Een bestaande webwinkel overnemen? Hier moet je op letten!

Wanneer jij het idee hebt om een webwinkel te beginnen, dan wil je hier natuurlijk zo snel mogelijk geld mee verdienen.een bestaande webwinkel overnemen

Nu kun je ervoor kiezen om helemaal vanaf nul te beginnen, maar je kunt natuurlijk ook een bestaande webwinkel met omzet overnemen.

Nou is het overnemen van een webshop opzich niet zo moeilijk, maar je jezelf natuurlijk behouden voor een complete miskoop.

Om jou te behoeden voor deze eventuele miskoop, zullen we de belangrijkste aandachtspunten met je doornemen, zodat jij precies weet waar je op moet letten en misschien nog wel belangrijker, met wie je absoluut niet in zee moet gaan.

Checklist webshopovername

    • Vraag altijd naar de inloggegevens van Google analytics om de bezoekersaantallen te kunnen controleren en ga niet akkoord met screenshots. Wil de eigenaar zijn analytics inloggegevens niet geven of wil hij geen “gast-account” voor je aanmaken? Zet de overname dan uit je hoofd! Krijg je wel toegang tot de bezoekersstatistieken, dan is het belangrijk om goed te kijken naar de manier waarop de bezoekers op de webshop terecht zijn gekomen, en of deze bezoekersaantallen de afgelopen jaren ook redelijk constant zijn. Om er helemaal zeker van te zijn dat alle statistieken kloppen en/of dit op de lange termijn winstgevend kan zijn, kun je er ook nog voor kiezen om het Analytics account door een Expert onder de loep te laten nemen.

    • Controleer het klantenbestand en de omzet van de afgelopen jaren. Een beetje webwinkel heeft natuurlijk al een uitgebreid klantenbestand opgebouwd en van daar uit omzet weten te behalen. Check dus altijd het aantal huidige klanten en of de omzetcijfers overeenkomen met wat de huidige eigenaar beweerd.

    • Check het conversiepercentage om te zien of er nog ruimte is voor eventuele groei. Een laag conversiepercentage hoeft niet zozeer slecht te zijn, je kunt het natuurlijk ook van de zonnige kant bekijken. Als de webwinkel momenteel niet het maximale uit zijn bezoekers haalt, dan valt er nog veel winst te behalen.

    • Controleer de zoekmachine vriendelijkheid van de webwinkel. Het is wellicht wat onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen dat de huidige webwinkeleigenaar zich nooit echt heeft bezig gehouden met de vindbaarheid in Google. Ook dit kunt je weer van de positieve kant bekijken. Is er nog niks aan SEO gedaan, dan liggen er nog tal van mogelijkheden om meer bezoekers en dus meer omzet te genereren. Controleer echter wel of het beheersysteem de mogelijkheid biedt om de shop te optimaliseren volgens de richtlijnen van Google.

    • Controleer de productomschrijvingen om dubbele content (dezelfde teksten op meerdere shops) te voorkomen. Wanneer meerdere webshops gebruik maken van exact dezelfde productomschrijvingen, dan zul je merken dat er slechts een aantal webshops zijn die goed scoren in Google. Door de aangeleverde productomschrijvingen van de leverancier te herschrijven, zul je merken dat je beter gevonden gaat worden.

    • Hoelang bestaat de webshop al en wat voor reputatie heeft deze opgebouwd. De leeftijd van een webwinkel kan een belangrijke “keuzefactor” zijn als je bedenkt dat een oudere shop vaak een betere reputatie heeft opgebouwd. Google ook eens op de domeinnaam en typ daar bijvoorbeeld ervaringen, klachten, problemen achter. Staat het internet vol met negatieve recensies, bedenk dan goed of dit wel de shop is waar jij je geld aan uit wilt geven.

    • Bepaal de prijs aan de hand van de huidige omzet en eventuele doorgroeimogelijkheden. De prijsbepaling is natuurlijk één van de moeilijkste punten waarbij je de voor en nadelen goed tegen elkaar moet afwegen. Om jou te behoeden voor die eventuele miskoop, hebben we een checklist voor je opgesteld die je kunt gebruiken om de spreekwoordelijke knoop door te hakken.

De prijs voor een webwinkel bepalen (Checklist)

  1. Binnen hoeveel maanden/jaren wil ik mijn investering hebben terugverdient?
  2. Zou ik met de huidige domeinnaam ook internationaal kunnen gaan?
  3. Zijn er verbeterpunten die ik kan toepassen om de vindbaarheid in Google te vergroten?
  4. Zijn er aanpassingen mogelijk waarmee ik het conversiepercentage kan verhogen?
  5. Zijn de bezoekersaantallen de afgelopen jaren constant genoeg?
  6. Zijn de bezoekers ook daadwerkelijk mensen of zijn het misschien robots?
  7. Maakt de shop gebruik van unieke teksten en productomschrijvingen?
  8. Zijn er veel negatieve recensies te vinden op het internet?
  9. Wat is de leeftijd van het domein?
  10. Is de leverancier betrouwbaar en zijn de producten altijd op voorraad?
  11. Heeft de webwinkel eventuele verborgen schulden en wat staat daarover in het koopovereenkomst?
  12. Wat zijn de kosten voor de hosting en domeinregistratie?
  13. Hoe zit het met verzenden? Kan dit goedkoper, sneller of eenvoudiger?
  14. Werkt de webwinkel goed op een smartphone, tablet en desktop?
  15. Hoeveel omzet/winst gaat mij dit uiteindelijk opleveren?