Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Als je het over internet marketing hebt, hoor je vaak de termen SEO en SEA en je zult denken dat deze twee termen redelijk hetzelfde zouden zijn, maar dat is zeker niet het geval. In dit artikel leggen we de verschillen uit en hoe je deze strategieën in kunt zetten voor jouw bedrijf?

Wat is SEO?

SEO is het optimaliseren van een website of pagina om vervolgens hoog te komen in de resultaten van Google. Door middel van SEO zorg je ervoor dat je website makkelijk vindbaar is voor jouw doelgroep. Dat doe je onder andere door het plaatsen van unieke, waardevolle, relevante en kwalitatieve content op je website. En mits je dat goed aanpakt kan het ervoor zorgen dat jouw website hoger in de resultaten van Google komt. Je moet je zoekwoorden strategisch in een tekst plaatsen, zodat je een signaal geeft aan Google dat jouw tekst precies gaat over de woorden en/of onderwerpen waar een bezoeker op zoekt. Zo sluiten vraag en aanbod goed op elkaar aan.

Wat is SEA?

SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). SEA, ook wel bekend als PPC of Pay-Per-Click. Is het proces van rechtstreeks adverteren op Google en andere vergelijkbare zoekmachines. Bij gebruik van SEA zullen zoekmachines advertenties voor jouw bedrijf tonen in de zoekresultaten boven de organische resultaten. Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine en daarom wordt met SEA meestal Google Ads bedoeld.

Dit is het verschil tussen SEO & SEA

(klik op de afbeelding om te vergroten)

Het verschil tussen seo en sea

Beide online marketingvormen zijn bedoeld om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Voor SEA moet je advertentiekosten betalen, meestal in de vorm van pay per click. SEA levert onmiddellijke resultaten op, maar de resultaten bestaan alleen zolang je voor de advertenties betaalt. 

In het geval van SEO wordt websiteverkeer organisch gegenereerd. Dit betekent dat het verkeer van zoekopdrachten in zoekmachines gratis is en geen vergoeding per klik vereist, zoals bij zoekmachineadvertenties. Het ontwikkelen van organische zichtbaarheid kost echter tijd en moeite (geld). 

Hoogstwaarschijnlijk moet je het SEO-werk uitbesteden aan een specialist die je kan helpen om hoger te scoren en jouw organische online aanwezigheid te verbeteren. In veel gevallen werken SEO en SEA het beste wanneer ze samen worden geïntegreerd en strategisch zijn afgestemd om zowel korte- als lange termijndoelen te bereiken.

Resultaten meten

De resultaten van SEO-activiteiten zijn lastiger te meten. Hoe bepaal je hoeveel uren werk er winstgevend is in vergelijking met de verbeterende resultaten in de zoekmachines? We raden je aan om een SEO-tool te gebruiken die de positie van de zoekwoorden waaraan je werkt, bijhoudt.

Op deze manier kun je zien of het uitgevoerde werk effect heeft en jouw SEO-positie verbetert. Wanneer je gebruik maakt van betaalde advertenties (SEA), zie je direct hoeveel je aan een campagne hebt besteed en hoeveel clicks (en mogelijk zelfs conversies) deze heeft opgeleverd.

En door SEA kom je wel bovenin in de zoekresultaten van Google maar doordat de SEA resultaten zodanig gemarkeerd zijn in Google zijn er ook mensen die niet op de advertenties klikken en direct naar de organische resultaten scrollen. Advertenties kunnen als erg commercieel worden gezien. Ook wordt er altijd een beperkt aantal advertenties getoond, terwijl er mogelijk meer adverteerders zijn die willen dat hun advertenties worden getoond met concurrerende zoektermen.

Onze advies

We raden je aan om te investeren in zowel SEO als SEA, aangezien beide voor- en nadelen hebben. Een optimale online marketingstrategie zal profiteren van beide methoden, omdat ze elkaar zeer goed aanvullen en ondersteunen. Ook hangt het af van jouw organisatie en jouw gewenste resultaten. SEA werkt goed als je snel meer bezoekers naar je website wilt trekken. SEO is zeer geschikt als je op de lange termijn wilt werken aan de zichtbaarheid van je website. Het werkt optimaal als je een combinatie van beide activiteiten kunt gebruiken.

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie