Wat is Google Ads? 

Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je tegen betaling bovenaan in Google kunt komen. Binnen Google ads kun je relevante zoekwoorden opgeven die relevant zijn aan jouw bedrijf, product of dienst. Op deze zoekwoorden kun je dan vrijwel direct bovenaan in Google komen. Wanneer je deze zoekwoorden hebt toegevoegd dien je alleen nog een aantal advertentieteksten te bedenken. Deze advertenties bestaan uit kopteksten en beschrijvingen. Voor iedere klik op jouw advertenties betaal je een X bedrag per klik (cpc).

Veilingsysteem

Hoe krijg je een hoge positie in Google Ads?

In de organische resultaten is veel concurrentie, maar ook in de betaalde resultaten is dat het geval. Google ziet graag websites en/of pagina’s van goede kwaliteit die perfect aansluiten bij de zoekopdracht van een bezoeker. Wanneer dit binnen jouw website of shop prima op orde is kun je profiteren van lagere advertentiekosten en heb je dus een kleiner marketingbudget nodig. Daarnaast heb je een grotere kans op een betere positie in de betaalde zoekresultaten.

Het veilingsysteem van Google ads

Om te kunnen bepalen welke adverteerder het meeste recht heeft op een bepaalde positie in de betaalde zoekresultaten, heeft Google een veilingsysteem bedacht. De posities van de adverteerders worden bepaald door de hoogte van het bod, het verwachte doorklikpercentage, advertentie relevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. Wie dit het beste voor elkaar heeft zal de beste posities tegen de laagste klikprijs krijgen. Het bod en kwaliteit wordt samengebracht door Google. Dit noem je de AdRank. Hieruit blijkt dat Google niet alleen uit is op het verdienen van geld, maar dat ze je willen pushen om een kwalitatieve website of webshop neer te zetten die perfect aansluit bij de zoekopdracht van een bezoeker.

Hoe bepaalt Google de advertentierangschikking?

Google bepaalt vanuit een formule de AdRank. Er wordt gekeken naar de totaalscore van het zoekwoord. Dat wordt als volgt bepaald: Cost per Click(CPC) x de kwaliteitsscore van de website en advertentie.

Voorbeeld:

Autoverhuur Zwolle heeft een website met een kwaliteitsscore van een 7,5 en heeft als maximale Cost Per Click € 0,40 geboden. De Formule is dan als volgt: € 0,40 x 7,5 = (€) 3,-

Autoverhuur Kampen heeft daarentegen een kwaliteitsscore van een 4,5 en heeft als maximale Cost Per Click €0,60 geboden. De Formule is dan als volgt: € 0,60 x 4,5 = (€) 2,70

Autoverhuur Zwolle heeft nu de eerste positie te pakken, omdat het een hogere uitkomst heeft. Zorg dus voor een goede kwaliteitsscore en bedenk een realistische klikprijs op jouw opgegeven zoekwoorden.

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie