Het belangrijkste doel van je website bepalen en behalen

Wanneer jij van plan bent om een website te laten maken, dan is belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat je daar precies mee wilt bereiken.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een fysieke winkel in kantoorartikelen hebt, en je het internet wilt gaan inzetten om meer kantoorartikelen te verkopen.

Door voor jezelf duidelijk te hebben wat het unieke doel van je website of webshop zal zijn, zul je merken dat je uiteindelijk betere resultaten gaat behalen.

Daarnaast is het voor een websitebouwer altijd prettig om te weten welke doelen voor jou belangrijk zijn. Zo kan er tijdens het ontwerp al rekening gehouden worden met de voor jou belangrijkste doelstellingen.

Over het algemeen zal de websitebouwer goed rekening houden met het gebruik van de juiste kleuren en het contrast van de CTA (call to action) buttons, ten opzichte van de rest van de website.

Lees ook dit artikel over de invloed van kleuren op je conversie

Het doel van je website bepalen

Allemaal leuk en aardig, maar hoe bepaal je nou het doel van jouw website?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Wat is ervoor nodig om mijn omzet explosief te laten groeien’.

Dit zou bijvoorbeeld meer offerte aanvragen kunnen zijn, meer klanten in jouw fysieke winkel, meer inschrijvers op je nieuwsbrief of simpelweg gewoon meer verkopen realiseren.

Het daadwerkelijk behalen van je online doelstellingen

Wanneer je de gewenste doelstellingen voor jezelf duidelijk op papier hebt staan, is het belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden die het internet vandaag de dag te bieden heeft.

De afgelopen jaren is de opkomst van websites en webshops explosief toegenomen. Voor fysieke winkels is het tegenwoordig dan ook lastig om het hoofd boven water te houden.

Echter is de online markt nog lang niet verzadigd, en liggen er nog 1001 mogelijkheden om het internet ook succesvol in te gaan zetten voor jouw onderneming.

Wat heb je nodig om je online doelstellingen te behalen:

  • Een goed concept, product of dienst die je kunt aanbieden aan potentiële klanten
  • Een domeinnaam + server waar je website op zal gaan draaien
  • Een professionele websitebouwer die verstand heeft van conversie optimalisatie (kennis en ervaring over hoe doelen daadwerkelijk te behalen)
  • Een website of webshop die helemaal visueel is afgestemd op dat ene belangrijk doel (conversie)
  • Een zoekwoorden onderzoek die duidelijk in kaart brengt welke zoekwoorden voor jouw business belangrijk zijn
  • Een contentstrategie (het plaatsen van artikelen, video’s, afbeeldingen voor een langere periode)
  • Een zoekmachine optimalisatie specialist die ervoor zorgt dat je website ook daadwerkelijk gevonden gaat worden in Google
  • Eventueel een marketingbudget om meer verkeer naar je website of webshop te krijgen, want zonder bezoekers geen conversies.

Een marketingbudget kan ervoor zorgen dat jouw online doelstellingen sneller behaald zullen worden.

Echter kunnen wij ons goed voorstellen dat niet iedereen het budget van Facebook heeft.

Gelukkig zijn er tal van manieren om gratis bezoekers naar je website te krijgen, hieronder alvast een aantal tips om meer gratis bezoekers naar je website te krijgen.

7 Manieren om gratis bezoekers naar je website te krijgen

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO) het goed vindbaar zijn in de organische zoekresultaten van Google
  2. Advertenties plaatsen op bijvoorbeeld marktplaats, speurders of andere advertentiewebsites
  3. Een Facebook bedrijfsaccount aanmaken en deze laten delen door familie en vrienden
  4. Reageren op blogartikelen van relevante websites
  5. Video’s uploaden naar Youtube met in de beschrijving een link naar je website of webshop ( productieviews)
  6. Website-eigenaren met een nieuwsbrief vragen of ze jou hier eens in willen vermelden
  7. Offline promotie? flyeren? mond op mond reclame? bestickering op je auto?

Oke, het doel van je nieuwe website of webshop heb je nu in kaart gebracht, je weet nu hoe je bezoekers naar je website kunt krijgen, maar hoe weet je nou zeker dat deze bezoekers ook daadwerkelijk zullen resulteren in bijvoorbeeld een offerte aanvraag of daadwerkelijke verkoop?

Hier kun je eigenlijk maar op één manier achter komen, en dat is door te testen en meten.

Tegenwoordig is er ontzettend veel software verkrijgbaar waarmee je exact kunt zien wat de bezoeker op je website doet.

Een belangrijke tool die door veel conversie optimalisatie specialisten wordt gebruikt is bijvoorbeeld Google analytics.

Een statistieken programma van Google die het gedrag van een bezoeker ‘duidelijk’ in kaart brengt. Echter is dit voor de leek vaak zoeken naar een speld in een hooiberg.

Naast Google analytics, dat voornamelijk uit cijfertjes en grafieken bestaat, zijn er natuurlijk ook nog tal van programma’s die bijvoorbeeld beeldopnames maken van hoe de bezoeker zich door je website navigeert. Voorbeelden zijn Hotjar en Mouseflow.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan software waarmee je bepaalde elementen op je website kunt splittesten (Visual website optimizer).

Is die rode knop nou wel zo geschikt of kunnen we hem beter vervangen door een groene knop om betere resultaten te behalen?

Een doelgerichte website laten maken?

Wanneer het doel van je website helemaal duidelijk is kunnen wij jou helpen om deze doelen ook daadwerkelijk te realiseren.