Wat is een goede domeinnaam voor mijn website?

domeinnaam-www

Vaak krijgen wij te horen dat alle goede domeinnamen al vergeven zijn en dat er bijna geen alternatieven meer beschikbaar zijn. Maar uit ervaring weten wij dat je met een beetje creativiteit een heel eind kunt komen in de zoektocht naar een geschikt domeinnaam.

Om te kunnen bepalen welke domeinnaam voor jouw website of webshop het meest geschikt is moet je bij jezelf nagaan wat voor jou belangrijk is. Wil je bijvoorbeeld een domeinnaam die makkelijk te onthouden is “Ben.nl” of ben je meer op zoek naar een zoekwoordrijk domeinnaam “fietskopen.nl”.

De voordelen van een korte domeinnaam

Een korte domeinnaam zoals ‘Ben.nl’ is vanzelfsprekend makkelijker te onthouden en dus ook makkelijker door te geven. Een korte domeinnaam wordt over het algemeen ook vaker gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Deze blijven langer hangen en worden vaker ingezet wanneer het gaat om het creëren van meer naamsbekendheid. Bij het kiezen van een geschikte bedrijfsnaam, is natuurlijk ook gekeken of de domeinnaam wel of niet bezet was en is er goed nagedacht of er met deze naam makkelijk te adverteren valt.

De nadelen van een korte domeinnaam

Een korte domeinnaam kent natuurlijk ook zijn nadelen en dat zit hem voornamelijk in de beschikbaarheid. Korte domeinnamen zijn vaak al vergeven en wanneer je interesse toont en een bod uitbrengt vragen ze er vaak de hoofdprijs voor.

Daarnaast beschrijft een korte domeinnaam niet altijd het onderwerp van een website of shop. Als we nogmaals kijken naar “Ben.nl” dan weten door alle reclames op radio en tv dat het om een mobiele provider gaat. Maar wanneer ze dit niet hadden gedaan, dan zou je misschien denken dat “ben.nl” een blog is van een jongen genaamd Ben.

Om een korte domeinnaam te laten associëren met een product of dienst heb je een groot marketingbudget nodig. Dit is voor de meeste van ons niet echt voor de hand liggend  en dus niet geschikt als domeinnaam.

Zoekwoordrijke domeinaam

De meest ideale domeinnaam is natuurlijk degene die niet te kort en niet te lang is en de belangrijkste zoekwoorden omtrent jouw onderwerp bevat. Zeker met betrekking tot de vindbaarheid in zoekmachines is het belangrijkste zoekwoord in je domein nog steeds een voordeel.

Hier bestaan veel discussies over en de één zegt dat het tegenwoordig niet meer belangrijk is en de ander zegt weer van wel. Wij zijn van mening dat het belangrijkste zoekwoord in je domein absoluut een meerwaarde is en dat dit ook in toekomst zo zal blijven.

Wanneer je een zoekwoordrijk domeinnaam hebt geregistreerd, dan zegt dat natuurlijk wel wat. Je registreert namelijk niet voor niks een domeinnaam met het zoekwoord “fietsen” als je website niks te maken heeft met fietsen. Ook Google en andere zoekmachines zullen deze keuze meenemen en als rankingsfactor gebruiken binnen hun algoritme.

Daarnaast zul je merken dat het ook zijn voordelen heeft wanneer we kijken naar linkbuilding (het verkrijgen van linkjes vanaf een andere website). Wanneer het belangrijkste zoekwoord al in het domein staat en de domeinnaam klikbaar wordt gemaakt (anchortekst), dan heeft dit zo zijn voordelen.

Voorbeeld: websitelatenmakenzwolle.nl

Echter gaat een zoekwoordrijk domein alleen je geen toppositie in Google opleveren. Andere factoren zoals content, aanbevelingen van andere websites en het technische aspect van je website zijn belangrijker.

Kies nooit voor een te lange domeinnaam

Regelmatig zien wij domeinnamen voorbijkomen die zo lang zijn dat ze bijna je beeldscherm uitkomen. In mijn optiek absoluut geen goed idee. Stel je voor dat je de domeinnaam “eengoedkopeblauwefietskopeninhethartjevanamsterdam.nl” hebt geregistreerd en je deze vervolgens moet gaan doorgeven aan relaties en potentiële klanten, niet echt praktisch dus.

Naast het feit dat het moeilijk is door te geven, beschikt deze domeinnaam wel over de belangrijkste zoekwoorden, maar zal in de ogen van Google sneller worden gezien als een “spammy-website”.

Wanneer je binnen het domein ook nog eens een pagina aanmaakt die ook weer zijn eigen titel heeft, dan wordt het bijvoorbeeld “eengoedkopeblauwefietskopeninhethartjevanamsterdam.nl/blauwe-batavus-fiets/. Zoals je kunt zien wordt hij nog langer en dus nog lastiger om door te geven. Daarnaast is het ook niet echt een zoekmachine vriendelijke URL.

Suggestie-tool voor een goede domeinnaam

Het kan soms lastig om een zoekwoordrijke domeinnaam te vinden die niet te lang of te kort is. Maar met een handige creatieve domeinchecker wordt het een stuk eenvoudiger.

Conclusie:

De meest ideale domeinnaam is vaak al vergeven, maar er zijn tal van mogelijkheden om toch een goede domeinnaam te registreren. Wanneer jij een groot marketingbudget hebt, en daarmee naamsbekendheid wilt creëren, dan is het belangrijk dat je kiest voor een korte en pakkende domeinnaam.

Wanneer jij goed gevonden wilt worden in de zoekmachines dan is het raadzaam om een domeinnaam te registreren dat het belangrijkste zoekwoord omtrent het onderwerp van jouw website bevat.

Houd er echter wel rekening mee dat het hebben van een zoekwoordrijk domein slechts één rankingsfactor is en dat andere punten zoals content, aanbevelingen, en de technische kant van je website belangrijker zijn. Staar je dus niet blind op een zoekwoordrijk domein. Probeer lange domeinnamen te vermijden en registreer geen domeinnamen met meer dan 1 streepje.