Wat is engagement?
Wanneer je wel eens research hebt gedaan naar social media, dan heb je het woord ‘engagement’ vast wel eens voorbij zien komen. Maar wat houdt dat nou precies in? De Nederlandse vertaling van het woord engagement is betrokkenheid. Hiermee wordt bedoeld hoeveel personen betrokken zijn met bijvoorbeeld een social mediapagina. Dit kun je zien door het aantal likes, comments en shares. Wil jij meer engagement met jouw social mediapagina’s? Lees dan dit artikel en ontdek hoe het werkt!
Waarom is engagement belangrijk?
Engagement is belangrijk omdat je op deze manier je doelgroep goed kan bereiken, de naamsbekendheid kan verhogen en volgers kunt vasthouden. Als gevolg kan het de verkoop van jouw producten stimuleren. Zodra een bericht relevant is voor jouw doelgroep, zal er meer interesse worden getoond. Dit levert meer volgers en likes op waardoor het account aantrekkelijker wordt. Bovendien straalt dit ook professionaliteit uit.
Hoe krijg je meer engagement?
Er zijn verschillende strategieën te combineren om meer betrokkenheid te krijgen. Daarvan is relevante volgers een belangrijke. Hiermee wordt bedoeld dat je volgers hebt die daadwerkelijk ook geïnteresseerd zijn in jouw content. Zijn ze dat niet? Dan mist er veel betrokkenheid binnen je account.
Zodra je relevante volgers hebt binnengehaald, kun je beginnen met content plaatsen. Dit kun je doen via stories of normale berichten. Een story(verhaal) kun je zien als extra hulpmiddel. Het sluit zich aan bij een tijdlijn wat na 24 uur weer wordt verwijderd. Het wordt vaak gebruikt om bepaalde zaken kenbaar te maken. Dit kan een evenement zijn en extra info, maar ook het promoten van je eigen of iemands bericht. Er zijn ook verschillende functies die je kunt gebruiken. Zoals een vraagsticker, slider of quiz. Hierop kan de volger antwoorden en betekent dit als feedback voor jou. Zodra een volger hier namelijk aan meedoet, is diegene geïnteresseerd in je content.
Natuurlijk is het lastig om te achterhalen wat bij je volgers echt werkt. Blijf daarom verschillende strategieën uit proberen totdat je er één hebt gevonden die goed werkt. Door het meerdere keren te controleren weet je of het goed uitpakt. Je kunt natuurlijk ook altijd vragen aan je volgers wat zij leuk vinden op het gebied van content.
Wat is instant messaging?
Privéberichten sturen naar iemand zodat het persoonlijker overkomt. Dit noem je instant messaging. Deze berichten zijn niet publiek leesbaar, maar specifiek naar één persoon. Het wordt gebruikt in Facebook (Messenger), Twitter, Snapchat, WhatsApp en Instagram.
Het voordeel van instant messaging is dat je de volger persoonlijk aanspreekt. Hierdoor komt de boodschap persoonlijker over dan het openbaar te publiceren. Ook is er een grotere kans dat de volger het bericht ziet. Als iemand een persoonlijk bericht ontvangt, krijgt hij of zij namelijk een melding. Bij het versturen van een persoonlijk bericht, moet het ook exact gericht zijn op die volger. Noem hem daarom bij de voornaam als je diegene groet aan het begin van het berichtje.