Google diensten voor webmasters
In dit artikel behandelen we alle Google diensten voor webmasters. Als jij al redelijk wat ervaring hebt met de diensten van Google, dan is dit artikel een goede opfrisser. Laten we direct beginnen!
Google alerts
Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen jouw markt, kan het handig zijn om je gratis aan te melden voor Google alerts. Wanneer je bent ingelogd kun je precies aangeven in welke frequentie je meldingen wilt ontvangen in je inbox.
Het kan bijvoorbeeld handig zijn om direct een melding te ontvangen wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn over jouw product, dienst of markt.
Omdat de Nederlandse markt vaak achterloopt op bijvoorbeeld de Amerikaanse markt, kan het handig zijn om een alert te ontvangen als er nieuwe ontwikkelingen zijn binnen de Amerikaanse markt. Het laatste nieuws kun jij vervolgens verspreiden op je eigen blog.
Google Adsense
Google Adsense biedt webmasters de mogelijkheid om geld te verdienen met zijn of haar website. Wanneer een bezoeker op de advertentie klikt, dan wordt dit binnen het netwerk geregistreerd. Jij ontvangt hiervoor een bepaald bedrag, variërend van een paar cent, tot tientallen euro’s.
De hoogte van de commissie is per markt verschillend, zo ontvang je een hoger bedrag wanneer je bijvoorbeeld een verzekeringswebsite hebt. Dit heeft alles te maken met het feit dat er meer te verdienen valt aan een autoverzekering dan aan een douchegel of deodorant.
Google Adwords
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kun je met Google Adsense geld verdienen door het plaatsen van advertenties op jouw eigen website. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf advertenties aan te maken binnen Google Adwords. Website-eigenaren kunnen dan zelf de adsense code op hun website plaatsen, zodat jouw advertentie op hun website wordt weergegeven.
Door een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit te laten voeren krijg je inzicht in de belangrijkste zoekwoorden en kun je vervolgens precies zien hoe vaak er maandelijks op wordt gezocht.
Door gebruik te maken van Google Adwords kun je veel gerichte bezoekers naar jouw website genereren. Het nadeel ten opzichte van zoekmachine optimalisatie is dat je voor Google Adwords moet betalen.
Google indexatie checker
De ” Google Indexatie Checker” is niet echt een dienst, maar meer een handige functionaliteit van Google. Door in Google het volgende in te voeren Site: http://mijneigenwebsite.nl krijg je een overzicht van jouw pagina’s die door Google zijn geïndexeerd.
Google Translate
Google Translate is voor de meeste wel bekend, maar wist jij dat je met een aantal eenvoudige stappen jouw gehele website voor verschillende talen kunt optimaliseren. Door gebruik te maken van de Website Translator kun jij je website beschikbaar maken voor meer dan 60 verschillende landen. Dit kan erg handig zijn wanneer je ook internationaal zaken doet op het internet.
Google Website Translator
Google pagespeed insights
De snelheid is een belangrijk punt voor zowel de gebruiksvriendelijkheid als de online vindbaarheid van jouw website. Google vindt het namelijk belangrijk dat de meest relevante en gebruiksvriendelijke websites bovenaan in Google staan.
Maar relevantie is niet het enige wat belangrijk is. Het is namelijk ook van belang dat gebruikers een goede ervaring overhouden aan het gebruik van de Google zoekmachine.
Als de laadtijd gewoon goed is, dan hoef jij je geen zorgen te maken dat Google je hiervoor een lagere positie in de zoekresultaten geeft. Doe de test om er achter te komen of jouw website snel genoeg is.
Google Search Console
Beschik jij over een website? Dan is het belangrijk dat jij je aanmeld bij Google Search Console. Dit is eigenlijk de enige manier om te communiceren met Google. Als je bent ingelogd door middel van een Gmail account, dan zie je in het dashboard een aantal mogelijkheden die belangrijk zijn voor de online vindbaarheid van jouw website.
Het uploaden van een XML sitemap via de Google webmastertools is één van de belangrijkste dingen die jij moet doen als webmaster. Een sitemap is bestandje waar alle url’s van jouw website in staan. Door deze naar Google te verzenden zullen pagina’s eenvoudiger gecrawld kunnen worden.
Google analytics
Om een goed beeld te krijgen van de bezoekersaantallen, is het verstandig om Google analytics te koppelen aan je website. Door middel van Google analytics krijg je bijvoorbeeld inzicht welke browser jouw bezoekers het vaakst gebruiken. Maken bezoekers voornamelijk gebruik van Google Chrome, dan is het belangrijk dat jouw website goed wordt weergegeven binnen deze browser.
Google trends
Altijd al willen weten wat de nieuwste trends zijn? Door middel van Google trends krijg jij inzicht in de meest populaire items op het internet. Heb jij nog geen idee in welke markt je wilt gaan “opereren”? Dan kan deze tool jou helpen bij het maken van de juiste beslissing. Het kan namelijk maar zo zijn dat bepaalde markten alleen interessant zijn voor de winter of zomer.
Google suggest
Geen inspiratie voor een nieuw artikel? Probeer dan eens Google suggest om er inspiratie op te doen voor een nieuw artikel. Door naar Google te gaan en een zoekwoord in te typen waarbij je vervolgens op spatie drukt, zul je merken dat er suggesties worden getoond die mensen in Google gebruiken. Aan de hand van deze informatie kun jij dus heel eenvoudig inspiratie op doen voor een nieuw artikel.
Google afbeeldingen
Met Google afbeeldingen kun je eenvoudig afbeeldingen vinden (klinkt logisch toch?). Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat je ook gevonden kunt worden in deze Google afbeeldingen?
Door afbeeldingen op jouw website te optimaliseren, zul je meer bezoekers kunnen genereren. Een handige tip om gevonden te worden binnen Google images, is het opslaan van afbeeldingen met daarin het zoekwoord als bestandsnaam.
Heb jij bijvoorbeeld een afbeelding van een rode damesfiets, dan is het verstandig om de afbeelding op te slaan als rode-damesfiets.jpg. Ook het toevoegen van een alt tag en een title tag is belangrijk.
Als je vervolgens de afbeelding op je website plaatst, en daaromheen een informatieve tekst schrijft met daarin het zoekwoord rode damesfiets, dan kan het bijna niet mis gaan.
Google kan afbeeldingen namelijk niet lezen en daarom is het belangrijk dat je door middel van een alt-tag aangeeft wat er op de afbeelding te zien is. Echter worden zoekmachines steeds slimmer en zullen in de toekomst dan ook gebruik gaan maken van kunstmatige intelligentie.
Hiermee kunnen ze makkelijk detecteren wat er op een afbeelding wordt afgebeeld.