Wat is remarketing?

Je hebt het zelf vast wel eens gemerkt. Je hebt op het internet gezocht naar een product en even later zie je overal advertenties tevoorschijn komen met exact hetzelfde product. Dit noemen ze remarketing. Wanneer je binnen een website of webshop een cookiemelding accepteert, dan zal er binnen jouw browser een cookie worden opgeslagen. Hiermee kan de bezoeker worden gevolgd en zal de adverteerder doelgerichte advertenties kunnen tonen. Hiervoor wordt het advertentienetwerk van Google ingezet. Omdat de bezoeker eerder interesse heeft getoond in het product, is de kans groter dat hij of zij zal overgaan tot koop wanneer hij de advertentie vaker voorbij ziet komen. Dit is de kracht van remarketing.

Wat is remarketing?

Door deze advertenties word je geprikkeld omdat je interesse bij dat onderwerp ligt. Wat veel bedrijven doen is het adverteren van producten die in de sale zijn. Dit prikkelt een persoon nog meer. Meer weten over remarketing? Lees dit artikel dan verder!

Waarom remarketing?

Hoe vaak zie je op het internet een advertentie voorbijkomen waar je eigenlijk helemaal geen interesse in hebt? De kans dat je op deze advertentie zult klikken is dan ook erg klein, simpelweg omdat je erop dat moment niet in bent geïnteresseerd. Wanneer je als bedrijf remarketing toe gaat passen heb je een grotere kans om van een bezoeker een daadwerkelijke klant te maken. Dat komt omdat de interesse er al is. De potentiële bezoeker heeft het product namelijk al een keer eerder opgezocht.

Nu moet hij of zij alleen nog maar overgehaald worden door een prikkelende afbeelding en tekst. (hier had je wat dieper op in kunnen gaan) 

Wanneer je remarketing wilt gaan toepassen, dan doe je er verstandig aan om een advertentie te gebruiken die opvalt en de bezoeker prikkelt. Kies dus voor een herkenbare product foto die overeenkomt met de foto op jouw eigen website of shop. Daarnaast kun je de advertentie nog aantrekkelijker maken door een pakkende tekst te gebruiken. Denk hierbij aan een speciale aanbieding of korting.

Nog een groot voordeel van remarketing is dat bezoekers na het klikken op de advertentie direct op een speciale pagina terecht kunnen komen waar hetzelfde product met een eventuele korting aangeschaft kan worden. Dit kan de bezoeker net dat duwtje in de rug geven om het product te kopen. 

Hoe zet je remarketing in?

Bij het inzetten van remarketing moet er een advertentiecampagne opgezet worden, hierbij is Google Ads het programma om te gebruiken.

Het is belangrijk om te weten hoe je remarketing op de juiste manier inzet. Veel bedrijven gaan daar namelijk de mist in. Zo worden bepaalde advertenties te vaak of te lang gebruikt waardoor mensen zich eraan gaan irriteren. Ook is het belangrijk om te zorgen dat de advertentie uniek is en uitstraalt, hierdoor zal het namelijk meer opvallen.

Hieronder enkele handige tips om remarketing succesvol toe te passen!

  • Als eerst moet je bepalen op welke doelgroep er gefocust gaat worden. Zorg ervoor dat alleen deze doelgroep bereikt wordt. Het heeft namelijk geen zin om mensen te bereiken die geen interesse in het product hebben. Dit bespaart overigens ook nog geld.
  • Creëer verschillende advertentieformaten en ontwerpen. Er zit verschil tussen de afmetingen van een mobiele apparaat en desktop. Dat komt doordat de mobiele apparaten kleiner zijn dan de desktops.

Meest voorkomende formaten voor de desktop:

Meest voorkomende formaten voor de desktop

Meest voorkomende formaten op mobiele apparaten:

Meest voorkomende formaten op mobiele apparaten

Het is belangrijk om een pakkende CTA button in de advertentie te plaatsen. Hiervoor moet je een passende kleur geven die bij de advertentie past. De afmeting hoeft niet groot. Dit maakt het anders te druk. Daarnaast is een pakkende tekst erg belangrijk. Meer weten over CTA buttons? Hiervoor hebben we een speciale pagina geschreven.

Welke kleuren zijn toepasselijk bij jouw advertentie? Dat is te bepalen door de huisstijl van je bedrijf en de eigenschappen van een kleur.

De eigenschappen van kleuren

Hanteer de juiste frequency caps. Hiermee kun je kiezen hoe vaak je de advertentie laat terugkomen. Dit is per dag, per week en per maand in te stellen. We raden aan om de frequency cap niet hoger dan vijf te zetten. Hierna nemen de aantal clicks op de banner af. Dit kan ook nog worden gezien als spam. En dat kan erg irriterend zijn.

  • Gebruik Google Analytics om de campagne te verbeteren. Hierin kun je bekijken welke doelgroep je binnenkrijgt via de advertentie. Ook zie je het gedrag van de bezoekers waarop je de strategieën kan aanpassen.
  • Maak verschillende advertenties en geef ze een A/B test. Hiermee toon je 50% van de bezoekers variant A aan, en de andere 50% van de bezoekers variant B aan. De conversie ratio van de twee advertenties worden gemeten. Hoe hoger de conversie ratio is, hoe beter. Vanzelfsprekend kies je vervolgens de best geteste advertentie.