Wat is een homepage?

Een homepage (ook wel voorpagina, home, startpagina of hoofdpagina genoemd) is de beginpagina van een website of webshop. De homepage geeft doorgaans een overzicht van wat de website zoal te bieden heeft.

Waar moet een goede homepage aan voldoen?

Een goede homepage is overzichtelijk en maakt het aan de bezoeker direct duidelijk waarom ze hier moeten zijn i.p.v. op een andere website. Het moet dan ook direct duidelijk zijn wat de bezoeker hier kan vinden, en wat ze hier kunnen doen. Daarnaast is de voorpagina een belangrijke plek om aan de bezoeker kenbaar te maken welke speciale aanbiedingen er zijn.

Wat moet er op je homepage staan?

Natuurlijk is iedereen helemaal vrij om te bepalen wat er op zijn of haar hoofdpagina getoond gaat worden. Dat gezegd hebbende is het wel belangrijk dat je begrijpt dat de gemiddelde websitebezoeker een bepaald verwachtingspatroon heeft. Met andere woorden: we zijn met zijn alle gewend geraakt aan bepaalde elementen binnen een website. Teveel afwijken van een bepaald verwachtingspatroon is in de meeste gevallen dus niet aan te raden. Plaats jij bijvoorbeeld het logo rechts, in plaats van links, dan kan dit voor verwarring zorgen.

1. Unique selling points

Door middel van unique selling points (ook wel USP of onderscheidende voordelen genoemd) worden gebruikt om de voordelen van een product of dienst kenbaar te maken aan de doelgroep. Met andere woorden: waarmee jij jezelf als ondernemer onderscheid ten opzichte van je concurrent.

Voorbeelden kunnen zijn:

  • Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
  • 7 Dagen per week thuisbezorgd
  • Gratis verzending binnen Nederland
  • Groot assortiment en scherpe prijzen

2. Betaal iconen

Wanneer jij online een product of dienst verkoopt, dan is het verstandig om aan jouw bezoekers duidelijk te maken welke betaalmogelijkheden er zijn. Dit kun je tekstueel vermelden, maar het is vaak duidelijker wanneer je gebruikt maakt van betaal iconen.

betaal iconen

3. Speciale aanbiedingen

De homepage is zeer geschikt om aan jouw bezoekers kenbaar te maken welke speciale aanbiedingen of acties er op dat moment zijn. Je moet het dan ook zien als een stukje promotie voor de meest speciale acties of aanbiedingen binnen jouw site of shop.

4. Navigatiemenu

Wellicht een beetje een open deur, maar een overzichtelijk navigatiemenu is natuurlijk onmisbaar op de voorpagina. Wanneer jij jouw bezoekers eenvoudig wilt laten vinden waar hij of zij naar op zoek is, dan is een horizontaal of verticaal navigatiemenu een must.

5. Sociaal bewijs en vertrouwen

Om vertrouwen te wekken bij jouw bezoekers kan het raadzaam zijn om klantbeoordeling widgets op de hoofdpagina te plaatsen. Wanneer jij een product of dienst aanbiedt, dan zullen websitebezoekers niet direct overgaan tot actie. Om het vertrouwen van de bezoeker te winnen, kunnen klantbeoordelingen de doorslag geven. Maar ook ‘vind ik leuk knoppen’ en/of widgets kunnen interessant zijn.

Social proof widgets Klik op 

6. Zoekbalk

De meeste homepage’s beschikken over een zoekfunctionaliteit en dat is natuurlijk niet zonder reden. Door middel van een zoekbalk help je jouw bezoekers sneller te vinden waar hij of zij naar op zoek is. Zeker wanneer de bezoeker nog nooit op jouw website is geweest, kan de zoekfunctie erg waardevol zijn.

7. Identiteit en boodschap

Hiermee bedoelen we voornamelijk het logo in combinatie met een pakkende tagline. Een logo zorgt voor een stukje naamsbekendheid en heeft daarnaast ook nog een belangrijke functie. Zo zijn veel websitebezoekers gewend geraakt aan het klikken op een logo om vervolgens naar de homepage te gaan. Maar ook de tagline (een pakkende tekst onder of naast een logo dat beschrijft wat het hoofdonderwerp van een website is) kan een waardevol kenmerk zijn voor op de homepage.

Voorbeelden van een tagline kunnen zijn:

  • Goedkoop en gezond afvallen
  • Leven zonder stress
  • Persoonlijk interieuradvies op maat
  • Van ondernemers voor ondernemers

8. Footer

Een footer (terug te vinden aan de onderkant van een website) is een onmisbaar onderdeel op de voorpagina. In de footer kun je namelijk veel waardevolle informatie kwijt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan contactgegevens, openingstijden, verzending & bezorging.

Voorbeeld van een footer