Hoe kom ik op nummer 1 in Google ?
Dit is eigenlijk de nummer 1 vraag met betrekking tot het online vindbaar maken van een website.
Zoekmachine optimalisatie is over het algemeen een tijdrovende klus waarmee je uiteindelijk veel gratis bezoekers kunt genereren.
Om de nummer 1 positie te bereiken zijn er honderden factoren waar rekening mee gehouden dient te worden.
Zo is het belangrijk dat belangrijke zoekwoorden verwerkt worden binnen een kwalitatief en uniek geschreven artikel.
Om toch een passend antwoord te geven op deze is vraag, is het belangrijk dat je regelmatig kwalitatief goede content (artikelen, afbeeldingen, audio en video) plaatst.
Het is belangrijk dat de bezoeker door middel van jou artikel een passend antwoord op zijn vraag krijgt. Wanneer de content perfect aansluit op de vraag van de bezoeker, dan zul je merken dat je beter gevonden gaat worden.
Het plaatsen van goede content heeft als voordeel dat je weinig tijd hoeft te besteden aan bijvoorbeeld linkbuilding. Je zult namelijk merken dat wanneer de content goed is, mensen vanzelf wel naar je zullen linken.
Moet ik woorden intern met elkaar linken?
Ja, door pagina’s aan de hand van woorden met elkaar te verbinden, zul je merken dat je website een stuk gebruiksvriendelijker gaat worden. De gebruiksvriendelijkheid van een website staat bij Google hoog in het vaandel en daarom is het belangrijk dat je website goed in elkaar steekt.
Door pagina’s intern met elkaar te linken zul je merken dat bezoekers langer op je website zullen blijven, wat weer positieve gevolgen heeft voor je positie in Google.
Hoe wordt mijn website sneller opgenomen door Google?
Je kunt de indexatie sneller laten verlopen door een sitemap te verzenden naar Google. Een sitemap is een bestandje waar alle pagina’s van je website in terug te vinden zijn.
Door dit bestandje naar Google op te sturen, zul je merken dat je website en alle benedenliggende pagina’s sneller worden opgenomen. Maar ook een linkje van een relevante website of een vermelding op social media kan de indexatie doen versnellen.
Wat is het verschil tussen SEA en SEO?
Het grote verschil tussen deze twee is dat je voor de één moet betalen(SEA) en voor de andere niet (SEO).
Met search engine advertising wordt voornamelijk gebruik gemaakt van Google Adwords, een betaalde dienst van Google waarmee je binnen zeer korte tijd bovenaan in de zoekresultaten komt. Met Google Adwords kun je advertenties opzetten die getoond worden op de door jou opgegeven zoekwoorden.
Je stelt per campagne een voorgesteld bod in en geeft vervolgens aan hoeveel je per klik (CPC) wilt betalen voor een zoekwoord.
Is er weinig concurrentie op de opgegeven zoekwoorden, dan betaal je minder per klik dan wanneer er veel concurrentie is.
Ook heeft de eventuele winstmarge te maken met de hoogte van het bedrag dat je moet betalen per klik. Je kunt je wellicht voorstellen dat een offerte aanvraag voor een hypotheek veel waard is en daarom duurder is per klik.
Met SEO (zoekmachine optimalisatie) betaal je niet om bovenaan in Google te komen, maar optimaliseer je je website zodat hij gratis hoog in Google wordt weergegeven.
Echter is het online vindbaar maken van je website of webshop een tijdrovende klus waarbij je veel geduld moet hebben t.o.v ( ten opzichte van) SEA. Door je website volgens de richtlijnen van Google te optimaliseren en je niet bezig te houden met “illegale technieken” zul je merken dat je website steeds beter gevonden gaat worden.
Conclusie SEA/SEO:
SEA: Een betaalde dienst waarmee je direct bovenaan in Google komt.
SEO: Een gratis methode waarbij je geduld moet hebben om bovenaan in Google te komen.
Ik krijg de vraag of ik backlinks wil kopen, moet ik dit doen?
Hier zijn de meningen erg over verdeeld, wij zijn in ieder geval van mening dat je dit niet moet doen. Natuurlijk hebben backlinks nog steeds invloed op de rankings binnen Google, maar een fout met linkbuilding is dan ook snel gemaakt. Zorg altijd voor een natuurlijk linkprofiel!
Ga dus niet in één keer 1000 backlinks kopen van lage kwaliteit websites, maar zorg voor unieke content en laat websites automatisch naar je website linken. Heb je nog niks aan linkbuilding gedaan? Zorg dan voor een aantal relevante backlinks om je website een klein duwtje in de rug te geven.
Hoe vaak moet ik een zoekwoord terug laten komen in de tekst?
Het is belangrijk dat je het zoekwoord niet te vaak en niet te weinig terug laat komen in de tekst. Lekker makkelijk antwoord natuurlijk, maar als je in eerste instantie de bezoeker voorop stelt, dan kun je eigenlijk weinig fout doen.
Schrijf unieke en kwalitatief goede content en je zult merken dat de pagina vanzelf gaat scoren binnen Google.
Wat zijn Short tail en Long tail zoektermen?
Short tail zoektermen bestaan voornamelijk uit 1 of 2 zoekwoorden en worden over het algemeen gebruikt door mensen die zich nog aan het oriënteren zijn op het internet.
Voorbeeld Shorttail: Fiets kopen
Longtail zoektermen bestaan uit minimaal 3 zoektermen en hebben eigenlijk geen max. Mensen die langere zoektermen gebruiken zijn over het algemeen gerichter op zoek naar een product of dienst.
Voorbeeld longtail: Blauwe batavus herenfiets kopen
Op de longtail zoektermen zoeken weliswaar minder mensen, maar ze zijn wel doelgerichter op zoek en zullen sneller bereid zijn om je product of dienst aan te schaffen. Daarnaast is er veel minder concurrentie op deze langere zoektermen.
Feit: Ongeveer 70% van de gebruikers van Google maakt gebruik van longtail keywords en slechts 30% van de shorttail keywords. Maak hier dus nuttig gebruik van!
Hoelang duurt het voordat mijn website hoog in Google staat?
Dit is van een aantal factoren afhankelijk, denk bijvoorbeeld aan de hoogte van de concurrentie(1), in welke frequentie wordt er nieuwe content gepubliceerd(2) en wat kun jij beter doen dan je concurrenten.
(1) Als je met je website of webshop wilt scoren op een zoekwoord waar de concurrentie hoog is, dan moet je rekening houden met een lange termijn strategie waar dagelijks hard gewerkt moet worden om een toppositie te behalen.
(2) Plaats minimaal 1 keer per week nieuwe content. Dit zorgt er namelijk voor dat je website blijft groeien en niet stil komt te staan.
(3) Bekijk wat je grootste concurrenten goed of fout doen en speel hier handig op in door alles net even iets beter te doen.
Hulp nodig bij het online vindbaar maken van je website of webshop? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.