Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons: 038 820 00 66

Goed gevonden worden in 2016

Wanneer het jou in 2015 is gelukt om een goede positie binnen Google te bemachtigen, dan is het natuurlijk belangrijk om deze positie ook in 2016 te behouden. In dit artikel besteden we uitgebreid aandacht aan de nieuwste SEO trends voor 2016.

Wanneer je dagelijks bezig bent met het vindbaar maken van websites, dan ben je waarschijnlijk al goed op de hoogte van de nieuwste trends en zal deze infographic een goede opfrisser zijn. Mocht je nog helemaal niet bekend zijn met SEO, dan zul je na het lezen van dit artikel een stuk wijzer zijn op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Klik op de afbeelding om te vergroten

seo tips 2016

Seo tips 2016

Source: SEO tips en trends 2016 – Infographic

Goed gevonden worden in 2016 infographic toegelicht:

Inhoud van dit artikel:
1. Longtail-zoekwoorden
2. Mobielvriendelijk
3. Content is king
4. Inzetten op semantiek
5. Interactie
6. Lokale SEO
7. Denken in onderwerpen
8. Een goede reputatie opbouwen
9. Geliefd worden

1. Longtail-zoekwoorden:

Wanneer je meer bezoekers naar je website wilt krijgen, dan is het natuurlijk belangrijk om aan de hand van een zoekwoorden onderzoek te weten te komen hoe vaak er maandelijks op bepaalde zoektermen wordt gezocht. Het is tenslotte zonde van je tijd om je te focussen op zoektermen waar helemaal niemand naar op zoek is. Het is echter wel belangrijk om je hier niet blind op te staren.

Om het aantal maandelijkse zoekopdrachten te achterhalen wordt er vaak gebruik gemaakt van de zoekwoordplanner van Google. Met deze handige tool kun je precies zien hoe vaak er maandelijks op wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie zal zijn.

Wanneer je deze cijfers aan het analyseren bent dan is het natuurlijk verleidelijk om te kiezen voor zoekwoorden met het grootste maandelijkse zoekvolume. Echter is dit niet altijd de beste keuze. Dit zijn vaak de shorttail zoekwoorden die bestaan uit 1,2 of 3 zoekwoorden. Voor het gemak gebruiken we in dit voorbeeld even het zoekwoord ‘fiets‘.

statistiek-uit-google-zoekwoordplanner

Op de zoekterm fiets wordt maandelijks 246.000 keer gezocht, en zal je bij de nummer één positie super veel bezoekers opleveren. Maar zijn dit wel de gewenste bezoekers? Wat is de intentie van deze bezoekers? En is deze term wel echt zo belangrijk voor je fietsen-(web)winkel?

In Google zoekt 70% van de gebruikers op de zogenaamde longtail zoekwoorden en slechts 30% op de short tail zoekwoorden. Naast het feit dat het makkelijker scoren is op langere zoektermen, zul je ook merken dat deze bezoekers in een heel ander fase binnen het koopproces zitten. Ze zijn specifieker ergens naar op zoek en zullen dus eerder converteren.

Het is voor je fietsen-(web)winkel dus veel waardevoller om de focus te leggen op de zoektermen “rode batavus fiets kopen” in plaats van op de zoekterm “fiets”.

2. Mobielvriendelijk

In een eerder artikel hebben we het belang van een mobiele website anno 2015/2016 al uitgebreid besproken en zijn daar tot de conclusie gekomen dat je vandaag de dag niet meer zonder kunt.  Ook in 2016 is het een must dat jouw website goed te bewandelen is op een mobiel apparaat.

Zo zijn er de afgelopen tijd duidelijke verschillen te zien in de (lees: mobiele zoekresultaten) en zal het in mijn ogen in de toekomst ook invloed gaan hebben op de normale zoekresultaten. Het mobiele dataverbruik is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen en dit zal ook zeker in 2016 het geval zijn.

Wanneer jouw website nog niet mobielvriendelijk is dan zul je nu, en zeker in de toekomst, bezoekers mislopen.

geschikt-ongeschikt-mobiele-apparaten

3. Content is king

De inhoud van je website is altijd al één belangrijke rankingsfactoren  geweest en dit zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven. Met de inhoud (content) bedoelen we eigenlijk alles wat binnen je website te vinden is, artikelen, afbeeldingen, video’s, pdf-bestanden etc.

Anno 2016 zal de inhoud van je website nog steeds één van de belangrijkste seo factoren gaan zijn. Je doet er dus ook in 2016 goed aan om waardevolle content te blijven publiceren. Binnen een uurtje een artikel schrijven om je website up-to-date te houden is verleden tijd.

4. Inzetten op semantiek

De semantiek of betekenisleer is een wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen, waarbij het in het bijzonder de bouwstenen van natuurlijke talen die voor de communicatie dienen ofwel woorden en zinnen betreft. – Aldus wikipedia

Google is steeds beter geworden in het ontcijferen van bepaalde woorden en woordgroepen om zodoende de bezoeker in de toekomst een zo relevant mogelijk resultaat te geven op de door de gebruiker ingevoerde zoekterm.

Met andere woorden, Google begrijpt de vraag van de gebruiker steeds beter, en zal websites die gebruik maken van een semantische code ofwel structured data misschien gaan belonen met een betere positie. Deze code en/of data wordt toegevoegd aan een website, zodat Google precies weet wat een element of woordgroep betekent en dus beter kan inschatten hoe de website in elkaar steekt.

Hoeveel invloed dit zal gaan hebben is nog onduidelijk en moeilijk te zeggen. Google kan namelijk niet van iedereen verwachtten dat wanneer hun besluiten om een nieuwe update door te voeren, iedereen gelijk een nieuwe website gaat laat maken.

5. Interactie

Interactie op je website heeft een positief effect op je positie in de zoekresultaten. Het zorgt er namelijk voor dat er automatisch nieuwe content op je website wordt geplaatst. Op deze manier is je website in beweging en komt hij niet stil te staan wat belangrijk is in de ogen van Google. Echter zitten hier ook een aantal haken en ogen aan.

Hoe weet Google bijvoorbeeld dat je deze reacties niet zelf hebt toegevoegd? Dit is dus makkelijk te beïnvloeden en zal in mijn ogen dus minder waarde hebben als rankingsfactor.

Ik ben het eens met het feit dat het aansporen tot delen of liken in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen binnen het algoritme van Google. Vergeet dus ook in 2016 de share-buttons niet toe te voegen aan je website of webshop.

6. Lokale SEO

Wanneer we de infographic bekijken, dan zien we dat 45% van alle consumenten zoekopdrachten van lokale aard zijn. Daarnaast zien we dat 80% procent van deze lokale zoekopdrachten resulteert en leidt tot een uiteindelijke aankoop. Als bedrijf kun je dus eigenlijk niet meer om lokale SEO heen.

Daarnaast is Google ook steeds beter geworden in het herkennen van je locatie. Wanneer je in de zoekresultaten helemaal naar beneden scrolt, dan zie je als het goed is je huidige locatie staan. Op basis hiervan zal Google je andere resultaten tonen dan iemand die zich bijvoorbeeld in Amsterdam bevindt.

lokale-seo-google

7. Denken in onderwerpen

Een aantal jaren geleden was het nog vrij eenvoudig om te scoren op één en bepaald zoekwoord. Je registreerde een zoekwoordrijk domein, je schreef één geoptimaliseerde landingspagina, een stuk of vijf blogberichten van 350 woorden en succes gegarandeerd.

Vandaag de dag en zeker in de toekomst zal het niet meer zo makkelijk zijn. Je zult meer kwaliteit moeten leveren en meer moeten gaan denken in onderwerpen in plaats van in zoekwoorden. Zoals je kunt zien bevatten webpagina’s in de top 3 meer woorden dan websites op de 9e of 10e positie.

Natuurlijk zegt het aantal woorden niks over de kwaliteit van een artikel en kan het maar zo zijn dat de bezoeker met een artikel van 350 woorden beter geholpen is dan met een artikel van 3500 woorden. Daarnaast is het ook zo dat mensen steeds minder tijd hebben en eigenlijk direct willen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Wanneer je op je mobieltje een artikel van 3500 woorden moet gaan doorspitten, dan is dit ook weer niet echt gebruiksvriendelijk. Een perfecte balans vinden is in 2016 dus erg belangrijk.

8. Een goede reputatie opbouwen

Een goede reputatie opbouwen bij Google is en blijft één van de belangrijkste punten wanneer je goed gevonden wilt worden. Hoe meer dingen je vanaf het begin goed doet, des te beter zal je uiteindelijke reputatie binnen Google zijn. Afhankelijk van de markt waarin je zit, is het een proces waarbij je over het algemeen een lange adem moet hebben. Blijf dus vooral doorgaan!

9. Geliefd worden

Laat je website in 2016 niet verwateren en blijf regelmatig nieuwe en waardevolle content toevoegen, zorg dat je artikelen gedeeld worden en zorg ervoor dat mensen naar je website blijven linken.

Wil je zelf leren hoe je een website hoger in Google krijgt door middel van het uitvoeren van SEO? Een SEO cursus kan je de kneepjes van het vak leren!

Nuttig artikel? Deel het!

Vond je dit artikel nuttig? Dan zouden we het erg leuk vinden wanneer je dit zou willen delen op social media.