Dit zijn de belangrijkste voordelen van social media | top 8

Als bedrijf is het tegenwoordig een vereiste om een website te hebben, maar de kracht van social media mag ook niet onderschat worden. De combinatie van een website en social media is erg sterk. Je kunt namelijk een flinke stroom aan bezoekers naar je website krijgen door actief aanwezig te zijn op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Verschillende social media platformen

Wat is social media precies?

Social media is een sociaal communicatiemiddel via een onlineomgeving. Er zijn veel verschillende platformen die gratis te gebruiken zijn. Social media werd aan het begin veel gebruikt als vermaak. Maar dit is zo gegroeid dat je hiermee zelfs je brood kan verdienen.

Sneller in contact met potentiële klanten

Als je een eigen onderneming hebt, ben je op zoek naar nieuwe klanten. Hiervoor kun je betaalde advertenties plaatsen op verschillende kanalen, maar social media is hier ook een goed hulpmiddel voor. Hiermee kun je strategieën uitvoeren om sneller in contact te komen met potentiële klanten. Dat doe je door op zoek te gaan naar relevante volgers. Je kunt ze namelijk direct messages sturen met daarin een sterk verkooppraatje. Daarnaast is het publiceren van openbare berichten ook nuttig. De volger kan namelijk ook geïnteresseerd in de content zijn (wat ook de bedoeling is).

Merkbekendheid

Heb je een eigen product/merk? Dan wil je dit natuurlijk zo groot mogelijk maken. Daarom is het belangrijk om het op veel plekken te laten zien. Social media wordt door een groot deel van de mensheid dagelijks gebruikt. Hier valt dus zeker merkbekendheid uit te halen. Maar hoe doe je dit? Simpel gezegd kun je het doen door op zoek te gaan naar nieuwe volgers en ervoor te zorgen dat je berichten zoveel mogelijk bereik krijgen.

Specifieke doelgroep

Om je merkbekendheid te laten groeien, moet je focussen op een specifieke doelgroep. Dit is met social media makkelijk te doen. Aan een account kun je meestal al snel zien waar diegene zijn interesses liggen op het gebied van content. Hoe zie je dat? Als eerst bedenk je welke doelgroep geïnteresseerd in je content zal kunnen zijn. Stel je voor, de content die je plaatst gaan over schoolartikelen. Dan kun je gaan focussen op studenten (op basis van leeftijd). Ga nu op zoek naar accounts waarbij het een mogelijke student zal kunnen zijn. Bijvoorbeeld vanaf ongeveer 16 jaar tot en met 30 jaar. Deze accounts kan je gaan volgen en een grote kans dat ze dat ook terug doen. Uiteindelijk stijgt het aantal en heb je een account opgebouwd met relevante volgers.

target met een pijl er doorheen

Concurrenten in de gaten houden

Social media kan gunstig zijn voor het opbouwen van merkbekendheid of bereik. Maar natuurlijk zijn je concurrenten ook actief op social media en hiervan kun je goed profiteren. Social media wordt namelijk ook gebruikt om acties en evenementen aan te kondigen. Hierdoor kun je de concurrent in de gaten houden en je voorbereiden op aankomende acties. Houd er wel rekening mee dat het andersom ook kan.

Relatief goedkoop

Je kunt betaald adverteren via een krant of tijdschrift om je product de wereld in te brengen, maar het kan ook goedkoper of zelfs voor geen geld. Via social media is er al veel te bereiken zonder budget. Alleen heeft het wel wat tijd nodig. Toch raden we het wel aan, want dit kan je bereik vergroten. Heb je hier toch geen tijd en wel het budget voor? Dan is het adverteren op social media ook nog een goede optie.

Adverteren

Adverteren via social media is tegenwoordig erg bekend geworden. Het is namelijk voordelig vergeleken andere adverteermogelijkheden. Bovendien kun je verschillende doelen instellen. Zoals je merkbekendheid vergroten door een bredere groep te pakken, maar ook kun je richten op het binnenhalen van klanten. Hiervoor moet je specifiekere doelgroepen instellen. Dit zorgt ervoor dat het investeren ook daadwerkelijk nuttig is.

Nieuwe artikelen van website sneller onder aandacht brengen

Na het publiceren van een nieuw artikel, wil je dit zo snel mogelijk onder aandacht brengen. Via social media kun je dit (gratis) doen via een ontwerp en linkje. Geef een samenvatting van het bericht en leidt de volger vervolgens door naar de website. Het artikel waar je op richt krijgt meer bezoekers, maar ook de rest van je website zal meer bekeken kunnen worden.

Social media signalen

Social media gebruik je om bijvoorbeeld merkbekendheid en bereik op te bouwen, maar dit is niet alles. Je kunt de socials met linkjes op de website plaatsen waardoor je signalen krijgt. Dat houdt in dat je hoger kan scoren in Google. Hoe werkt dit? Signalen bouwen zich op door likes, reacties en de berichten die je plaatst. Zorg er wel voor dat je het linkje op nofollow zet. Hierbij geef je aan dat Google het linkje niet moet volgen. Hierdoor houdt het de autoriteit binnen de website. Doe je dit niet, dan stroomt de linkwaarde weg naar het social media-account.