Dit kun je beter niet doen op je website

Wanneer je van plan bent om een goede website te (laten) maken, dan is het belangrijk dat  je bezoekers zonder frustratie door je nieuwe website kunnen navigeren.

Wil jij jouw bezoekers een uitstekende gebruikerservaring meegeven? Laat onderstaande punten dan achterwege…

Te grote afbeeldingen uploaden

te grote afbeeldingen uploaden

Wij zien het nog regelmatig voorbij komen, enorme foto’s die gemaakt zijn met een smartphone en in volledige grootte worden geüpload.

Wat veel mensen niet weten is dat het uploaden van te grote foto’s op je website kan lijden tot een slechte gebruikerservaring voor je bezoekers.

We hebben het dan voornamelijk over de snelheid en het datalimiet voor (mobiele) bezoekers.

Wanneer de afbeeldingen te groot zijn, dan zal het erg lang duren voordat deze in zijn geheel zijn ingeladen.

Mobiele bezoekers zullen dan ook  gigantisch veel MB’s kwijt zijn aan het binnenhalen van deze grote afbeeldingen.

Ook zijn de meeste mobiele netwerken vele malen langzamer dan bijvoorbeeld Wifi. Hierdoor zal de laadtijd dus worden vergroot.

Je doet er dus goed aan om de afbeeldingen voor op je website te verkleinen.

Dit kun je doen door eerst de afmetingen van de afbeeldingen te verkleinen.

Wanneer je een foto van je smartphone wilt gebruiken voor je website, dan zijn deze vaak 1 tot 3 mb groot en hebben vaak afmetingen van bijvoorbeeld 3000 pixels (breed) bij 2500 pixels (hoog).

De meeste afbeeldingen op een website zullen niet veel groter zijn dan 650 bij 450 pixels. De overbodige pixels worden dus ook gewoon meegenomen en zullen je website dus onnodig vertragen.

De afmetingen van een foto verkleinen kun je doen door middel van photoshop of paint.

Wanneer jij jouw afbeeldingen qua afmetingen hebt verkleint, dan doe je er goed aan om ook de bestandsgrootte nog even te verkleinen.

Dit kun je doen door je foto door deze handige tool te halen.

Het enige wat je hoeft te doen is de foto uploaden en de tool zal je foto aanzienlijk verkleinen en dus ‘websiteproof’ maken.

Veel en lage kwaliteits plugins installeren

man met wordpress plugins

Wanneer je gebruik maakt van WordPress dan is er een wereld aan mogelijkheden wat betreft plug-ins.

Voor iedere functionaliteit is er wel een plug-in beschikbaar en hier komt dan ook het gevaar om de hoek kijken.

Voor de snelheid en de veiligheid van je eigen website is het belangrijk om goed te kijken naar de betrouwbaarheid van de plug-in.

Dit kun je doen door te kijken naar het aantal keer dat deze is gedownload en/of is geïnstalleerd.

Wanneer de plug-in miljoenen keren is gedownload, dan kun je er vanuit gaan dat het gaat om een goede en betrouwbare plugin.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wanneer hij voor het laatst is geupdate.

Wanneer een plugin al meer dan een paar jaar niet is geupdate, dan wordt er waarschijnlijk geen aandacht meer aanbesteedt en biedt het kwaadwillende de mogelijkheid om eenvoudiger je website binnen te dringen.

Daarnaast kun je de betrouwbaarheid ook nog controleren door de reacties/recensies te lezen.

Teksten van andere websites kopiëren

Wanneer je goed gevonden wilt gaan worden in bijvoorbeeld Google, dan is het in ieder geval verstandig om je eigen content te creëren.

Met content bedoelen we voornamelijk de teksten op je website, maar ook video’s, afbeeldingen, audio-bestanden en pdf-bestanden.

Google is een fan van unieke en waardevolle content. Google heeft als doel om de zoekmachinegebruiker de beste website of webshop te tonen op de door hun ingevoerde zoekopdracht in Google.

Zorg er dus voor dat je geen teksten van andere websites gaat kopiëren en creëer eigen waardevolle content.

mensen die het hebben over content

Irritante en opdringerige pop ups tonen

Wanneer je de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwe website zo hoog mogelijk wilt houden, dan is het verstandig om geen ‘opdringerige pop-ups‘ te tonen.

Pop ups die het hele scherm vullen en waarbij je goed moet zoeken naar het kruisje zorgen bij veel bezoekers voor irritatie.

Met name de mobiele bezoekers ervaren veel irritatie op websites waarbij er hardnekkige pop-ups getoond worden.

Ook Google denkt er zo over en heeft besloten om vanaf 10 januari 2017 websites die pop ups tonen te bestraffen met een lagere positie in de zoekresultaten.

Echter zul je niet bestraft worden voor elke pop-up. Zo is het wel gewoon toegestaan om een pop-up te tonen die vraagt of je jezelf wilt inschrijven voor een nieuwsbrief.

Let op: deze mogen niet ‘beeldschermvullend’ zijn, en moeten eenvoudig weggeklikt kunnen worden. Bron: Google Webmaster Central Blog

voorbeeld van welke popups wel en niet mogen van Google

Backlinks kopen

Linkverwijzingen van andere relevante websites zijn belangrijk om goed gevonden te worden in Google. Houd er overigens rekening mee dat deze linkverwijzingen (backlinks) op een natuurlijke manier worden verkregen.

Wanneer jij regelmatig nieuwe en verse content publiceert die door jouw doelgroep als waardevol wordt ervaren, dan zullen website-eigenaren uit zichzelf een linkje plaatsen naar jouw website.

Dit is eigenlijk de beste strategie voor jouw nieuwe website.

Echter kunnen wij ons goed voorstellen dat je deze manier van linkbuilden erg lang vindt duren.

De verleiding om een stuk of 100 backlinks in één keer te kopen is dus erg verleidelijk, maar dit moet je dus absoluut niet doen!

Wanneer jij in één keer honderden backlinks naar je website krijgt, dan zal dit in de ogen van Google onnatuurlijk overkomen.

Dit kan uiteindelijk lijden tot een tijdelijke en/of zelfs een volledige verwijdering uit de zoekresultaten (penalty).

Laat je dus absoluut niet verleiden tot een malafide website die je gouden berg beloofd met honderden kwalitatieve backlinks voor een tientje!

Voorbeeld van een banner

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie