Dit zijn de verschillen tussen de SEO technieken white hat, black hat en grey hat

Als bedrijf doe je alles om bovenaan in de zoekresultaten te komen en boven je concurrenten uit te steken. Maar hier horen ook belangrijke regels bij! Google heeft veel richtlijnen waaraan jij je moet houden. Doe je dat niet? Dan loop je een groot risico op een penalty. Er zijn 3 verschillende SEO technieken. Deze zijn onderverdeelt in 3 hats (hoeden).

White hat, black hat, grey hat

De white hat:

Bij de white hat SEO techniek houd jij je netjes aan de richtlijnen van Google. Je loopt geen risico’s op penalty’s. Hierdoor kan jij je website op een eerlijke manier omhoog pushen in de zoekresultaten.

De black hat:

Bij de black hat SEO techniek geldt het tegenovergestelde van de white hat. Je houd je niet aan de richtlijnen van Google. Het zal best een lange tijd goed kunnen gaan, maar je loopt het risico om betrapt te worden en daardoor een penalty te krijgen. Door deze penalty zak je veel pagina’s terug in de zoekresultaten. Een voorbeeld van black hat SEO techniek is bijvoorbeeld ’’cloacking’’. Je laat de zoekmachine een andere website zien dan wat de bezoekers te zien krijgen.

Een voorbeeld van de black hat SEO techniek is bijvoorbeeld het plaatsen van een witte tekst op een witte achtergrond. Dit om de zoekmachines te misleiden. Zo werden er bijvoorbeeld belangrijke zoekwoorden in de tekst verwerkt waar ze op gevonden wilden worden. Deze techniek is inmiddels achterhaalt. 

De grey hat:

Bij de grey hat SEO techniek zit je op het randje van gevaar. Je gaat een beetje over de grens heen. Aan het begin zal Google dit waarschijnlijk niet zien en word je niet gestraft. Maar er is nog zeker een kans dat Google erachter komt en het niet accepteert en jou alsnog afstraft.

Dus als tip geven wij jou mee om je te houden aan de richtlijnen van Google. Denk hierbij aan het creëren van waardevolle content. Hiermee loop je weinig risico en kun je goede posities in de zoekresultaten verwachten.