call to action

Wat is een call to action?

Een call to action (CTA) spoort de bezoeker aan om een gewenste actie uit voeren. Dit kan door middel van een foto, tekst, video en/of een call to action button. De samenhang van deze factoren kunnen ervoor zorgen dat de gewenste doelstelling van een website of shop wordt behaald.

Denk hierbij aan het laten verzenden van een offerte aanvraag, het laten plaatsen van een bestelling of het laten inschrijven op een nieuwsbrief.

Wat is een call to action button?

Om de bezoeker een bepaalde actie uit te laten voeren, wordt er vaak gebruik gemaakt van een call to action button. Dit zijn opvallende knoppen met daarin een aantal woord(en). Wanneer we het specifiek hebben over de kleur van een cta-button, dan zijn de kleuren oranjegroenblauw en rood de meest effectieve kleuren om te gebruiken.

Het is belangrijk dat een  CTA-Button altijd een groot contrast geeft ten opzichte van de rest van de website. Op deze manier zal de knop direct opvallen, en heb je een grotere kans dat de bezoeker erop zal klikken. Lees ook het artikel: De invloed van kleuren op je conversie.

Hoe trek je de aandacht met een call to action button?

Er zijn aantal krachtige punten die je kan toepassen aan een CIA-button. Hieronder worden de punten uitgebreid uitgelegd. Zodra je deze tips volgt, heb je krachtige en werkende buttons op de website staan!

Kleurgebruik

Als eerst trek je de aandacht door de button een pakkende en passende kleur te geven. Maar hoe weet je welke kleur je moet kiezen? Het kiezen van een kleur voor de CIA-button kan lastig zijn. Maar je kan wel naar aantal dingen kijken waaruit je de knopkleur kan concluderen. Geef de achtergrond een simpele kleur waardoor de knop met een knallende kleur eruit springt. Voor een goede kleurcombinatie moet er genoeg verschil tussen de kleuren zitten. Trek bijvoorbeeld de felste huisstijlkleur van jouw bedrijf/logo door naar de call to action buttons. Dit sluit erg mooi aan op de website.                                                                                                                                           

Vorm

Een CIA-button moet ook een mooie vorm hebben. Ronde hoekjes zien er bijvoorbeeld erg netjes en mooi afgewerkt uit. Het is ook een optie om er een 3D knop van te maken door schaduw aan de knop toe te voegen.                                             

Maat

Dan moet je ook nog een maat kiezen voor de button. Je wilt dat het opvalt, Dus lijkt een grote knop logisch. Maar doe dit alleen bij erg belangrijke knoppen zoals boven aan de homepagina. Link die knop aan de pagina waar je de bezoekers het liefst wil hebben, vaak is dit een productenpagina. Geef de minderbelangrijke knoppen zoals een winkelmandje, een normale grootte die nog steeds groot genoeg zijn om op te vallen. Er moet namelijk nog veel meer content op de pagina staan. En als alle knoppen groot zijn valt de belangrijkste knop minder op.

Herhaling

Laat de CIA-button ook terugkomen op andere pagina’s. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker er toch over gaat nadenken en er dan misschien wel op klikt.

Extra boodschap

Je kan ook nog een boodschap aan de knop toevoegen. Hiermee maak je duidelijk wat er met de knop bedoeld wordt. Bijvoorbeeld een ‘aanmelden’ knop. Als je gratis kan aanmelden, is het slim om er “gratis aanmelden” van te maken. Hierdoor kijkt de klant veel positiever naar de knop.

Voorbeelden call to action buttons

call to actions buttons