geschikte-producten-webshopZo kies je het juiste product voor jouw webshop

Wanneer je van plan bent om een webwinkel te beginnen, dan is het natuurlijk prettig om te weten welke producten het meest geschikt zijn.

Moet ik gaan voor een goedkoop product of kan ik beter kiezen voor een wat duurder product?

Kan ik het beste kiezen voor de wat kleinere producten in verband met verpakken en verzenden? Of moet ik toch kiezen voor de wat grotere producten met een hogere winstmarge?

Lees verder om een passend antwoord te krijgen op al deze vragen.

Het vinden van een geschikt product

Een geschikt product vinden is makkelijker dan je misschien in eerste instantie zult denken. Toch kunnen wij ons goed voorstellen dat je door het grote aanbod in producten, je de spreekwoordelijke bomen in het bos niet meer ziet.

Het is daarom van belang om het simpel te houden. Dit kun je het beste doen door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Zit er voldoende winstmarge op de producten?
  • Hoeveel ‘online concurrentie’ is er op deze producten?
  • Heb ik genoeg opslagruimte beschikbaar?
  • Heb ik een groot marketingbudget nodig?

Winstmarge

Je kunt een super mooi en uniek product hebben, maar wanneer de winstmarge verloren gaat aan de hoge verzend of inpakkosten, dan gaat je webwinkel natuurlijk nooit winstgevend zijn.

Is het dus verstandig om producten te gaan verkopen die slechts €5,- of €20,- kosten?  Wanneer we de volgende rekensom erbij pakken zul je zien dat het erg lastig om dit winstgevend te maken.

Rekensom:

Inkoopprijs = €5,-
Verkoopprijs = €20,-
Winstmarge = €15,-

– Gemiddelde verzendkosten €6,-
– Verpakkingsmateriaal €1,-
– Kosten paymentprovider (iDeal) €1,-
– Marketingkosten €5,-
– BTW

Uiteindelijke winst per verkocht product: +- €2,-

Het is dus niet verstandig om te kiezen voor een product waar de uiteindelijke winstmarge per verkocht product erg laag is. Echter is dit misschien wat kort door de bocht, en zal er altijd gekeken moeten worden naar creatieve oplossingen.

Is het bijvoorbeeld wel echt nodig om het product in een doos te verzenden of kan het ook verpakt worden in een enveloppe om de verzendkosten te drukken. Of kan er gesneden worden in het marketingbudget?

Is online adverteren wel echt de beste methode om je product aan de man te brengen of moet je webshop gewoon beter geoptimaliseerd worden om goed gevonden te worden in Google.

Online concurrentie

In de meest ideale situatie heb je natuurlijk een product dat iedereen wilt hebben met een winstmarge van duizenden euro’s. Of terwijl er is meer vraag dan aanbod en jij bent de enige die kan leveren.

Het is natuurlijk geweldig wanneer je dit in handen hebt, maar bij de meeste producten zul je merken dat er altijd wel concurrentie is. In dat geval is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid concurrenten op het internet.

De hoogte van de concurrentie bepalen kun je op meerdere manieren doen. De makkelijkste manier is door simpelweg te Googelen.

Zie je in Google bijvoorbeeld 3 weken lang dezelfde advertenties staan, dan kun je er zeker van zijn dat het product ook daadwerkelijk online verkocht word. Het is dus een indicatie om te kunnen zien of er vraag en aanbod is.

Daarnaast is het wel belangrijk om te kijken wie deze concurrenten zijn. Wil je bijvoorbeeld led televisies gaan verkopen in je webshop, en zie je eigenlijk alleen maar grote spelers met een enorm marketingbudget staan? Zoek dan nog even verder naar een geschikt product voor je webshop.

Tip: Kijk ook eens verder dan de eerste pagina. Als er zelfs op de 4e pagina nog geadverteerd wordt, dan weet je dat de concurrentie moordend is.

Tip: Wil je toch iets gaan doen met televisies? Zoek dan wat dieper binnen die markt. Zijn er bijvoorbeeld accessoires verkrijgbaar en hoe hoog is de concurrentie op deze producten? Meer over dit onderwerp? Lees het artikel hoe vind ik een goede niche

Opslagruimte

Wanneer je producten wilt gaan verkopen, dan heb je in de meeste gevallen ruimte nodig om deze producten ergens op te slaan. Wanneer je producten van klein formaat zijn, dan kan een zolderkamer of opslagbox natuurlijk voldoende zijn. Ga je echter bankstellen verkopen, dan zul je hier waarschijnlijk niet voldoende aan hebben. Neem de kosten voor eventuele opslagruimte dus mee in je berekening.

Tip: Je kunt ook een webwinkel beginnen zonder eigen voorraad

Marketingbudget

In de meeste gevallen zul je een marketingbudget nodig hebben om je producten onder de aandacht te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan adverteren in Google, Facebook of Marktplaats.

Tegenwoordig is het bereik op deze kanalen zeer hoog en weet je voor bijna 100% zeker dat er daadwerkelijk bezoekers naar je webshop zullen komen. Echter is het krijgen van bezoekers naar je webshop nog geen garantie dat ze ook daadwerkelijk klant bij je zullen worden. Je zult dit dus moeten testen, wat over het algemeen ook geld kost.

Tip: Voor het vermarkten van je producten heb je niet altijd een budget nodig. Je kunt namelijk ook gebruik maken van zoekmachine optimalisatie.

Moet ik gaan voor een goedkoop of een wat duurder product?

Je kunt het beste gaan voor een wat duurder product van minimaal €100,-. De winstmarge ligt over het algemeen een stuk hoger op het internet. Daarnaast kun je door middel van Upsells de wat goedkopere producten erbij verkopen.

De basis is dus een wat duurder product, waarbij eventuele bijbehorende goedkopere producten als bijverkoop kunnen worden aangeboden.

Moet ik gaan voor grote of kleine producten?

Dit is eigenlijk helemaal aan jou. Wanneer we kijken naar de afmetingen van een bepaald product, dan is het verstandig om jezelf de volgende vragen te stellen. Heb ik voldoende ruimte om mijn voorraad op te kunnen slaan, en heb ik hier voldoende budget voor? Hoeveel verzendkosten moet ik betalen voor dit product? Hoeveel en welk inpakmateriaal heb ik dan precies nodig?

Conclusie

Wij hopen dat je door middel van dit artikel een stuk wijzer bent geworden en nieuwe inzichten hebt gekregen voor jouw ideale product. Ga dus altijd voor een product waar voldoende winstmarge op zit en bekijk ook altijd wie je concurrenten zijn. Maak voordat je begint een goede berekening en werk een plan uit om je webwinkel te laten slagen.

Wij wensen je in ieder geval heel veel succes!