Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

De invloed van kleuren op je conversie

Het gebruik van de juiste kleuren binnen je websitede-invloed-van-kleuren-op-je-conversie of webshop is een belangrijk aandachtspunt waar je goed over na moet denken.

Vaak worden er kleuren gekozen op basis van eigen smaak en wordt er niet gekeken naar de effectiviteit van de gekozen kleuren.

De invloed van kleuren op je conversies is dan ook groter dan je denkt!

Waar het in een notendop eigenlijk om draait, is dat de call to action buttons een groot contrast moet hebben ten opzichten van de rest van je website.

Wanner de CTA-button een groot contrast geeft, zul je merken dat doelstellingen binnen je website ook daadwerkelijk behaald zullen worden.

Uit vele onderzoeken is gebleken dat mensen verschillende associaties hebben met bepaalde kleuren en deze onbewust invloed hebben op de emotie van de bezoeker. Welke associaties we bij welke kleuren hebben ontdek je verderop in dit artikel.

Wat de resultaten uit diverse onderzoeken ook mogen zijn, het is per branche, niche, product, website of webshop verschillend welke kleuren er een positief effect hebben op het conversiepercentage.

Je kunt dus blind vertrouwen op de vele onderzoeken, maar wat eigenlijk altijd het beste werkt is testen, aanpassen en weer testen.

Conversie software (A/B testing)

Om te testen welke kleuren het beste werken binnen je website of webshop, is het verstandig om gebruik te maken van “conversie software“.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Visual Website Optimizer.

Met deze software kun je heel eenvoudig pagina’s en bepaalde elementen binnen je website tegen elkaar te testen.

De volgende punten kun je testen:

  • A/B testen – Hiermee kun je meerde pagina’s tegen elkaar splittesten en kijken welke het beste presteert
  • Multivariate testing –  Test welke elementen binnen je website het beste werken (kleur, teksten, buttons en meer)
  • Heatmaps – Op welke afbeeldingen, buttons en/of links klikken je bezoekers het vaakst
  • Usability testing – Krijg live feedback en ontdek welke punten je kunt verbeteren om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren

Visual website optimizer kun je gratis proberen en biedt jou de mogelijkheid om te meten wat 1.000 bezoekers op je website doen.

Associaties bij kleuren

Om te bepalen welke kleur het meest geschikt is voor jouw website, zullen we hieronder de belangrijkste associaties per kleur met je doornemen.

Nog even voor de duidelijkheid, dit zijn resultaten uit verschillende onderzoeken waar je je niet blind op moet staren. Wat de beste kleur is voor een zo hoog mogelijke conversie zul je moeten testen.

 

psychologische-kleurassociaties

 

De beste kleuren voor mijn Call-to-action buttons

Je call-to-action buttons moeten een zo groot mogelijk contrast geven ten opzichten de primaire kleur van je website.

Wanneer we het specifiek hebben over de kleur van een cta-button, dan zijn de kleuren oranje, groen, blauw en rood de meest effectieve kleuren om te gebruiken.

Ook hier is het weer belangrijk om verschillende CTA-buttons tegen elkaar te testen. Het kan namelijk maar zo zijn dat jouw doelgroep eerder op een rode button drukt dan op bijvoorbeeld een blauwe.

Maar is dan alleen de kleur van belang om een zo hoog mogelijke conversie te behalen? Het antwoord hierop is Nee!

Ook de breedte, de vorm, de opmaak en de teksten binnen een call-to-action button zijn belangrijk.

Probeer hier dus mee te variëren en test welke het beste bij jouw website en/of doelgroep past.

Welke 2 kleuren geven het hoogste contrast

We weten nu precies welke associaties we met welke kleuren hebben en welke kleuren voor CTA-buttons het meest geschikt zijn. Maar welke twee kleuren geven nu het hoogste contrast?

Om je een passend antwoord te geven op deze vraag, hebben wij de kleuren met het hoogste contrast voor je op een rijtje gezet.

hoogste-contrast-twee-kleuren

Conclusie

Wanneer jij een zo hoog mogelijke conversie wilt behalen, dan is het niet verstandig om alleen van je eigen smaak uit te gaan. Zorg voor een zo hoog mogelijk contrast en blijf testen totdat je het gewenste conversiepercentage hebt bereikt.

Nuttig artikel? Deel het!

Vond je dit artikel nuttig? Dan zouden we het erg leuk vinden wanneer je dit zou willen delen op social media.