Wat zijn backlinks?
Een backlink (ook wel inkomende link of linkverwijzing genoemd), is een link die van de ene naar de andere website verwijst. Je kunt het dan ook zien als een stem voor je website. Backlinks hebben invloed op jouw positie en zijn belangrijk om een hogere positionering in de zoekmachine resultaten te bemachtigen.
Wat is linkbuilding?
Iedereen wilt nieuwe bezoekers krijgen op de website. Er zijn meerdere manieren om dit voor elkaar te krijgen. Linkbuilding is daar een manier van. Dit is het verkrijgen van linkjes van externe websites die verwijzen naar jouw website. Linkverwijzingen van andere websites kunnen dan ook gezien worden als stem. Hoe meer stemmen van waardevolle en relevante websites jij verkrijgt, des te waardevoller jouw eigen website zal worden. In dit artikel leggen wij uitgebreid uit wat linkbuilding inhoudt.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
- In de toekomst komt linkbuilding nog meer van toepassing.
- Je website wordt populairder.
- Haalt meer resultaten op.
- Betere online vindbaarheid.
- Geen kosten voor jouw bedrijf.
Nadelen van linkbuilding
Linkbuilden is ten eerste niet eenvoudig. Hierbij is kennis en veel geduld bij nodig. Eigenlijk zijn dit de enige nadelen van linkbuilding. Deze nadelen zijn niet heel erg. Je krijgt hier namelijk veel resultaat voor terug. Je hebt hierbij namelijk meer kans op een hoge positie in de Google resultaten. En dat is wat iedere ondernemer wil!
Relevantie
Het is belangrijk dat een linkverwijzing van een andere website relevant is aan het onderwerp van jouw eigen website. Heb je bijvoorbeeld een website over grasmaaiers, dan heb je niks aan een backlink van een website dat voornamelijk gaat over het bakken van taarten. Daarnaast is het belangrijk dat de verwijzende website een goede reputatie heeft opgebouwd.
Goede reputatie
Een website die over het algemeen bekend staat als een website met een goede reputatie, is zeer waardevol om een linkverwijzing van te krijgen. Om een goede inschatting te kunnen maken van de reputatie van een website is het belangrijk om de website simpelweg eens goed onder de loep te nemen.
Hoe zit de website in elkaar? Is de website up-to-date, is hij geschikt voor mobiele apparaten, heeft de website positieve beoordelingen, heeft de website unieke en waardevolle content en hoe scoren ze zelf op relevante zoekwoorden in de zoekresultaten?
Daarnaast speelt de leeftijd van een website ook een belangrijke rol. Een website dat al wat langer bestaat heeft doorgaans al meer backlinks weten te vergaren dan een website dat net online staat.
Deeplinking
Veel linkjes hebben de homepagina-URL van de website. Maar bij deeplinking worden de bezoekers meteen doorverwezen naar een dieperliggende pagina zoals een productpagina of een over ons pagina. Hierdoor komt de persoon die op de link klikt, meteen op de juiste pagina.
Als je deeplinking niet gebruikt terwijl je een bezoeker op een specifieke pagina wilt hebben, kan je klanten mislopen. Het verkoopproces duurt dan te lang voor de bezoeker en haakt sneller af.
Maar hoe komt dat?
Als website-eigenaar moet je inbeelden hoe een klant zich gedraagt. Stel je voor, de bezoeker wilt een mobiel kopen maar komt via een link als eerst op de homepagina terecht. De bezoeker wilt zich als eerst focussen op de mobiels zelf, en kijkt daarna pas hoe de website eruitziet en of het betrouwbaar is.
Dus om je bezoekers te behouden is het handig om ze meteen naar de juiste pagina te sturen. Het zal namelijk kunnen zijn dat de bezoeker niet veel moeite wilt doen om op de juiste pagina te komen. Een bezoeker heeft meestal veel keuze uit verschillende websites. Dus is de kans groot dat de bezoeker afhaakt en naar de concurrenten gaat. Maak het zo makkelijk mogelijk voor de bezoeker zodat hij of zij langer op jouw website blijft!
Do-follow links en no-follow links?
Do-follow links zijn simpel gezegd normale onbewerkte links. Dus hierbij gebruik je de normale hyperlink om een bezoeker door te sturen naar een andere website.
Een no-follow link geeft aan bij Google dat hij de link niet mag volgen. Maar dan is het nog niet duidelijk waarom Google de link niet mag volgen. Hiervoor zijn de no-follow types bedacht door Google. De twee types zijn ‘’rel= ugc (staat voor user generated content)’’, en ‘’rel= sponsered’’.
- Rel= ugc wordt gebruikt voor geplaatste content zoals forums en profielen.
- Rel= sponsered geeft aan dat een link van user-generated content afkomt en dat de link gesponsord is.
Voor de bezoekers is er geen verschil tussen do-follow of no-follow links, maar voor de zoekmachine is dit wel een groot verschil.
Hoe kom ik aan natuurlijke backlinks?
De beste methode om relevante natuurlijke backlinks naar je eigen website te krijgen is simpelweg door het creëren van waardevolle en unieke content. Schrijf het meest waardevolle artikel waarvan jij weet dat jouw doelgroep ernaar op zoek is.
Geef in het artikel veel waardevolle informatie en zorg ervoor dat de bezoeker na het lezen van jouw artikel echt geholpen is met hetgeen waar hij of zij naar op zoek was. Wanneer de bezoeker jouw artikel als zeer waardevol heeft ervaren, dan zullen ze ook sneller geneigd zijn om het bijvoorbeeld te delen op social media.
Wanneer de bezoeker zelf ook een eigen website beheert, dan zullen ze jouw artikel wellicht een goede aanvulling vinden op een door hun eerder geschreven artikel. De kans bestaat dus dat ze uit zichzelf een link zullen plaatsen naar jouw website of webpagina.
Kosten van linkbuilding
Linkbuilden is makkelijk gezegd GRATIS. Er zit vooral erg veel tijd in. Hierdoor wordt de verleiding bij sommige erg groot om backlinks te gaan kopen. Je misleid hiermee de zoekmachines om een hogere positie in de zoekresultaten te bemachtigen. Lijkt slim maar doe het niet!
Je loopt een groot risico want hiervoor kan je een penalty krijgen. Dit wil zeggen dat je i.p.v. een goede positie een hele slechte positie krijgt. Dan zal je moeten denken aan pagina 10 van de zoekresultaten. En dat wens je niemand toe. Het zal erg moeilijk worden om weer terug naar boven te krabbelen. Ga dus nooit in op aanbiedingen zoals ‘’500 kwalitatieve backlinks voor maar €10,-.’’
Hoe dan wel?
Zoals eerder besproken is het creëren van waardevolle content de beste manier om linkverwijzingen te krijgen. Daarnaast zou je er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om regelmatig een gastartikel te schrijven voor een website of blog (met een goede reputatie) uit dezelfde branche.
Wanneer de bezoekers jouw artikel zeer waardevol hebben ervaren, dan zijn ze wellicht geïnteresseerd in meer en zullen ze ook een kijkje nemen op jouw website. Dit resulteert dus vanzelfsprekend in meer bezoekers en wellicht ook in backlinks.
Hoe goed scoor jij momenteel in Google?
Ontdek wat je kunt verbeteren! Scan nu je website..