manier geef je de bezoeker niet direct antwoord, maar zorg je voor meer inhoudelijke informatie. Dit kan vervolgens weer resulteren in een kennismakingsgesprek, offerte aanvraag of verkoop.

Een combinatie van beide zal in de meeste gevallen zorgen voor een goede positie in de zoekresultaten. De bezoeker heeft direct een passend antwoord gekregen, en kan indien gewenst meer inhoudelijk informatie over het onderwerp lezen.

De gewenste doelstelling laten uitvoeren

Er zit doorgaans een groot verschil tussen een hoge bounce rate op een website en die van een webshop. Binnen een webshop is een hoog bouncepercentage meestal een slecht teken. Het doel van een webshop is natuurlijk zoveel mogelijk verkopen realiseren, en het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk maken om een bestelling te plaatsen.

splittesten

Heeft een specifieke pagina binnen jouw webwinkel een hoge bounce rate, dan is het verstandig dat je achterhaald waarom bezoekers de pagina direct weer verlaten. In de meeste gevallen is het verstandig om meerdere pagina’s tegen elkaar te A/B splittesten.

Bij deze test heb je twee versies van een webpagina, versie A en versie B. De inhoud van de pagina’s zijn allebei hetzelfde, alleen de vormgeving is  anders. Een deel van de bezoekers krijgt versie A te zien en het andere deel van de bezoekers krijgt versie B te zien. Aan het einde van de splittest wordt het resultaat gemeten en wordt er gekeken naar welke van de twee versies de beste conversie rate heeft. De webpagina met de meeste conversies wordt uiteindelijke gekozen en gebruikt.

Programma’s die je kunt gebruiken om pagina’s tegen elkaar te splittesten zijn bijvoorbeeld: Google optimize en Visual website optimizer

7 Tips om het bouncepercentage te verlagen

  1. Maak gebruik van interne links
  2. Plaats duidelijke CTA (Call to action buttons)
  3. Toon gerelateerde producten of artikelen
  4. Maak gebruik van een toelichting of productvideo
  5. Maak gebruik van tussenkoppen (H1, H2, H3) om de scannende bezoeker te helpen
  6. Plaats uitgebreide productomschrijvingen en specificaties
  7. Zorg ervoor dat de pagina snel inlaadt en goed presteert

Bonustip: Zet een vriend of vriendin eens achter jouw computer, en geef ze een specifieke opdracht mee op een pagina met een hoog bouncepercentage. Kijk direct over hun schouders mee om eventuele knelpunten direct in kaart te kunnen brengen. Laat ze bij elke stap die ze uitvoeren ook direct vertellen waarom ze dit doen. Op deze manier kun je direct zien waar hij of zij vastloopt. Deze knelpunten kun je vervolgens direct oplossen om een te hoge bounce rate te verlagen.