Welke social media platformen zijn het populairst?

Tegenwoordig zijn er al meer verschillende social media platformen. Elk social media platform heeft zijn eigen unieke concept waardoor ze populair geworden zijn. In dit artikel vertellen we welke platformen het bekendst zijn en waardoor ze bekend zijn geworden.

Social media platformen

Facebook

Dit platform kennen we allemaal wel. Facebook is het eerste succesvolle social media platform die is uitgebracht. Facebook wordt veel gebruikt om informatie over jezelf te verspreiden. Bijvoorbeeld over je hobby’s en interesses. Je kan vrienden worden met andere gebruikers. De berichten van jouw vrienden komen op de homepagina te staan. Facebook wordt door bijna alle leeftijden gebruikt hoewel de volwassen hier het meest actief op zijn. De organisatie Facebook Inc. is enorm groot geworden. Ze hebben nu zelfs meerdere platformen in bezit.

Instagram

Dit platform is een van de meest gebruikte social media platformen. Op Instagram is de jeugd erg actief. Maar ook steeds meer bedrijven worden lid. Je kan zelfs geld verdienen door berichten te plaatsen. Deze mensen worden influencers genoemd. Het is erg moeilijk om dit te bereiken. Maar het komt er op neer dat Instagram nu voor elk doelgroep te gebruiken is. Hierop kan je de bekendheid van jouw bedrijf vergroten. Maar dan moet je wel actief blijven. Je kan ook een betaalde advertentie plaatsen. Ook al volg je de adverteerder niet, je krijgt toch het bericht te zien op de homepagina. Boven het bericht staat wel dat het een gesponsord bericht is. Instagram is in 2010 ontstaan. In 2012 nam Facebook Instagram over.

WhatsApp

Deze app gebruiken we allemaal wel. Het versturen van berichtjes. Dit werd vroeger via sms gedaan, maar dat kostte geld per berichtje. Daarom is WhatsApp ontworpen om gratis via de wifi berichtjes te sturen naar je contacten. Hierdoor is het makkelijker geworden om mensen te kunnen bereiken. Ook kan je een groep aanmaken met meerdere personen. Als je hetzelfde bericht aan meerdere mensen wilt versturen, dan hoef je niet iedereen privé te appen. Groepsapps worden vaak gebruikt voor medewerkers, familie en verschillende organisaties. Tegenwoordig kan je met WhatsApp ook bellen en videobellen. Dit kost geen beltegoed, maar ook hierbij heb je wifi nodig. Het platform wordt nog niet als marketing tool gebruikt. Maar binnenkort is dit waarschijnlijk wel mogelijk. WhatsApp is in 2009 uitgebracht. Ook WhatsApp werkt samen met Facebook. Ze delen gegevens met Facebook en daar krijgen ze versterking en verbetering voor terug.

Twitter

Op Twitter kan je berichten plaatsen met maximaal 140 woorden. Bij de tekst kan je ook een afbeelding plaatsen. De berichten van Twitter worden tweets genoemd. Twitter wordt meestal gebruikt voor kleinere berichten. Bijvoorbeeld wat je aan het doen bent. Het was zelfs zo dat mensen een tweet plaatste dat ze gingen eten of naar werk gingen. Tegenwoordig is dit wel wat minder geworden. Het is ook een goede marketing tool voor bedrijven geworden. Twitter is opgericht in 2006.

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform. Hierop laat je de zakelijke kant van jezelf zien. Op de profielpagina schrijf je wat over jezelf, waar je werkt, je ervaringen en je diploma’s. Ook kan je jezelf beschikbaar stellen voor een baan. Op LinkedIn staan veel vacatures van verschillende bedrijven. Hierdoor zie je wat voor huidige vacatures er open staan in jouw omgeving. Als bedrijf is het hebben van LinkedIn erg belangrijk. Hierop kan je namelijk zakelijke connecties opbouwen en makkelijk personeel aan de haak slaan. Dit is gunstig voor iedereen. LinkedIn is in 2003 al ontstaan. Maar dit was nog niet echt een groot succes. In 2019 was het beschikbaar in meerdere talen. Dit leverde de doorbraak op.

Pinterest

Pinterest wordt gebruikt om creatieve berichten te plaatsen over verschillende onderwerpen. Vaak is het om nieuwe ideeën te ontdekken. Als bedrijf is het relevant om hier ook tussen te staan. Het is bijvoorbeeld slim om jouw ideale producten te plaatsen. Plaats jouw product bij het juiste onderwerp zodat je de mensen aantrekt die jouw product ook interesseert. Hierdoor kan je misschien wel potentiële klanten trekken. Pinterest is opgericht in 2009.

YouTube

Op YouTube kan je gratis video’s bekijken die door mensen gepubliceerd zijn. De mensen die actief video’s plaatsen en succesvol zijn noem je YouTubers. Op dit platform staan veel video’s over verschillende onderwerpen. De succesvolle YouTubers verdienen erg veel geld met het publiceren van video’s. Per weergaven van een video krijgen ze een klein bedrag. De advertenties zorgen ervoor dat er meer geld verdient kan worden. De YouTuber kiest er zelf voor om advertenties in te schakelen. Vaak zijn er een of twee advertenties voordat de video begint. Tussen de video’s door kunnen er ook nog advertenties afgespeeld worden. Deze advertenties moet je afkijken om gratis gebruik te maken van YouTube. Meestal zijn de advertenties toepasselijk aan het onderwerp van de video’s. Ook zijn er advertenties op de display van de pagina. Daarbij vindt ook remarketing plaats. YouTube is in 2005 opgericht. Het platform is overgekocht door Google.

TikTok

TikTok is een platform waarop je filmpjes kan plaatsen met een korte tekst eronder. Vaak zijn dit dansfilmpjes met muziek eronder. Het is meer voor de jeugd gerelateerd. Alleen wordt dit voor bedrijven steeds relevanter. In TikTok vindt namelijk ook gesponsorde content plaats. Veel bedrijven weten niet dat het ook een handige marketingtool kan zijn. Als je producten wilt promoten die voor jongeren zijn aangelegd, is TikTok een geweldig marketing tool.

Snapchat

Met Snapchat kan je foto’s met tekst naar elkaar versturen die na een aantal seconden weer weggaan. Deze foto’s kan je dus niet opslaan. Ook dit social media platform wordt veel door jongeren gebruikt. Je kan ook foto’s in je verhaal zetten die alle vrienden van jou kunnen zien. Na 24 uur gaat de foto er weer uit. Je zal denken dat dit geen geschikte app is om gesponsorde content te plaatsen. Maar ook op snapchat is gesponsorde content te zien. Vaak zijn er influencers actief in hun verhalen. Zij hebben veel volgers op snapchat waardoor er een grote groep te bereiken is. In hun verhaal kunnen ze bijvoorbeeld producten van bedrijven promoten. Ook kan een bedrijf er voor kiezen om betaalde advertenties in te zetten. Deze advertenties komen tussen willekeurige verhalen van iemand tevoorschijn. De gebruiker krijgt deze advertenties te zien zonder het te volgen. Snapchat is opgericht in 2011.

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie