Hoe bepaalt google mijn positie
Dagelijks worden er in Google miljarden zoekopdrachten uitgevoerd.
Het is de taak aan Google om hier een zo relevant mogelijk resultaat aan te koppelen. Hoe de positie van jouw website of webshop wordt bepaald, lees je in dit artikel.
Crawlen en Indexeren
Door middel van webcrawlers (ook wel spiders genoemd), doorzoekt Google alle pagina’s die op het internet te vinden zijn. Het internet kun je zien als een groot boek met daarin biljoenen pagina’s.
Deze zogenaamde spiders gaan dus op zoek naar alle pagina’s die op het internet te vinden zijn, en zorgen er dus voor dat deze in de index van Google terechtkomen.
Als alle pagina’s zijn geïndexeerd, dan is het aan Google om uit al deze pagina’s de juiste selectie te maken.
Om te kunnen bepalen welke websites er bovenaan in Google moeten komen heeft Google een algoritme ontwikkeld waarin meer 200 rankingsfactoren zijn opgenomen.
Voldoet jouw website voor het merendeel aan deze factoren, dan kun je een goede positie in de zoekresultaten verwachten.
Hoe bepaalt Google mijn positie (Rangschikking)
Wanneer Google alle pagina’s op het internet heeft opgenomen binnen haar index, dan moeten deze pagina’s natuurlijk nog gerangschikt worden.
Het algoritme van Google kijkt naar een zoekopdracht en gebruikt meer dan 200 factoren om te bepalen welk van deze biljoenen pagina’s de meest relevante antwoorden op de ingevoerde zoekopdracht geeft.
Voorbeelden van deze factoren zijn:
- Unieke en waardevolle content
- Het gebruik van synoniemen
- De titel van een pagina
- Het gebruik van heading tags
- Het aantal relevante links van andere websites met een goede reputatie
- De mobielvriendelijkheid
- Zoekmachine vriendelijke URL’s
- Domeinleeftijd
- De reputatie van een website of webshop
- Personalisatie
- Dubbele content
- Etc.
Zoals je kunt zien is dit slechts een kleine greep uit de ruim 200 factoren die Google gebruikt om de positie van jouw website te bepalen.
Maar zijn deze factoren dan echt allemaal even belangrijk? Het antwoord hierop is Nee!
Ook deze factoren worden door Google gerangschikt, en hebben niet allemaal evenveel invloed op je positie in Google.
Wanneer je de bezoeker altijd vooropstelt en waardevolle en unieke content voor je bezoekers maakt, dan kan het eigenlijk niet misgaan.
Let er overigens wel op dat Googlebot toegang heeft tot je website, dit kun je controleren binnen Search console.
Video: Hoe zoeken werkt (door Matt Cutts)
Google algoritme updates
Google is de grootste zoekmachine ter wereld, en dit zullen ze voorlopig ook wel blijven.
Om de grootste speler binnen de “zoekmachinewereld” te blijven, voert Google regelmatig algoritme updates uit om de zoekmachinegebruiker een zo relevant en positief mogelijk resultaat te blijven geven.
Zo hebben we in het verleden verschillende dieren voorbij zien komen.
De reden dat we het hier hebben over dieren heeft te maken met het feit dat Google voor zijn algoritme-updates de namen van dieren gebruikt.
Zo hebben we bijvoorbeeld de panda-update voorbij zien komen die lage kwaliteit websites de das om deed.
Ongeveer een jaar later werd de pinguïn-update uitgerold die ervoor heeft gezorgd dat websites met een onnatuurlijk linkprofiel werden bestraft met een lagere positie in de zoekresultaten.
Ook het veelvoudig verwerken van één en hetzelfde zoekwoord (keyword stuffing) op een pagina werd, en wordt nog steeds bestraft door Google.
Na de pinguïn-update kwam de hummingbird-update.
Een algoritme update die zoekopdrachten beter begrijpt en sneller het gewenste resultaat toont, zonder dat je op een website hoeft te klikken. Dit heeft echter geen invloed op jouw positie in Google.
De meest recente update was op 21 april 2015 en kreeg de naam mobilegeddon.
Een update die mobiel vriendelijke websites een hogere positie in de mobiele zoekresultaten geeft.
Vermijd Black/Grey Hat SEO Technieken
We kennen eigenlijk drie vormen van zoekmachine optimalisatie. White Hat SEO (de legitieme manier van zoekmachine optimalisatie waarbij jij je houdt aan Google’s richtlijnen voor webmasters).
Daaropvolgend hebben we Grey Hat SEO. Met deze techniek zoek je het randje op en loop je al het risico op een Google penalty. Wellicht dat het een aantal maanden, en misschien wel jaren goed gaat, maar wij willen je adviseren om hier niet mee bezig te gaan.
En tot slot hebben we Black Hat SEO. Door middel van deze technieken ben je eigenlijk alleen maar bezig met het zo snel mogelijk bovenaan in Google komen, ongeacht of dit tegen de richtlijnen van Google ingaat. Wat je kunt verwachten is snel resultaat, om vervolgens voorgoed uit de zoekresultaten te verdwijnen.
Voorbeelden van Black Hat SEO technieken
- Backlinks kopen op hoge pagerank websites
- Zoekwoorden binnen een pagina verwerken met dezelfde kleur als de achtergrond
- Teksten kopiëren van andere websites
- Keyword stuffing
- Schrijven voor de zoekmachines en niet voor de bezoeker
- Etc.
Omdat Google altijd het meest relevante resultaat wil tonen aan de zoekmachinegebruiker, is er een speciaal “webspamteam” opgericht die zich 24/7 bezighoudt met het aanpakken van spammers.
Ze willen natuurlijk voorkomen dat “slechte”‘ websites bovenaan in Google komen te staan die eventueel schadelijk kunnen zijn voor de zoekmachinegebruiker.
Op deze manier waarborgen ze de veiligheid van de zoekmachine.
Conclusie: Houdt je altijd aan Google’s richtlijnen voor webmasters en maak geen gebruik van Black Hat SEO technieken.
Stel je bezoeker altijd voorop en probeer waardevolle informatie te geven waar de bezoeker ook daadwerkelijk wat aan heeft.
Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar steekt en controleer of Googlebot daadwerkelijk toegang heeft tot je website.