Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden die iemand binnen een zoekmachine gebruikt om te vinden waar hij of zij naar op zoek is. Zoekwoorden kunnen onderverdeeld worden in twee categorieën namelijk, shorttail en longtail zoekwoorden (korte zoekopdrachten en lange zoekopdrachten).
Wanneer je goed gevonden wilt worden in Google is het belangrijk om eerst te weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Ook wil je natuurlijk weten hoe vaak erop een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Je website optimaliseren voor een zoekwoord dat niemand gebruikt is natuurlijk niet logisch.
Zorg er dan ook altijd voor dat de voor jou belangrijkste zoekwoorden terug te vinden zijn binnen je website. Wanneer het zoekwoord niet voor komt op jouw website of pagina, dan zul je hier ook niet op gevonden kunnen worden.
Voordat we de dieper ingaan op het kiezen van de juiste zoekwoorden, is het allereerst belangrijk om te weten wat het verschil is tussen shorttail en longtail zoekwoorden.
Wat zijn shorttail zoekwoorden?
Shorttail zoekwoorden (kort) bestaan doorgaans uit 1 of 2 zoekwoorden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: “Autoverhuur Zwolle” of “Auto huren”. Vaak wordt erop deze zoekwoorden maandelijks veel gezocht en zal je bij een toppositie in Google kunnen profiteren van een groot aantal dagelijkse bezoekers. Je dient het echter wel op te nemen tegen de grootste spelers binnen jouw markt of niche. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de concurrentiestrijd aan te gaan, maar vaak is dit niet de beste optie.
Wat zijn longtail zoekwoorden?
Longtail zoekwoorden (lang) bestaan doorgaans uit 3 of meer zoekwoorden. Een mooie longtail zoekopdracht zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “Goedkoop een busje huren in Zwolle voor 1 dag”. Het grote voordeel van langere zoekwoorden is dat de bezoeker gerichter zoekt en dus sneller zal converteren (een aankoop doen, contact opnemen of een website offerte aanvragen).
Daarnaast is de concurrentie op deze langere zoekwoorden vaak minder hoog. Je zult dan ook minder moeite hoeven te doen om bovenaan in Google te komen. Bij longtail zoekwoorden zullen de zoekvolumes wel een stuk lager zijn, maar je krijgt wel de bezoekers die doelgericht op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Hoe kies ik de juiste zoekwoorden?
Om te beginnen is het verstandig om van te voren het onderwerp van een pagina te bepalen. Bijvoorbeeld: “Autoverhuur Zwolle”. Op deze manier zal je sneller geneigd zijn om bijpassende zoekwoorden te vinden die betrekking hebben op het onderwerp. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan “Auto huren voor 1 dag in Zwolle” of “Autoverhuur Zwolle”. De juiste zoekwoorden vindt je doorgaans het snelst door zelf logisch na te denken, het letterlijk te vragen aan jouw doelgroep of door een zoekwoordtool te gebruiken.
Hoog zoekvolume = veel concurrentie
De beste zoekwoorden zijn natuurlijk degene waar maandelijks veel op wordt gezocht en waarbij de concurrentie laag is. Het vinden van deze zoekwoorden is doorgaans erg lastig, simpelweg omdat grote spelers met een enorm marketingbudget de posities al hebben ingenomen. Dit zijn dan ook vaak de kortere zoektermen(shorttail) waarbij het doorgaans erg lastig is om bovenaan in de resultatenpagina van Google te komen. Het is dan ook niet verstandig om je hierop te focussen wanneer je net gaat beginnen. Heb je echter een enorm marketingbudget tot je beschikking, dan kan het natuurlijk wel interessant zijn.
Laag zoekvolume = minder concurrentie
Wil je snel bovenaan in Google komen en gerichte bezoekers naar jouw website krijgen? Kies dan voor de langere zoekwoorden (longtail) met een redelijk maandelijks zoekvolume. Deze kun je eenvoudig achterhalen door gebruik te maken van een zoekwoordtool.
Door middel van een zoekwoordtool is het een stuk eenvoudiger om zowel bestaande als nieuwe zoekwoorden te vinden. Daarnaast krijg je duidelijk inzicht in hoe vaak er maandelijks op een specifiek zoekwoord wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie zal zijn. Een unieke manier om de pareltjes onder de zoekwoorden er tussenuit te vissen. Doe hier je voordeel mee.
Hulp nodig?
Hulp nodig bij het vinden van de beste zoekwoorden voor jouw website of webshop? Neem gerust contact met ons om de mogelijkheden te bespreken.